محدودیت پذیرش دانشجو در برخی کدرشته محل‌های بدون شغل

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

معاون آموزشی وزارت علوم از آغاز آمایش اشتغال برای کدرشته‌های مختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی خبر داد و گفت: پذیرش دانشجو در برخی کدرشته محل‌های بدون شغل محدود می شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از مهر، قاسم عموعابدینی در نشست تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت دوم کنکور ۱۴۰۲ در محل پژوهشگاه شیمی گفت: کنکور سراسری کار بسیار مهمی است و نکته مهم این است که ما زحمات پشت پرده این کار بزرگ را نمی‌بینیم. اینکه عده زیادی درگیر طراحی سوال هستند و ۶ ماه حتی از قرنطینه خارج نمی‌شوند. ما تنها یک روز برگزاری کنکور را می‌بینیم که داوطلبان آزمون می‌دهند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: برگزاری کنکور دو هدف برای کشور به همراه داشته است. یک اینکه آزمونی را در استانداردهای جهانی به منظور غربالگری داشته باشیم. هدف دیگر اعتبارسنجی و ایجاد اعتماد به سنجش دانشجو بوده است. خیلی تلاش شده است که این اعتماد را به گونه‌ای خدشه دار کنند.

وی اضافه کرد: نمونه اش هم جرایم سایبری است که سعی می‌کنند از ظرفیت‌های تکنولوژی استفاده کنند تا به آزمون خدشه وارد کنند اما از این سو هم در وزارت علوم تلاش شده است که جلوی این اتفاقات گرفته شود و با استفاده از تکنولوژی این کار انجام شود.

عموعابدینی با اشاره به فعالیت‌های مشترک آموزشی میان وزارت علوم و سازمان سنجش گفت: از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به میزان ظرفیت پذیرش دانشجو و غربالگری منصفانه برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اشاره کرد.

وی گفت: دانشگاه‌ها در زمان برگزاری آزمون‌ها، مراقبت کنند که فعالیت‌های دانشگاه‌ها کمترین تداخل را با آزمون‌ها داشته باشد. دانشگاه‌ها باید در زمینه اعتماد سازی و برگزاری آزمون مشارکت فعال داشته باشند.

معاون وزیر علوم یادآور شد: درست است که در برگزاری آزمون‌های کشوری، سازمان‌ها و نهادهای دیگری مثل وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد کمک می‌کنند اما این موضوع از اساس بر عهده نظام آموزش عالی است. امیدواریم که همه دانشگاه‌ها دست به دست هم دهند تا یک آزمون باکیفیت را برگزار کنند و میان مردم اعتماد سازی صورت گیرد.

وی با اشاره به تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری گفت: از امسال تعداد زیادی از کدرشته‌های جدید در زمان انتخاب رشته با عناوین شغلی اعلام می‌شود. در واقع به داوطلب اعلام می‌شود که این کدرشته هم شغل دارد و بورسیه می‌شود. تعدادی از دانشگاه‌ها با صنعت و جامعه قراردادهایی بسته‌اند که صورت بندی این کدرشته‌ها در دفترچه انتخاب رشته اعلام می‌شود.

عموعابدینی اضافه کرد: این کار سال گذشته به صورت نمونه در یزد انجام شد و تعدادی از داوطلبان با رتبه‌های خوب پذیرفته شده اند و اکنون هم با صنعت و جامعه کار می‌کنند و بورسیه شده اند. برخی از آنها استعداد درخشان بودند و با کمک بنیاد ملی نخبگان بورسیه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: از امسال رتبه‌های زیر ۲۰۰ کنکور سراسری اگر وارد رشته‌های خاص علوم پایه، کشاورزی و علوم انسانی شوند، تا دوره دکتری مستقیم تحصیل می‌کنند و از سال اول حقوق می‌گیرند و بورسیه می‌شوند و اگر کیفیت آموزشی خود را حفظ کنند شغل شأن تضمین شده است.

معاون آموزشی وزارت علوم از آغاز آمایش اشتغال برای کدرشته های مختلف در مقاطع کاردانی و کارشناسی خبر داد و گفت: تعدادی از کدرشته‌هایی که شغل ندارند، امسال محدود شده‌اند. البته حذف نشده اند چون ممکن است در جای دیگری این کدرشته‌ها بکارگرفته شوند، اما امسال پذیرش دانشجو نخواهند داشت. اگر لازم شد و صنعت و جامعه نیاز خود را به آن کدرشته محل اعلام کرد پذیرش دوباره برقرار می‌شود.

وی افزود: پذیرش در کدرشته محل‌های بدون شغل محدود می‌شود و منظور یک کدرشته در یک دانشگاه است و منظور یک رشته به طور کلی نیست.

عموعابدینی اظهار داشت: این تغییرات به منظور بهره‌وری بهتر رشته‌های تحصیلی انجام شده تا داوطلبان بتوانند رشته‌هایی را انتخاب کنند که در فضای اشتغال قرار گیرد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
مهر

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا