معرفی مفاخر میراث فرهنگی ایران

۱۰ چهره ماندگار میراث فرهنگی ایران از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دومین آیین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی که با حضور عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ، محمدرضا دشتی‌اردکانی ـ رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس، جمعی از پیشکسوتان میراث فرهنگی و فعالان گردشگری و همچنین شماری از شخصیت‌های سینمایی از جمله محمدمهدی عسگرپور – رییس هیات مدیره خانه سینما – و پوران درخشنده، عصر پنجشنبه ۲۵ خردادماه برگزار شد.

در این آیین، از مفاخری چون زهره بزرگ‌مهری ـ مهندس معمار، نویسنده و پژوهشگر ـ، زنده‌یاد یعقوب دانش‌دوست ـ پژوهشگر میراث، معمار و مرمت‌گر بناهای تاریخی ـ، سید منصور سید سجادی ـ دکترای ایرانشناسی، پژوهشگر و نویسنده و باستان‌شناس ـ، اسکندر مختاری طالقانی ـ دکترای پژوهش هنر، مرمتگر، پژوهشگر میراث معماری و شهرسازی ـ، جلیل گلشن بافقی ـ باستان‌شناس، پژوهشگر، حفاظتگر آثار تاریخی ـ، هایده لاله ـ دکترای باستان‌شناسی، پژوهشگر و مؤلف ـ، سید محمود طالقانی ـ دکترای مطالعات شهری و مؤسس موزه روستایی گیلان ـ، رسول وطن‌دوست ـ پژوهشگر، مرمت‌گر آثار و اشیای تاریخی ـ، عبدالحسین وکیلی‌فرد ـ از بنیان‌گذاران سازمان میراث‌فرهنگی ـ و عبدالرحمان وهاب‌زاده ـ باستان‌شناس پژوشگر، حفاظت‌گر آثار تاریخی ـ تجلیل شد.

سال گذشته نیز از ۱۲ چهره میراث فرهنگی همچون باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی ـ بنیانگذار مکتب مرمت نوین در ایران، درگذشته به سال ۱۳۸۶ ـ محمدرضا اولیا ـ معمار ـ، عبدالله جبل‌آملی ـ معمار و اصفهان‌شناس ـ، حمیده چوبک ـ باستان‌شناس  ـ، علی‌اکبر سعیدی ـ معمار و مرمتگر  ـ، محمدحسن سمسار ـ تاریخ‌دان، تاریخ‌نگار و باستان‌شناس ـ، محمدرحیم صراف ـ باستان‌شناس ـ، فائق توحیدی ـ باستان‌شناس ـ، رجبعلی لباف خانیکی ـ باستان‌شناس ـ، مهدی مجابی ـ پژوهشگر معماری و شهرسازی ـ، محمدحسن محب‌علی ـ معمار و مرمتگر ـ و محمدمیرشکرایی ـ پژوهشگر مردم‌شناسی و مطالعات هنر ـ، تجلیل شده بود.

سید عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ در دومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌ فرهنگی ایران که از سوی این وزاتخانه برگزار شد، به اهمیت تکریم میراث‌فرهنگی، مفاخر و پیشکسوتان این حوزه اشاره کرد و افزود: آن‌ها شناسنامه‌ و علامت‌هایی برای هدایت ما به سمت فضیلت هستند که با باور صادقانه وارد این مسیر شده‌اند و با اعتقاد راستین پلی را بین نسل جدید و نسل‌های گذشته ایجاد کرده‌اند و موجب انتقال ارزش‌ها شده‌اند.

او بیان کرد: پیشکسوتان و مفاخر میراث‌ فرهنگی، که در این مسیر استخوان خورد کرده‌اند، پرچم‌دار تمام فضائل، خوبی‌ها و ارزش‌ها و متعلق به ملت ایران هستند.

او با بیان این‌که در معرفی میراث فرهنگی خوب عمل نشده و عملکرد ضعیفی داشته‌ایم به دوران ریاست خود در صدا و سیما اشاره کرد و گفت: ما نتوانستیم خوب معرفی کنیم. اگر من در جایگاه سابقم در صداوسیما همت و تمرکزم را بر معرفی درست داشته‌ها و میراث فرهنگی می‌گذاشتم از بسیاری دیگر از کارها مفیدتر بود. این فرهنگ چند هزار ساله را باید معرفی کنیم و در اختیار نسل‌های جدید قرار دهیم که ایرانی پر افتخار بسازیم.

وزیر میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی افزود: هیچ زمان دیر نیست، اکنون باید میراث‌ فرهنگی ملموس و ناملموس را معرفی کنیم. بعد از انقلاب میراث ناملموس مورد غفلت جدی قرار گرفته است. بخش عظیمی از میراث فرهنگی ناملموس ایرانی‌ها عین دستورات اسلام است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه با اشاره به اهمیت رابطه درست با جوان‌ها، گفت: اخیرا رهبر انقلاب فرمودند که لسان قوم‌ را نمی‌دانید و با زبان چهل سال قبل نمی‌شود حرف زد. اگر نمی‌توانید حرف بزنید، مترجم بگیرید و اگر مترجم نمی‌گیرید کسانی را که حرف زدن بلد هستند را مورد سوال قرار ندهید.

علی دارابی ـ قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ـ در دومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی گفت: سخن خود را با نام خدای بزرگ آغاز می‌کنم که آغاز شاهنامه حکیم بزرگ ایران زمین، ابوالقاسم فردوسی است. بی‌گمان وقتی از میراث‌فرهنگی، تمدن و هویت و تاریخ سخن می‌گوییم حکیم توس و خالق شاهنامه پس از هزار و چهل و دو سال در قله ایستاده است و پرتو افشانی می‌کند. شاهکار جهانی و پایان‌ناپذیر، شاهنامه ۵۰ هزار بیت شعر دارد که بیش از ۲۰۰۰ بار از واژه «ایران» و بالغ بر ۶۰۰ بار از «خرد» و «خردمندی» گفته است و این پیشینه تمدنی و تاریخی ما ایرانیان است.

معاون میراث فرهنگی افزود: شاهنامه را اگر چه حکیم توس سروده است، اما گویی همه ایرانیان هم صدا و هم آوا با او این حماسه را سروده‌اند. از این رو شاهنامه را باید “سند ثبت احوال ایرانیان” و ” کتاب تاریخ ایران زمین” بنامیم. ملت و جامعه‌ای که دارای چنین گنجینه‌ها و داشته‌های گران‌قدر و بی بدیل است می‌تواند از  “میراث تمدن و فرهنگی” سخن بگوید.

دارابی ادامه داد: ابوریحان، ابوعلی سینا، حافظ، سعدی، مولوی، رودکی، فارابی، خواجه نصیرالدین طوسی، امام محمد غزالی، خیام، عطار، سهروردی و صدها تن از این مشاهیر ایران فرهنگی ایستاده بر قله هستند که دایره‌المعارف‌ها و فرهنگ لغات برای ادای حق به مقام آنان از بسیاری از این مفاخر با عنوان “همه‌چیزدان” یاد کرده‌اند. تکریم، ترویج و معرفی این مفاخر، یعنی تعظیم و نکوداشت زبان فارسی و اسلام که در طول تاریخ دو عنصر هویت بخش، اتحاد آفرین، انسجام‌بخش و به‌وجودآورنده امنیت ملی و ثبات سیاسی در قلمرو بزرگی به نام ایران بوده است. از همین رو وقتی از میراث ‌فرهنگی سخن می‌گوییم بازتابی از ارزش‌ها و روایتی اجتماعی از تجربه زیست فرهنگی انسان‌ها در طول تاریخ است.

قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: روایت، بازخوانی و انتقال هنجارها، آداب و رسوم، آئین‌ها، سنت‌ها، مناسک، … که همه را  فرهنگ می‌نامیم محتاج  واسطه‌هایی انسانیاست که به مثابه حافظه تاریخی یک ملت هستند.

دارابی گفت: به واقع تکریم چهره‌های ماندگار میراث ‌فرهنگی، که امسال دومین دوره آن را برگزار می‌کنیم با هدف ارج‌گذاری و تجلیل از خدمات بزرگان و سرآمدان میراث‌ فرهنگی کشور و از سوی دیگر گامی بزرگ برای معرفی گنجینه‌های زنده بشری است که می‌تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد و می‌تواند الگوسازی فرهنگی ملموس برای نسل جوان جامعه باشد تا از رهگذر آن بتوانیم امیدوار به آینده و فردایی بهتر با افتخار به گذشته، راه و آرمان نیاکان و پیشینیان را بشناسیم و طی کنیم.

او افزود: برگزاری همایش چهره‌های ماندگار میراث ‌فرهنگی برای عبرت‌آموزی، هویت‌بخشی، و خودشناسی یک ملت بزرگ و متمدن ایرانی در عصر امروز یک «ضرورت انکار ناپذیر» است.  

معاون میراث فرهنگی همچنین اظهار کرد: رهبر حکیم انقلاب اسلامی “شناساندن تاریخ، دانشمندان و شکوه و عظمت معنوی و علمی شهرها” را یک وظیفه همگانی خوانده‌اند و تاکید کردند “اگر یک ملت را از تاریخش، از گذشته‌اش، از فرهنگ‌اش، از شخصیت‌اش، از مفاخر علمی، دینی، سیاسی و فرهنگی‌اش جدا کردند و از یادش بردند این ملت آماده خواهد شد که هر چه می‌خواهند بر سرش بیاورند”.

دارابی در ادامه گفت: نقش‌آفرینی در شوراها، کارگروه‌ها و لایحه شرح وظایف، قانون برنامه توسعه هفتم کشور، افزایش سواد میراثی در جامعه به گونه‌ای که میراث تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود، نهضت بزرگ برای حفظ، احیا، مرمت و صیانت از میراث‌فرهنگی، کنشگری اجتماعی و مردمی در حوزه مادی و معنوی میراث فرهنگی با مشارکت سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد، تدوین متون و بسته‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی برای مدارس و دانشگاه‌ها، تعمیم نظارت عمومی و فعالانه آحاد مردم در حوزه میراث‌فرهنگی، بحث و تبادل نظر در حوزه چالش‌ها و تهدیدهای حوزه میراث‌فرهنگی و بالاخره طراحی سازوکاری برای حضور قدرتمند در عرصه منطقه‌ای و جهانی به مثابه دیپلماسی عمومی، از جمله مواردی است که نیازمند راهنمایی، مشاوره، مشارکت و کمک مشفقانه همه فرزانگان میراث فرهنگی است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا