خانه ملی گفت‌وگوهای آزاد راه‌اندازی خواهد شد

دبیر کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی از راه‌اندازی خانه ملی گفت‌وگوهای آزاد توسط این شورا به منظور رواج مناظره‌ها، نقد و نظریه پردازی، ایجاد فضای گفت‌وگو و آزاداندیشی در دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر عبدالکریم بهجت پور در نشست خبری پنجمین اجلاس ملی کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره و همچنین نخستین اجلاس ملی سرآمدان آموزشی دانشگاه تمدن آفرین و حکمت بیان که امروز در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: هیات حمایت از کرسی‌های آزاد اندیشی با دستور رهبری فعالیت خود را شروع کرد و از همان سال دبیرخانه این هیات به منظور حمایت از جریان نظریه پردازی، گفت‌وگو و مناظره در کشور تشکیل شد.

دبیر کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین خاطرنشان کرد: اجلاس کرسی‌های نظریه پردازی هر دو سال یکبار به منظور تجلیل از نظریه پردازان برگزار می‌شود. هیات حمایت از نظریه پردازی جریانی است که تاکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی در طول سال‌ها فعالیت خود و به کمک جمعی از فرهیختگان فعالیت‌های خود را ادامه داد. در واقع این هیات بر روند کلی سیاست‌ها نظارت می‌کند و نظارت بر مصوبات اصلی بر عهده این هیات می‌باشد.

به گفته وی، 6 کرسی علمی و تخصصی در هیات حمایت از نظریه پردازی فعالیت می‌کنند که این کرسی‌ها در زمینه‌هایی مثل علوم اقتصادی، اجتماعی، رفتاری، هنر و مسائل دفاعی تشکیل شده‌اند و نظریه پردازان با این کرسی‌ها ارتباط می‌گیرند و مصوبات ارائه شده را بررسی و بعد از فرآیند داوری در خصوص آن تصمیم گیری می‌کنند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در طول چند سال اخیر 7200 کرسی ترویجی در این شورا برگزار شده، گفت: در دو سال اخیر نیز 2007 کرسی ترویجی برگزار کردیم و در نهایت در نظریه پردازی طی دو سال اخیر 68 طرح به ما ارائه شد که 14 نظریه مورد قبول واقع شد. بطور کلی در طول 20 سال اخیر 66 نظریه موفق در کشور داشتیم.

دبیر کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به مهمترین مصوبات هیات حمایت از نظریه‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مصوبات جدید ما این است که قرار شد افرادی که نمی‌توانند نظرات خود را از طریق شورا پیگیری کنند شاگردان آن صاحبان نظریه بتوانند این موضوع را دنبال کنند یا اگر صاحب یک نظریه فوت کرده باشد این امکان وجود دارد که شاگردان او نظریه را پیگیری و به نام صاحب نظریه ثبت کنند. آئین‌نامه این امر در هیات حمایت از نظریه پردازی تصویب شده است.

وی ادامه داد: ما باید بپذیریم نظریه پردازی صرفا به حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی محدود نمی‌شود بلکه باید از ظرفیت‌های بین‌الملل برای پیشرفت دانش نیز بهره گرفت. این بخش نیز در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و قرار شد در این زمینه دو نظریه از کشور لبنان را بررسی کنیم.

بهجت پور همچنین از تشکیل کمیته‌های استانی نظریه پردازی خبر داد و گفت: ما نباید نظریات را به مسائل ملی و کل معطوف کنیم. بلکه باید در حوزه استانی نیز ورود کنیم. در این راستا قرار شد کمیته‌های فرا دستگاهی با دو شاخه استانی و موضوعی در شورا تشکیل شود تا در حوزه استانی نیز فعالیت نمایند. آئین‌نامه این بخش نیز تصویب شده است.

وی ادامه داد: همانطور که رهبری نیز تاکید کردند ما باید در نظریه پردازی به علوم بین رشته‌ای و پایه نیز توجه کنیم و صرفا در علوم انسانی خلاصه نشویم. خوشبختانه این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌شود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از راه اندازی خانه ملی گفت‌وگوی آزاد در شورا خبر داد و گفت: از سال 85 با توصیه رهبری قرار شد فضا برای گفت‌وگوهای آزاد با چارچوب اخلاق و خط قرمزهای مشخص در دانشگاه‌ها برگزار شود و افراد بتوانند ایده‌های و نقدهای خود را بیان کنند. اما این دستور به دلایلی اجرایی نشد که خوشبختانه تلاش کردیم خانه ملی گفت‌وگوی آزاد در روزهای آینده راه‌اندازی شود تا مناظره میان اساتید رشته‌های مختلف برگزار شده و باب آزاداندیشی باز شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا