ارتباطات اجتماعی مانع از کوچک شدن مغز می‌شود

یافته‌های جدید دانشمندان انجمن مغز و اعصاب آمریکا نشان می‌دهد بزرگسالانی که ارتباط اجتماعی کمتری با دیگران برقرار می‌کنند، ممکن است بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر کوچک شدن مغز قرار داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از صدا و سیما، کوچک‌شدن مغز یا آتروفی مغز، وضعیتی است که در آن سلولهای مغزی به نام نورونها و اتصالات میان آنها از بین میروند. به طور طبیعی با افزایش سن، تعداد نورونهای مغز کاهش مییابند. آتروفی میتواند ناشی از سکته مغزی یا اختلالاتی مثل آلزایمر باشد که در آنها مغز به‌شدت آسیب میبیند.
محققان دریافتند: انزوای اجتماعی یک مشکل روبه‌رشد در میان افراد مسن به شمار میرود. نتایج مطالعه ما نشان داده‌اند که کمک به این افراد برای شروع و حفظ ارتباط خود با دیگران، ممکن است در جلوگیری از آتروفی مغز و ایجاد زوال عقل، مؤثر باشد.
برای این مطالعه، پژوهشگران، اسکن مغزی MRI ،۸ هزار نفر با میانگین سنی ۷۳ سال که هیچ یک از آنها مبتلا به زوال عقل نبودند را بررسی کردند بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، حجم کلی مغز افرادی که کمترین ارتباط اجتماعی را با بقیه داشتند، به طور قابل‌توجهی کمتر از افرادی بود که بیشترین تماس اجتماعی را داشتند. یافتهها همچنین نشان داد: اندازه مغز این افراد در نواحی از مغز مانند هیپوکامپ و آمیگدال که نقش کلیدی در حافظه ایفا میکنند، کوچکتر است.
این گروه تحقیقاتی دریافت که علائم افسردگی، تا حدی رابطه مشاهده شده بین انزوای اجتماعی و حجم مغز را توضیح میدهد.
پژوهشگران بیان کردند هرچند این مطالعه مشخص نمیکند که انزوای اجتماعی دقیقاً باعث آتروفی مغز میشود یا خیر، نتایج برخی مطالعات نشان دادند که شرکت‌کردن افراد مسن در فعالیتهای اجتماعی، با جلوگیری از آتروفی مغز و در نتیجه بهبود مهارتهای تفکر و حافظه مرتبط است.

نتایج تحقیقات دانشمندان انجمن مغز و اعصاب آمریکا در مجله Neurology منتشر شده است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
صدا و سیما

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا