محمود مدنیان: خانه تاریخی خدابخشیانِ نایین در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت

رییس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نائین گفت: خانه تاریخی “خدابخشیان” که جزو الگوهای مَسکَنِ سنتی این شهر است، در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت.


به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، محمود مدنیان افزود: این خانه متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی و نود و نهمین اثری است که در بین آثار تاریخی و طبیعی نایین در فهرست آثار ملی با شماره ثبتِ ۳۳۹۴۰ قرار گرفته است.

وی با اشاره به معماریِ حیات مرکزی خانه خدابخشیان تصریح کرد: این بنا ۵۹۰ مترمربع مساحت دارد و به عنوان یکی از خانه‌های تاریخی نائین در سال‌های گذشته بر اثر عوامل طبیعی و متروکه بودن، دچار تخریب‌ در بخش‌های مختلف شده بود.

مدنیان با اشاره به اینکه این خانه در سال ۱۳۹۷ با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مرمت و تبدیل به اقامتگاه بوم گردی شد، گفت: مجاورت با چند اثر تاریخی شاخص این شهرستان از جمله حسینیه تاریخی نوآباد، بازار تاریخی، مسجد خواجه خصر و نارین قلعه از ویژگی‌های بارز و امتیازات این بناست.

وی گفت: پرونده پنج اثر دیگر از آثار میراث تاریخی ملموس و ناملموس و طبیعی نایین به اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان فرستاده شده است تا برای ثبت ملی به وزارتخانه ارسال شود.

مدنیانی خاطرنشان کرد: پرونده خانه تاریخیِ “حدادی” در بافت تاریخی نایین که اکنون به هتلِ سنتی تبدیل شده، به همراه مراسم نخلگردانی زنان روستای “عشرت‌آباد” از جمله آثار ارسالی میراث فرهنگی نائین به اداره کل میراث‌ فرهنگی استان است تا با طی مراحل لازم در فهرست آثار ملی ایران قرار گیرند.

به گفته رییس اداره میراث‌ فرهنگی نائین، یک هزار و۲۰۰ اثر تاریخی در این شهرستان در سطوح باارزش، نیمه‌ ارزش و کم ارزش شناسایی شده که از این میان ۳۰۰ اثر باارزش هستند و در صورتِ فراهم شدن اعتبار لازم، در اولویتِ ثبت در فهرست آثار ملی قرار می گیرند.

به گزارش ایرنا، شهرستان نائین حدود یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و حدود ۹۹ اثر ثبت شده ملی دارد و از بافت‌های تاریخی با ارزش و جاذبه‌های طبیعی برخوردار است.

این شهرستان در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا