دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: تنها اساتید علوم انسانی می‌توانند جامعه را اداره کنند

انتشارات موفقیت‌شناسی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تحول در علوم انسانی پروسه‌ای است، نه پروژه‌ای و وضع اکنون علوم انسانی قطعا بهتر از گذشته است. 

 به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در آئین رونمایی از برنامه‌های درسی بازنگری شده علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی و مراسم تقدیر از مدیران گروه های کشور اظهار کرد:  اصول تعالی علوم انسانی و اجتماعی دارای ۳ پیش فرض است، یعنی تحول علوم انسانی پروسه‌ای است نه پروژه‌ای و وضع اکنون قطعا بهتر از پیش است؛ چرا که فرایند کتاب‌ها و مقالات و نظریه‌پردازان سیر تکاملی را نشان می‌دهد. 

وی افزود: تعالی علوم انسانی حکمرانی‌پذیر است و پیش فرض این است که ظرفیت تعالی دانشی، انسانی و مالی علوم انسانی در کشور وجود دارد و اگر درست توزیع نمی‌شود به معنای حکمرانی‌ناپذیر بودن آن نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصل اول تعالی علوم انسانی، ضرورت توجه به حکمرانی تعالی علوم انسانی و اجتماعی است و حکمرانی غیر از حکومتداری است و باید سیاست گذاری، تنظیم‌گری و تصدی‌گری مورد توجه قرار بگیرد. 

حجت الاسلام خسروپناه بیان کرد: بخش دوم، حکمرانی نخبگانی در آغاز تحول و حکمرانی شبکه‌ای در استمرار تحول است البته مخالف حکمرانی هرمی برای تحول علوم انسانی هستم و معتقدم که در آغاز کار باید از نخبگان حکمرانی استفاده کنیم و سپس آنها شبکه ایجاد می‌کنند و حکمرانی نخبگان به حکمرانی شبکه‌ای تبدیل می‌شود‌. 

وی گفت: اصل سوم تحول جامع‌نگر با تاکید بر تحول استادان است، در واقع علوم انسانی ارکانی دارد که باید در تحول علوم انسانی به آنها توجه کنیم، در غیر اینصورت موفق نمی‌شویم و به نظرم اصل تحول باید استاد‌محور باشد‌.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اصل چهارم به عنوان اصل ساختاری در قالب تشکیل انجمن‌های علمی علوم انسانی حکمی شناخته می‌شود، باید به مرور این انجمن‌ها راه‌اندازی شوند تا حکمرانی نخبگانی ساختارمند پیش رود. 

حجت الاسلام خسروپناه بیان کرد: اصل پنجم توأمان بودن تحول در فلسفه علوم انسانی و نظریه‌های علوم انسانی است که باید آن دو را با هم پیش ببریم، وگرنه موفق نمی‌شویم. این تحول، پارادایمی و فلسفی در کنار کاربرد و نظریه‌ای است. 

وی افزود: توأمان بودن تحول ثمربخش و زودبازده با تحول در افق‌های بلندمدت آینده‌نگر اصل ششم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مثلا مسئله مهم کاربردی کشور عدالت آموزشی است و نمایندگان مجلس از مصوبه کنکوری شورا انتقاد می‌کنند و می‌گویند خلاف است، در صورتی که سوالات تئوری وقتی از دو گروه پرسیده می‌شود جوابی ندارند. 

وی گفت: اصل هفتم، تعامل دانشکده‌های الهیات، علوم انسانی، قرآن و ادبیات با دانشکده علوم اجتماعی است که هم اکنون اینگونه نیست، در صورتی که ادبیات مملو از مفاهیم و احادیث و حکمت است. 

حجت الاسلام خسروپناه ادامه داد: نقشی که ادبیات و هنر و معماری و دین در تحول علوم انسانی دارد بسیار مهم است متاسفانه در تحول علوم انسانی، ادبیات تحولی نادیده گرفته‌ایم.

لزوم کارآمد سازی مقالات در آئین‌نا‌مه ترفیع و ارتقا 

وی اظهار کرد:  اصلاح آئین‌نامه ترفیع و ارتقا اصل هشتم است اینکه استادان بر انتشار مقاله در ISI تاکید دارند بد نیست اما محتوا مهم است اینکه مقالات علوم انسانی باید کارآمد باشند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: تحول در علوم انسانی در گروی کیفی‌سازی آئین‌نامه ارتقای متناسب با نیازهای جامعه است. به وزارت علوم هشدار داده‌ام که اگر در آئین نامه ارتقا ویژگی‌های اختصاصی رشته‌ها ذکر نشود آن را بر‌می گردانم. 

وی افرود: اصل نهم کاربست نظریه استادان در اداره کشور است. با وجود اینکه نظریه‌های غربی هم باید در کلاس درس تدریس شود، اما نظریه استادان دانشمند در دانشگاه‌های کشور و در کتب درسی نیز باید لحاظ شود. 

فقط استادان علوم انسانی می‌توانند جامعه را اداره کنند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اصل تکریم استادان علوم انسانی اصل دهم است که یک صدم حرمت و تکریم در آن دیده نمی‌شود و مهم تر اینکه در تصمیم‌گیری‌های مختلف کشور مشارکت داشته باشند. نقش علوم انسانی در شورای گسترش و برنامه‌ریزی وزارت علوم و وزارت بهداشت و جهادکشاورزی و … باید لحاظ شود چراکه فقط اساتید علوم انسانی می‌توانند جامعه را اداره کنند، نه مابقی علوم!

اساتید منتخب گروه‌های درسی رشته‌های علوم انسانی و هنر معرفی شدند

اساتید منتخب گروه‌های درسی بازنگری‌شده رشته‌های علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شدند.

برنامه‌های درسی بازنگری شده رشته‌های علوم انسانی و هنر صبح امروز در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رونمایی شد. 

در این برنامه، مدیران گروه های کشوری که در طرح بازنگری مشارکت داشتند مورد تقدیر واقع شدند که اسامی آن ها به شرح زیر است. 

محمدعلی افشار کاظمی

عباس طلوعی

حمیدرضا کردلویی

بهمن گرجیان

مجیدرادفر

بابک فرزانه 

فروغ کاظمی 

فاطمه حیدری 

مرتضی لک

بهرام عابدی 

فریده دوگانه ای

ابوالفضل داودی رکن آبادی 

لیلا کریمی فر

عبدالمجید طالب تاش 

علی مرادخانی

زهره سعادتمند 

عاطفه امینی نیا

فرح حبیب 

سینا نعمتی زاده

سینا فروزش

محمد ضیا

محمدرضا شریف زاده 

خدیجه ابوالمعالی 

رخشاد حجازی

حسام زند حسامی

همچنین، برخی از استادان هم نتوانسته بودند در جلسه شرکت کنند و اسامی آنها به شرح زیر است:

مجید شمس 

یعقوب  زراعت کیش 

محمد علی نادی 

محمودرضا اسفندیار 

اکبر اشرفی 

علیرضا جمشیدی 

کمال الله دانشور

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آناآنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا