مراکز همسریابی در چه صورت مجاز به فعالیت اینترنتی هستند؟

انتشارات موفقیت‌شناسی

دبیر ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی گفت: فعالیت اینترنتی مراکز همسریابی در صورتی قانونی است که «نماد اعتماد» را در سایت خود درج کرده باشند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، رامین پاشایی معاون اجتماعی فرهنگی پلیس فتا فراجا روز گذشته از آغاز طرح عملیاتی پلیس سایبری کشور علیه صفحات و تارنماهای فضای مجازی با موضوعات همسریابی در بیش از ۴۰ کارگروه ویژه در پلیس فتا خبر داد و گفت: با توجه به رصد فضای مجازی و شکوائیه قضائی واصله به پلیس فتا مشخص شد فعالیت مجرمانه صفحات و کانالهایی در فضای مجازی با موضوع همسریابی همچنان قربانی می‌گیرد.

وی ادامه داد: همه روزه تعدادی از افراد که به هر دلیلی فریب این ترفند مجرمانه را خورده‌اند، با در دست داشتن شکوائیه قضائی به پلیس فتا مراجعه می کنند. این در حالی است که بارها هشدارهای لازم در خصوص اینگونه فعالیت‌های کلاهبردارانه و توجیهات آموزشی در رسانه‌های گروهی توسط این پلیس به شهروندان ارائه شده است.

نکته دیگری که در اظهارات پاشایی قابل توجه است، فعالیت تعداد محدودی از سایت‌های دارای مجوز رسمی از وزارت ورزش و جوانان است که در امر بهسان‌گزینی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به داوطلبان و متقاضیان در امر ازدواج فعالیت می کنند و فقط این مراکز دارای اعتبار هستند و سایر تارنماهای موجود در این حوزه فاقد وجاهت قانونی بوده و بعضا با سوءاستفاده از نام اشخاص حقیقی، حقوقی و سازمان های موثر در امر ازدواج از افراد کلاهبرداری می‌کنند.

شناسایی ۲۰۰ مرکز غیرقانونی همسریابی

به گفته معاون پلیس فتا تاکنون بیش از ۲۰۰ تارنما با موارد مجرمانه مشابه مورد شناسایی قرار گرفته و اقدام قضائی علیه متخلفان و مجرمان در حال پیگیری و اجرا است. شگرد کلاهبرداران فعال در این حوزه بسیار پیچیده بوده و پس از برقراری ارتباط عاطفی با متقاضیان و جلب اعتماد آنان با به‌دست آوردن سایر اطلاعات شخصی و خانوادگی و در اختیار قرار گرفتن فیلم و تصاویر خصوصی از فریب خوردگان با تهدید از قربانیان اخاذی می‌کنند.

این مقام سایبری با تاکید بر اینکه عموم مردم از ورود به این صفحات، کانال‌ها و همچنین اعتماد به افراد ناشناس اکیدا خودداری کنند، به شهروندان توصیه کرد: در صورت مواجهه با موارد کلاهبرداری، دریافت پیغام های تهدیدآمیز و اخاذی مجرمان بلافاصله با مراجعه به دادسرا یا مراکز انتظامی پلیس فتا در سراسر کشور پیگیر موارد مطروحه باشند و به هیچ عنوان به خواسته‌های تهدیدکنندگان توجه نکنند.

بررسی صلاحیت ۳۰۰ مرکز همسریابی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی

حدود یک سال پیش بود که حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی رییس ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی با استناد به تبصره ماده ۳۷ قانون خانواده و جوانی جمعیت گفت هیچ مجموعه ای با عنوان انتخاب همسر در فضای مجازی یا حقیقی اجازه فعالیت ندارد و ضابطان قانونی اجازه برخورد با این سایت‌ها را دارند. البته وی از دست اندرکاران این سایت ها خواست تا به سامانه ای که به همین منظور راه اندازی شده، مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند تا طبق فرایندی از طریق وزارت ورزش و جوانان مجوز این مراکز صادر شود.

همان زمان دبیر ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی گفت درحدود شش هزار مرکز و سایت همسریابی در سطح کشور فعالیت می کنند که بسیاری از آن ها، غیرقانونی هستند و خارج از روال قانونی و شرعی عمل می کنند و آن زمان فقط یک مرکز همسریابی در تهران با هشت شعبه به صورت قانونی فعالیت می‌کرد ولی حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در تیر ماه امسال اعلام کرد با اطلاع‌رسانی هایی که انجام شده، حدود دو هزار مجموعه همسان‌گزینی برای ثبت مرکز خود مراجعه کردند که ۳۰۰ مجموعه از این تعداد بررسی و وارد فرآیند شده و ۷۰ مجموعه مجوز فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: فعالیت تمام کسانی که سایت، سامانه‌ یا کانالی دارند که برای همسرگزینی فعالیت می‌کنند، درصورتی که دریافت نکنند، غیر قانونی محسوب می‌شوند و اگر اقدام به دریافت مجوز کنند در یک لایه حمایتی قرار گرفته و به دنبال آن مورد پشتیبانی قرار خواهند گرفت.

۱۲۰ مرکز همسریابی تاییدیه دریافت کرده‌اند

حالا پس از گذشت یک سال از راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت مجوز مراکز همسریابی و با توجه به اظهارات معاون پلیس فراجا حجت الاسلام محمدصادق ابوترابی دبیر ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات اسلامی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: تاکنون در اجرای تبصره ماده ۳۷ قانون جوانی جمعیت، حدود ۱۵۰ مرکز و مجموعه همسریابی موفق به تکمیل اطلاعات پرونده خود در پایگاه این دبیرخانه شده اند که از این میان حدود ۱۲۰ نفر تاییدیه سازمان تبلیغات اسلامی را برای دریافت مجوز گرفته و به وزارت ورزش و جوانان معرفی شده‌اند.

وی افزود: بقیه پرونده‌هایی که تکمیل شده اند، برای بررسی و تحقیق میدانی فرستاده شده تا پس از طی این مراحل به شورای این ستاد معرفی شوند اما مسئولان این مراکز باید به سایر شرایط نیز توجه کنند. مثلا افراد این مراکز باید مدارک علمی و تجربه‌هایی در این زمینه داشته باشند و یکی از شرایط مهم مساله دفتر کار است.

ابوترابی یکی از شرایط این مراکز را داشتن مکانی درحدود ۶۰ متر برای دفتر کار دانست و گفت: البته برخی از مراکزی که دفتر نداشتند، تایید شدند ولی تصریح کرده ایم تا زمانی که دفتر کار تهیه نکنند و آن دفتر مورد بازدید قرار نگیرد، به وزارت ورزش و جوانان معرفی نخواهند شد.

مراکز همسریابی برای فعالیت اینترنتی نماد اعتماد دریافت کنند

وی ادامه داد: یکی از مسائلی که در مورد مراکز همسریابی مورد بررسی خاص قرار می گیرد، مجموعه‌هایی هستند که سایت دارند و در فضای مجازی به ویژه سایت‌ها با عنوان مجموعه‌های مختلف فعالیت می کنند. تاکنون سایت‌های مراکزی مانند مجموعه آدم و حوا یا مجموعه همدم به صورت مجزا بررسی شده است. یعنی علاوه بر بررسی صلاحیت و تجربه‌های آن‌ها، سایت و نوع کار آنها مشخص می شود و از سازمان تبلیغات اسلامی نماد اعتماد دریافت می‌کنند که باید این نماد را در سایت خود درج کنند و در صورت نداشتن این نماد، فعالیت آنها غیرقانونی است و در واقع مجوز ندارند.

دبیر ستاد خانواده و جمعیت سازمان تبلیغات افزود: به مراکز نظارتی مانند پلیس فتا نیز اعلام شده تا به جز مجموعه‌هایی که به سازمان تبلیغات اسلامی مراجعه کرده اند، سایر مراکزی را که مجوز فعالیت ندارند، پلمب و فیلتر کنند و علاوه بر آن مجموعه‌هایی هم که بر خلاف قانون مشغول فعالیت هستند، به صورت جداگانه معرفی شده‌اند. در مواردی هم شکایت خصوصی داشتیم که مورد بررسی قرار دادیم و به پلیس فتا اطلاع دادیم تا سایت‌های آنها را فیلتر کنند و محل فعالیت آنها را ببندند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا