هفت هزار خانه قرآنی در کشور فعالیت دارند

مدیر کل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن الکریم از فعالیت هفت هزار خانه قرآنی در سطح کشور خبر داد و گفت: در پنج ماه گذشته ۳۴۰ خانه قرآنی آغاز به کار کردند و اگرچه حدود هزار خانه قرآنی در ایام کرونا تعطیل شد ولی سال گذشته ۸۰۰ خانه قرآنی راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، حسین بهبودی با ارائه گزارشی از کاهش زمان صدور و تمدید مجوز موسسات فرهنگی قرآن و عترت گفت: باتوجه به برخی مشکلات اداری و مالیاتی، مردم بیشتر از هیات های خانگی و جلسات قرآنی خانگی استقبال می‌کنند تا موسسات قرآنی و به همین دلیل خانه‌های قرآنی رشد بیشتری دارند. حدود پنج هزار جلسه دائمی قرآنی و ۶ هزار جلسه قرآن خانگی در سطح کشور برگزار می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی همچون مالیات موسسات قرآنی و لزوم تکمیل کردن اظهارنامه‌های مالیاتی از سوی این موسسات بر اصلاح قانون تاکید کرد و گفت: موسسات مجبورند برای کارهای حسابداری و اظهارنامه مالیاتی از خدمات یک حسابدار بهره ببرند که لازمه آن هزینه هایی است که برخی موسسات قادر به پرداخت آن نیستند.

بهبودی با اشاره به بند (ل) ماده ۱۳۹ قانون مالیات های مستقیم گفت: هر سال نمایندگان مجلس شورای اسلامی تلاش کرده اند تا این فعالیت ها را محدود کنند والگوی مصرف برای آن بگذارند درحالی که درآمد موسسات قرآنی گاهی به ۲۰ میلیون هم نمی‌رسد. با این حال مردم از موسسات قرآنی استقبال می‌کنند و با وجود این تنگناها علاقه‌مند به قرآن هستند.

وی درباره موسسات قرآنی زیر پوشش سازمان دارالقرآن الکریم گفت: بر اساس آخرین رصد و پایشی که سال ۹۹ انجام شد، حدود هزار و ۱۸۰۰ موسسه زنده و فعال داشتیم و الان در حدود ۲ هزار و ۲۰۰ موسسه تحت نظارت سازمان داریم. امسال ۱۰۹ موسسه تغییراتی داشتند که به ثبت رسید و ۶ موسسه هم در چند ماه گذشته به ثبت رسیده است.

تمدید پروانه موسسات در کمتر از یک هفته

بهبودی از آغاز اقدامات سازمان دارالقرآن الکریم برای کاهش زمان صدور و تمدید مجوز موسسات فرهنگی قرآن و عترت و خانه های قرآن زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: در ماه‌های گذشته به منظور تعدیل و تسهیل ساماندهی مشارکت‌های مردمی در حوزه قرآن و عترت که از وظایف سازمان تبلیغات اسلامی به ویژه سازمان دارالقرآن الکریم است و همچنین تسریع در چرخه‌ها و فرایندهای صدور مجوز موسسات و اعمال تغییرات و تمدید پروانه‌های فعالیت اقدام به بازبینی چرخه‌ها و دستورالعمل‌های مربوطه کردیم.

وی افزود: در این خصوص تلاش شد اقدامات مختلفی ناظر به اصلاح دستورالعمل و ضوابط، تقویت زیرساخت‌هایی مثل سامانه‌ها برای صدور و تمدید مجوز به صورت غیرحضوری و مجازی و همچنین ادغام یا حذف برخی ایستگاه‌ها و مراحل در دستور کار قرار گیرد. در گام نخست این کار، بخشنامه‌ای به ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌ها مبنی بر حذف ایستگاه هایی مثل بررسی مدارک در ادارات تبلیغات اسلامی شهرستان‌ها و نیز در ادارات کل تبلیغات اسلامی استان ها در فرایند تمدید مجوز موسسات ابلاغ شد تا از رهگذر آن موسسات، بتوانند به صورت مستقیم برای تمدید مجوز اقدام کنند و پس از برطرف کردن نقایص احتمالی پرونده در سازمان دارالقرآن الکریم، بلافاصله کار تمدید پروانه در مدت کوتاهی که کمتر از یک هفته انجام شود.

مدیرکل توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان دارالقرآن اضافه کرد: در چرخه جدید، مجوزها به صورت مستقیم به موسسات ارسال می شود. هر چند در این وضعیت تکالیف همکاران ما در ستاد افزایش می یابد ولی بار اجرائی دوستان ما در دفاتر استانی و شهرستانی کاهش یافته و بنظر می‌رسد رضایت مؤسسات نیز بیشتر تأمین خواهد شد. البته با بارگذاری مجوزها در سامانه مربوطه، همکاران ما در دفاتر استانی و شهرستانی از نتایج کارها مطلع خواهند شد. به موازات همین اقدام، ارسال مجوزهای موسسات تازه تاسیس همانند موافقت اصولی و مدارک پیوست آن و نیز پروانه فعالیت این موسسات پس از طی تشریفات اداری در سازمان و تایید هیئت رسیدگی به امور موسسات، بلافاصله و بدون واسطه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در آینده‌ای نزدیک نیز اقداماتی مشابه در مورد خانه‌های قرآن نیز انجام خواهد شد و این نوید را می‌دهم که به زودی مراحل پستی صدور مجوز و تمدید مجوز موسسات نیز حذف و با تقویت بسترها و زیرساخت‌های موجود، این مجوزها به صورت مجازی صادر و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا