با کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه رسانه و خبر آشنا شوید

نمی‌توان منکر این واقعیت شد که عصر حاضر به هوش مصنوعی و توسعه آن به شکل ویژه‌ای گره خورده است. روزانه اخبار جدیدی از توسعه هوش مصنوعی و تولید گجت‌های جدید برای آسان‌تر کردن زندگی به گوشمان می‌‌رسد؛ تا جایی که نمی‌توان بدون تصور گستردگی بی حد و حصر هوش مصنوعی در زندگی، آینده را تصور کرد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، همه ما می‌توانیم به سادگی از کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره حرف بزنیم، اما کاربرد هوش مصنوعی در صنعت رسانه و خبر، آنچنان که باید به چشم نیامده است. در این مقاله با تحولات ناشی از توسعه هوش مصنوعی در رسانه و خبر با شما صحبت خواهیم کرد. با ما در اکوموتیو همراه باشید.

توسعه هوش مصنوعی؛ واقعیت دنیای امروز

شاید زمانی که الن تورینگ یا جان مک کارتی روی اولین نسخه‌های هوش مصنوعی، ماشین لرنینگ و ابتدایی‌ترین حوزه‌های علوم کامپیوتر کار می‌کردند، هرگز فکر نمی‌کردند دوره‌ای فرا برسد که تصور زندگی روزمره بدون هوش مصنوعی، کار سختی باشد.

هوش مصنوعی تمام وجوه زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است، مزایایی که این فناوری به ما ارائه می‌دهد، سرعت پذیرش آن را به طرز دیوانه‌واری افزایش داده است و دیگر به سختی می‌توانیم به یاد بیاوریم که زندگی بدون هوش مصنوعی چطور بود.

هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ با استفاده از الگوریتم‌های زیربنایی از منطق و ریاضیات پیشرفته استفاده می‌کند تا فرایندهایی که ما انسان‌ها برای یادگیری طی می‌کنیم را شبیه‌سازی کند. به زبان ساده می‌توان گفت هوش مصنوعی یعنی مغز رایانه‌ای و عملکردهایی که رایانه را به انسان نزدیک می‌کند. این یعنی توانایی کامپیوتر به شکل دیوانه‌واری به توانایی مغز انسان نزدیک می‌شود و می‌تواند عملکردی مشابه آن داشته باشد.

در این حالت، کامپیوترها از مدل‌های ریاضی به‌عنوان ساختاری برای یادگیری استفاده می‌کنند و آن را مانند شبکه‌ای عصبی گسترش می‌دهند؛ درست مانند آنچه در مغز ما و حین یادگیری مسائل جدید اتفاق می‌افتد. شاید بتوان نقطه عطف هوش مصنوعی و تاثیرگذارترین لحظه توسعه آن را زمانی دانست که گری کاسپاروف، قهرمان افسانه‌ای شطرنج دنیا در مسابقه شطرنج با هوش مصنوعی شکست خورد. گام کوچکی برای کامپیوتر، اما قدم بزرگی برای هوش مصنوعی!

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت رسانه و خبر

صنعت رسانه و خبر تنها یکی از عرصه‌هایی است که به لطف توسعه هوش مصنوعی، چهره‌ای کاملا دگرگون به خود گرفته است. کاربرد وسیع رسانه و بمباران اطلاعات به لطف توسعه هوش مصنوعی به شکل امروزی خود در آمده است و به همین دلیل می‌توان گفت این حوزه، یکی از اولین عرصه‌هایی بود که توسط هوش مصنوعی به شکل عمیقی دگرگون شد.

موارد زیر تنها بخشی از کاربرد هوش مصنوعی در صنعت رسانه و خبر است:

۱.قابلیت جستجوی خودکار

زندگی قبل از پیدایش گوگل را به یاد دارید؟ تصور آن هم سخت است. یکی از پرکاربردترین و شاید بزرگترین خدمتی که هوش مصنوعی به بشر ارائه داده است، قابلیت آسان‌سازی جستجو و جستجوی خودکار اطلاعات باشد.

سازمان‌های رسانه‌ای مبالغ هنگفتی را در زمینه آرشیوسازی محتوای خود سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما این اطلاعات بدون آن که به سادگی در دسترس قرار بگیرند، چه ارزشی دارند؟

جستجوی فایل‌های رسانه‌ای کاری سخت و وقت‌گیر است. اما به لطف هوش مصنوعی، این جستجو ساده و با سرعت بالایی انجام می‌پذیرد. موتورهای جستجوی هوشمند در پایگاه‌های داده رسانه‌ای، قابلیت شخصی‌سازی نتایج جستجو را باتوجه به سوابق جستجوی کاربران دارند و حتی مانند گوگل جستجوهای مرتبط و مطالب تکمیلی را برای بهبود نتایج به کاربر ارائه می‌دهند.

۲.جستجوی بخش خاصی از فایل چند رسانه‌ای

فرض کنید که می‌خواهید بخشی از یک ویدئو را پیدا کنید. این کار می‌تواند زمان‌بر باشد و وقتتان را بگیرد. یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت رسانه و خبر، آسان کردن جستجوی بخشی از یک فایل چند رسانه‌ای است.

امروزه به لطف هوش مصنوعی، مدیریت محتوا و دسته‌بندی یا نشانه‌گذاری محتوا در فایل‌های چندرسانه‌ای بسیار آسان شده است و می‌توان حتی با جستجوی قطعه‌ای خاص از یک فایل، به تمام فایل اصلی دسترسی پیدا کرد.

تا حالا برایتان پیش آمده است که بخشی از یک قطعه موسیقی را بشنوید، اما نتوانید فایل اصلی را پیدا کنید؟ با کمک هوش مصنوعی می‌توان به سادگی این کار را انجام داد.

این فناوری به سادگی در دسترس قرار دارد و شما می‌توانید با کمک گزینه جستجوی صوتی گوگل، به سادگی به فایل اصلی دسترسی پیدا کنید. به همین سادگی!

۳.ویرایش خودکار

اشتباه نکنید! منظور از ویرایشگر خودکار، توانایی کیبورد گوشی‌های همراه ما برای ویرایش غلط‌های املایی یا پیشنهاد کلمات نیست؛ هرچند این توانایی و توانایی نرم‌افزارها و پلتفرم‌هایی مانند گرامرلی هم نوعی هوش مصنوعی است و از این فناوری بهره می‌گیرد، اما هوش مصنوعی پای خود را از این حد فراتر گذشته است و می‌تواند ورای قوانین نگارشی، دستور و املا، متن را به شکل کلی اصلاح کند و زبان آن را بهبود ببخشد.

حتی هوش مصنوعی این توانایی را دارد که توضیحاتی را به شکل پاورقی ارائه دهد و پیشنهاداتی برای بهبود ظرافت‌های متن داشته باشد.

ویرایشگر مبتنی بر هوش مصنوعی به متن محدود نیست و حتی می‌توان از کمک هوش مصنوعی برای ویرایش انواع رسانه، اعم از ویدئو، صدا، تصویر و… استفاده کرد.

این فناوری می‌تواند با صرفه‌جویی در وقت و هزینه به ویراستاران انسانی فضای انجام کارهای عمیق‌تر ببخشد.

۴.سانسور و بازنگری محتوا

همه کشورها قوانین و قواعد خاصی برای انتشار و تولید محتوا دارند. حتما همه شما در اینستاگرام، یوتیوب و توییتر، به کلمات کلیدی و محتوایی خاص برخورده‌اید که به خاطر سیاست‌های آن شبکه اجتماعی، مشمول حذف، سانسور و تعدیل محتوا شده باشد.

در گذشته محتوا باید توسط نیروهای انسانی مورد بازنگری قرار می‌گرفت و این کار زمان‌بر بود. همچنین بازنگری محتوا توسط نیروی انسانی به معنای احتمال بروز خطا هم هست.

درصورتی‌که امروزه هوش مصنوعی در این حوزه به کمک رسانه‌ها شتافته است. کافیست الگوریتم‌های مربوط به قواعد خاص انتشار محتوا در اختیار برنامه قرار بگیرد تا کامپیوتر با بررسی خودکار محتوا، آن‌دسته که خلاف قوانین انتشار هستند را خود به خود حذف و تعدیل کنند. محتوای جنسی، خشونت‌آمیز، توهین به قومیت‌ها، نژاده‌ها، ادیان و مذاهب می‌توانند در این فهرست جا داشته باشند که با توسعه هوش مصنوعی خود به خود از سرور رسانه‌ها حذف می‌شوند.

۵.دسته‌بندی محتوا

جمع‌آوری و طبقه‌بندی اطلاعات و داده‌ها یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت رسانه و خبر محسوب می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند حجم قابل توجهی از داده را در کسری از ثانیه دسته‌بندی کند.

این کاربرد در مدیریت محتوا و ساماندهی آن برای انتشار یا حتی جستجو فوق‌العاده است. مثلا بی‌بی‌سی از برنامه هوش مصنوعی به نام The Juicer تمام محتوای خبری این شبکه را از صدها منبع به‌صورت خودکار جمع‌آوری می‌کند و به هر محتوا تگ اضافه می‌کند و در نهایت محتوایی جدید تولید می‌شود.

رویترز از هوش مصنوعی دیگری به نام Lynx Insights برای چنین فعالیتی بهره می‌گیرد.

۶.گرافیک و دنیای مجازی

هوش مصنوعی به‌صورت گسترده در استودیوهای مجازی و گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استودیوهای ساخت بازی، انیمیشن، تولیدکنندگان واقعیت مجازی و همچنین طراحی‌های گرافیکی با کمک هوش مصنوعی به تولیدات خود سرعت می‌بخشند.

تنها یک مورد از کاربرد هوش مصنوعی، در چارچوب بندی مجدد طرح‌های گرافیکی و فرمت‌های ویدئویی است. در گذشته و بدون هوش مصنوعی، باید روی هر قطعه ویدئویی ساعت‌ها وقت صرف می‌شد تا به قالب و فرمت جدیدی تبدیل شود. اما با کمک این فناوری، تنها ظرف چند ثانیه، می‌توان هر محتوای گرافیکی را به فرمت‌های مختلف و در قالب‌های متفاوت عرضه و منتشر کرد.

هوش مصنوعی همچنین در ساخت انیمیشن و صنایع سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در گذشته انیماتورها مجبور بودند که فریم به فریم هر انیمیشن را به صورت دستی طراحی کنند. این پروسه وقت‌گیر، روند ساخت انیمیشن را بسیار طولانی می‌کرد.

اما امروزه به لطف هوش مصنوعی و توسعه‌دهنده‌های گرافیکی، با الگوبرداری از عملکرد صوتی و وضعیت بدن، به سادگی آواتارهای سه بعدی تولید می‌شود و به حرکت در می‌آیند.

حتی امروزه هوش مصنوعی در صنعت دوبلاژ هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزارهای توسعه‌دهنده صدا، با استفاده از تکنیک‌های یادگیری، قابلیت شبیه‌سازی انواع لحن و صوت را دارند و حتی می‌توانند به سادگی با تقلید لحن و صدای یک نفر، به جای او صحبت کنند.

۷.آنالیز

هوش مصنوعی توان منحصر به فردی در تجزیه و تحلیل و همچنین تخمین میزان موفقیت پروژه‌ها دارد. این کاربرد هوش مصنوعی در صنعت رسانه و خبر به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا از میزان نرخ بازگشت سرمایه خود مطمئن شوند و چشم‌انداز درستی به آینده داشته باشند.

نرم‌افزارهای توسعه یافته در این زمینه به مدیران تبلیغاتی و رسانه‌ای کمک می‌کنند تا بدانند که باید به کجا بروند و احتمال موفقیت‌شان در انتشار محتوا تا چه اندازه خواهد بود.

این فناوری مانند ابزاری برای پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌ها و تدوین استراتژی عمل می‌کند و می‌توان دقت هر استراتژی و برنامه ریزی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

آینده هوش مصنوعی

توسعه هوش مصنوعی همه را حیرت‌زده می‌کند؛ اما نکته حیرت‌انگیزتر این است که ما هنوز در ابتدای راه توسعه ماشین لرنینگ قرار داریم و این فناوری تازه کار خود را شروع کرده است.

هوش مصنوعی می‌تواند در آینده به شکل قابل توجهی پیشرفت کند و در کاهش هزینه‌های سخت‌افزاری موسسه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای، نقش آفرین باشد. نکته قابل توجه این است که هرچه به سمت آینده پیش می‌رویم، هزینه تولیدات هوش مصنوعی کاهش پیدا می‌کند. فکر کردن به این که نرم‌افزاری ارزان یا حتی رایگان بتواند خروجی مشابه با خروجی پردازنده‌های گرافیکی سنگین و گران‌قیمت با سرمایه‌گذاری زیاد را ارائه دهد، جذاب نیست؟ باید منتظر ماند و دید که این فناوری نوپا برای آینده چه آورده‌های شگفت‌انگیزی درنظر گرفته است.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا