آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی بازنگری خواهد شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم آیین‌نامه جدیدی را برای ارتقای استادان نوشته است که این آیین‌نامه را بر اساس مباحث مطرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری و بازآرایی می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، مقام معظم رهبری هفته گذشته (۲۵ مهر) در دیدار با حدود هزار نفر از نخبگان و استعدادهای برتر علمی به نکات مهم و مختلفی اشاره کردند. ایشان با اشاره به آغاز یک جهش علمی و تحرک و جوشش پرثمر در محیط‌های دانشگاهی در حدود دو دهه قبل، گفتند: افزایش سرعت رشد علمی کشور و رسیدن آن به ۱۲ برابر متوسط سرعت رشد جهانی، از نتایج مبارک آن حرکت بود و اکنون نخبگان، دانشجویان و مراکز علمی-دانشگاهی کشور باید خود را برای یک خیز جدید و فصل تازه‌ای از تحرک مبتکرانه علمی آماده کنند.

رهبر انقلاب تاکید کردند: ما برای ورود به یک فصل تازه‌ از تحرک علمی باید خودمان را آماده کنیم، یعنی درست است جهش علمی انجام گرفته، حرکت علمی خوب بوده، اما امروز ما احتیاج داریم به یک حرکت مبتکرانه‌ از سوی دستگاه‌های علمی کشور تا عقب نیفتیم.

مقام معظم رهبری همچنین با اشاره به تذکرات قبلی درباره اصلاح رویه مشروط بودن ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به مقالات علمی، از استمرار این روند غیرمنطقی انتقاد کردند و گفتند: مقاله‌نویسی و انتشار تحقیقات و مقالات اسنادی معتبر در مجلات و مراکز علمی دنیا و شرکت در مسابقه علمی جهان کار خوبی است که حتماً باید انجام بگیرد اما منوط کردن ارتقاء اعضای هیات علمی به این موضوع، منطقی نیست.

با توجه به این تاکیدات شورای عالی انقلاب فرهنگی دیروز میزبان نشست بررسی تغییر ملاک ارتقای اعضای هیات علمی برای حل مسائل کشور بر مبنای تدبیر مقام معظم رهبری به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه و با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این نشست گفت: آیین‌نامه فعلی ارتقای اعضای هیات علمی مبنای تمدن اسلامی ندارد، حتی بر اساس رویکردهای دانشگاه‌های جهان هم نیست، زیرا در آن به نیازهای بومی توجه نشده و از تجربیات نظام‌های آموزش عالی جهان الگوبرداری نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه اظهار داشت: آیین‌نامه ارتقای فعلی انعطاف لازم و تنوع نخبگانی را ندارد، آیین‌نامه ارتقای جدید باید بر مبنای شرایط کنونی کشور نوشته و تکلیف مقاله و امتیاز وتویی آن تعیین شود.

گزارشی از این نشست را اینجا بخوانید.

محمدعلی زلفی‌گل، در مورد تغییر در آیین‌نامه ارتقای استادان دانشگاه با توجه به فرمایش‌ اخیر مقام معظم رهبری گفت: جلسه‌ای دیروز (شنبه) از صبح تا ساعت ۱۳ با حضور وزیر آموزش و پرورش، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس دانشگاه آزاد اسلامی و گروه‌هایی که در این زمینه کار مطالعاتی انجام داده بودند، در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم.

وی افزود: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در نهایت مطالب مطرح شده در این جلسه را جمع‌بندی کرد و نتایج آن را به رییس ستاد نقشه جامع علمی کشور تحویل داد. بر همین اساس قرار شد رییس ستاد نقشه جامع علمی کشور با جمع‌بندی سیاست‌های کلان، این موضوع را به شورای معین و مربوطه برای تصویب ارائه کند تا پس از تصویب برای اجرا به وزارتخانه های بهداشت و علوم ابلاغ شود.

زلفی‌گل ادامه داد: وزارت علوم آیین‌نامه جدیدی را برای ارتقای استادان نوشته است ولی این آیین‌نامه را هم بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بازنگری و بازآرایی می‌کنیم. در این مباحث که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد به چالش‌های علمی کشور هم توجه و سعی شد (موضوعات و در نهایت مصوبه) جامع الاطراف باشد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا