مرکز مجهز آزمایشگاهی جامع مادر در شهر دانش دانشگاه تهران راه‌اندازی خواهد شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، از طراحی و راه‌اندازی یک مرکز مجهز آزمایشگاهی به‌عنوان مرکز جامع مادر کشور به‌همراه راه‌اندازی مراکز انتشارات و فعالیت‌های مرتبط با طراحی و تجاری‌سازی در شهر دانش این دانشگاه خبر داد و گفت: این اقدام در راستای ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه تهران انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، دکتر علی مبینی، با بیان این‌که محدوده پردیس مرکزی دانشگاه تهران از شرق به خیابان وصال شیرازی، از غرب به خیابان کارگر، از جنوب به خیابان انقلاب و از شمال به بلوار کشاورز محدود می‌شود، اظهار کرد: رؤسا و مدیران پیشین دانشگاه نسبت به ساماندهی پردیس مرکزی، تملک اموال و اراضی دانشگاهی که  مردم و نهادهای مختلف در آن مستقر بودند، اقدام کرده‌اند.

وی با بیان این‌که سیر تکاملی این فعالیت‌ها از اخذ مصوبه تا خرید املاک و انجام بررسی‌های اولیه بیش از ۲ دهه زمان برده است، افزود: برای تملک همه اراضی، بازسازی، نوسازی و هرآنچه که هم‌اکنون به‌عنوان املاک، دارایی‌ها و اراضی، آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های پیرامونش که در اختیار دانشگاه است، ضروری است.

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با بیان این‌که برای ساماندهی نیازمند تدوین و تصویب یکسری قوانین، آئین‌نامه‌ها و مقررات جاری هستیم، خاطرنشان کرد: همه این موارد در شورای‌عالی شهرسازی کشور در طرح‌های تفصیلی شهرها به‌ویژه کلان‌شهرها و سپس کمیسیون ماده ۵ شهری که شهرداری تهران عمدتاً عهده‌دار آن است، شکل می‌گیرد.

مبینی با بیان این‌که برای دانشگاه مأموریت‌های آموزش، پژوهش و فناوری، نوآوری و کارآفرینی تعریف شده است، گفت: همه این مأموریت‌ها باید در این دارایی‌های موجود در پردیس مرکزی، ساماندهی و انجام شود.

وی با بیان این‌که این تصمیم از اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ گرفته شده است، تصریح کرد: با روی کار آمدن مدیریت جدید برآورد شد حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان از منابع دانشگاه و منابع عمومی املاک خریداری شده وجود دارد که به افرادی عمدتاً با فعالیت‌های غیر هم‌سو با مأموریت‌های دانشگاه واگذار شده است. واحدهایی با فعالیت‌های هم‌سو با مأموریت‌های دانشگاه و یا متعلق به دانشگاه، دانشکده‌ها و پردیس‌ها اجاره محل و یا مابه‌ازایی به دانشگاه پرداخت نمی‌کنند.

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با بیان این‌که مدیران محاسبه کردند که این ۵۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه برای دانشگاه تا چه میزان درآمد داشته است؟ گفت: براساس اطلاعات و مستندات موجود ۵ میلیارد تومان اجاره‌بهای یک‌ساله املاک متعلق به دانشگاه تهران بوده است، حال چه‌میزان هزینه بوده است؟ منهای هزینه مدیریت و هزینه کارکنان، دستمزد و اجاره محل همه مواردی که دانشگاه تأمین کرده است، ۴ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان هزینه‌های‌شان بوده است که عمدتاً صرف بازسازی و نوسازی شده است.

مبینی با اشاره به اتفاق رخ‌داده شده در املاک اطراف دانشگاه تهران که به افراد عادی و نهادهایی اجاره داده شده بود، گفت: فردی از ساکنان محل اطراف دانشگاه تهران که آن‌جا را اجاره کرده بود، کارگری را به‌کار گرفت و برای این کارگر اتفاقی رخ داد و جان خود را از دست داد، پس از این اتفاق و پس از گذشت ۵ تا ۶ سال هنوز در این پرونده دانشگاه تهران مقصر شناخته شده است.

وی با بیان این‌که در این پرونده عنوان‌شده محلی که استحکام مناسب ندارد و فاقد بیمه آتش‌سوزی، ایمنی و استحکام لازم است، نباید از سوی دانشگاه تهران به فردی اجاره داده می‌شد، افزود: این حادثه مدیران جدید دانشگاه تهران را برآن داشت که همه فعالیت‌های غیر هم‌سو با مأموریت‌های دانشگاه تهران در املاک متعلق به دانشگاه تهران، حذف شود و ساکنان کنونی محل را تخلیه کنند و در مقابل، این اماکن در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان، پژوهشکده‌های جدید و حتی دانشکده‌ها و آزمایشگاه‌ها و … در راستای مأموریت‌های دانشگاه تهران قرار بگیرد.

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با اشاره به این‌که در برخی املاک، افراد فعالیت‌های تجاری غیر مرتبط با مأموریت‌های دانشگاه تهران انجام می‌دادند، گفت: در بخش‌هایی از این املاک خدمات بیمه‌ای یا بعضاً کافه‌تریا یا رستوران‌داری انجام می‌شد که ارتباطی با فعالیت‌های دانشگاه نداشت.

۴ واحد متعلق به دانشگاه تهران که فعالیت غیر هم‌سو با مأموریت دانشگاه دارند

مبینی با بیان این‌که نتایج بررسی‌ها در املاک اطراف دانشگاه تهران نشان داد که ۴ واحد متعلق به این دانشگاه بوده که فعالیت‌های غیر مرتبط با مأموریت‌های دانشگاه تهران را انجام می‌دادند، توضیح داد: پرونده‌های آن‌ها عمدتاً به محاکم قضایی و اجرایی رسیده است که آن‌ها باید محل را پس از اتمام قرارداد تخلیه کنند.

وی با بیان این‌که با تخلیه این اماکن این محل‌ها در اختیار دانشکدگان، مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های زایشی دانشگاه قرار می‌گیرد، ادامه داد: البته همچنان شمار فراوانی از شرکت‌ها و دانشکده‌ها و … با مأموریت‌های هم‌سو با فعالیت‌های دانشگاه در انتظار محل مناسب برای فعالیت هستند.

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: در حالی‌که کافه‌ای در خیابان ادوارد براون با قیمت نازلی محلی را از دانشگاه تهران اجاره کرده است، مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه، دانشکدگان جدید و دانشکده هنر و پردیس هنرهای دانشگاه تهران به‌شدت به‌لحاظ جا و محل در تنگنا قرار دارند.

مبینی با بیان این‌که هم‌اکنون مراکز نوآوری، شتابدهنده‌ها و بنگاه‌های بزرگی که حاضر به سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌های مالی در R&D شرکت‌های بزرگ با دانشگاه هستند، به چنین محل‌ها و اماکنی برای فعالیت خود نیاز دارند، گفت: از این‌رو برای فراهم شدن امکان فعالیت این مراکز، افرادی که در املاک دانشگاه تهران فعالیت‌هایی مخالف با مأموریت‌های دانشگاه دارند، پس از پایان مدت قراردادشان ضمن احترام به قرارداد پیشین باید محل را تخلیه کنند و پس از ساماندهی به‌لحاظ ایمنی، استحکام و بازسازی و با حفظ و رعایت میراث فرهنگی که همواره مورد تأکید مقامات میراث فرهنگی و شورای‌عالی شهرسازی بوده و در عین حال با حفظ حقوق شهروندان در اختیار مراکز دانشگاهی قرار داده شوند.

شتاب استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه تهران نسبت به گذشته چندین برابر شده است

وی، شتاب استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان را نسبت به گذشته چندین برابر دانست و خاطرنشان کرد: همه این الزامات ایجاب می‌کند که دانشگاه املاک خود را در راستای مأموریت‌های خود ساماندهی کند که البته همزمان با ساماندهی، بهره‌برداری به لحاظ ایمنی و استحکام‌سازی باید مد نظر باشد.

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، با اشاره به تصویب طرحی در ارتباط با ساماندهی پردیس مرکزی دانشگاه در محدوده جغرافیایی ذکر شده، افزود: هم‌اکنون ۸ جلسه کمیسیون ماده ۵ و کمیسیون‌های فرعی‌اش را داشته‌ایم و مقرر است پس از ۲۵ سال در اختیار شورای‌عالی شهرسازی کشور  قرار بگیرد. البته پیش از این هم به شورا رفته، اما شورا با تصویب آن مخالفت کرده بود.

مبینی، وجود نکاتی همچون در نظر گرفته نشدن حقوق ذی‌نفعان، مسائل ترافیکی، فضای سبز و مسائل مربوط به مأموریت‌های دانشگاه را از علل رد کردن آن در جلسات پیشین شورا برشمرد و افزود: دانشگاه تهران فضایی برای پارکینگ خودروی اعضای هیات علمی و کارکنان در نظر گرفته است که باید با مصوبه شورای‌عالی شهرسازی مجوز لازم در منطقه شهری را اخذ کند، به‌عنوان مثال به تعبیر طراحان و برنامه‌ریزان شهری یک پهنه S دیده شود که این پهنه باید به شورای‌عالی شهرسازی رفته تا نوع کاربری‌ها تعریف شود.

وی با بیان این‌که میراث فرهنگی عنوان کرده ۱۱۸ واحد از آپارتمان‌های منطقه واجد شرایط هستند و از این تعداد ۲۳ واحد متعلق به دانشگاه تهران است، تصریح کرد: دانشگاه تهران ضمن رعایت همه ضوابط خواستار یکی شدن حریم پردیس مرکزی دانشگاه تهران و میراث فرهنگی است و در این راستا جلسات متعددی با شهرداری و وزیر میراث فرهنگی و همکاران گذاشته شده است، اما تا زمانی که طرح در شورای‌عالی شهرسازی تصویب نشود، نمی‌توانیم فعالیتی در این‌باره داشته باشیم.

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، درباره آینده شهر دانش هم توضیح داد: کاربری‌های شهر دانش در ۳ زون تعریف شده است، پردیس مرکزی و بخش دیگر مرتبط با حریم دانشگاه و بخش سوم، همه طراحی‌های مورد نیاز یک مرکز نوآوری است. براساس توافق رئیس دانشگاه تهران و شهرداری مقرر شده است هرآنچه که در پارک علم و فناوری وجود دارد، به سراسر این منطقه تسری یابد که این از ویژگی‌های برجسته در طرح ساماندهی است.

مبینی با بیان این‌که به‌دنبال املاکی از دانشگاه تهران هستیم که واجد شرایط میراثی هستند، خاطرنشان کرد: براساس توافق انجام‌شده با میراث فرهنگی باید از این املاک پس از استحکام‌سازی، بازسازی و نوسازی استفاده بهینه شود. در این راستا حتی گذرهای نوآوری هم طراحی شده و تاکنون ۴ گذر نوآوری و سنگفرش شده به‌همراه نمادهای انتشار علمی، مراکز فناوری و نوآوری و فضاهای طراحی و مهندسی مناسب طراحی شده است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون دانشکده عمران از قدیمی‌ترین دانشکده‌های دانشگاه تهران است و خیّری آمادگی خود را برای بازسازی و ساخت این ساختمان اعلام کرده است، گفت: هم‌اکنون در انتظار مجوز شهرداری هستیم.

دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران متقاضی محلی در بلوار کشاورز برای راه‌اندازی مراکز علمی

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران، ادامه داد: به‌عنوان مثال در کنار بلوار کشاورز هم دانشگاه علوم پزشکی به‌دنبال ساخت دانشکده توانبخشی و هم دانشگاه تهران پیگیر ساخت مراکز بیوتکنولوژی جدید است و یا در خیابان وصال برخی ساختمان‌ها واجد ارزش هستند که باید پس از بازسازی استفاده شوند، اما باید بارگذاری تراکمی‌اش به تصویب شورا برسد و با سرمایه‌گذاران بیرونی، مراکز نوآوری با هدف پیوند صنعت و دانشگاه ارتباط برقرار شود.

مبینی با بیان این‌که دانشگاه تهران به‌دنبال آن است چگونه به درآمدهای دانشگاه تهران از طریق فعالیت‌های علمی و فناوری تنوع‌بخشی بدهد؟ ادامه داد: از این‌رو ناگزیر است زیست‌بوم علم و فناوری‌اش را کامل کند که در این زیست‌بوم پارک علم و فناوری، آزمایشگاه‌ها، دانشکده‌ها و مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها و حتی تأمین‌کنندگان مالی، سرمایه‌گذاران بنگاه‌ها و صنعت حاضرند در این مراکز فعالیت‌های دانش‌بنیانی داشته باشند.

وی با بیان این‌که در این محل فن‌بازار ایجاد خواهد شد، افزود: شاید در این محل بروکرها یا معامله‌گران علم و فناوری هم حضور داشته باشند.

دانشگاه تهران فاقد دفاتر انتقال تکنولوژی از داخل به خارج و از خارج به داخل است

معاون مرکز توسعه و سرمایه‌گذاری دانشگاه تهران با بیان این‌که هم‌اکنون دانشگاه تهران فاقد دفاتر انتقال تکنولوژی از داخل به خارج و از خارج به داخل است( TOT )، خاطرنشان کرد: وقتی دانشگاه تهران چنین دفاتری را ندارد، چطور می‌تواند ساختمان‌هایش را برای کافه‌داری و رستوران‌داری اجاره دهد؟ رستوران می‌تواند در فاصله ۱ تا ۲ کیلومتری دانشگاه نیز راه‌اندازی شود.

مبینی با بیان این‌که دانشگاه تهران علاوه‌ بر برنامه‌ریزی برای تنوع‌بخشی درآمدهای دانشگاه از طریق علم و فناوری، بر روی تبدیل دانایی اعضای هیات علمی به توانایی از طریق تجاری‌سازی و برنامه‌ریزی برای صادر کردن محصولات فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی از طریق شرکت‌های زایشی و دانش‌بنیان برای جلوگیری از مهاجرت مغزها متمرکز شده است، در ادامه از ایجاد هر گونه حاشیه در مسیر انجام مأموریت‌های دانشگاه تهران انتقاد کرد و افزود: همه دانشگاهیان باید در جهت انسجام و حفظ منافع و اعتلای جایگاه علمی دانشگاه تهران بکوشند، چون مسائل حاشیه‌ای نتیجه‌ای جز اتلاف وقت و انرژی مسئولان در پی ندارد.

وی از همه دانشگاهیان همراهی دانشگاه برای انجام مأموریت‌های محوله به‌همراه نقد سازنده را خواستار شد و در ادامه نقد برانداز را مخرب و نقد متعهدانه و پیش‌برنده را سازنده برشمرد و افزود: همه باید بکوشیم تا ظرفیت‌های دانشگاه تهران را به‌منظور برجسته‌سازی و برای حل مسائل مختلف کشور اعم از اجتماعی، دانشی، بهداشت و درمانی و علمی فنی سرریز کنیم.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا