۹۳۸ پژوهشگر ایرانی، در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان هستند

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: در سال ۱۴۰۲، ۹۳۸ پژوهشگر ایرانی، در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان قرار گرفتند که نسبت به سال­ گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، سید احمد فاضل زاده افزود: بر اساس حوزه‌های کلان پژوهشی، فراوانی پژوهشگران در حوزه های پزشکی و سلامت ۳۳ درصد، چند رشته ای ۲۳ درصد، مهندسی ۲۰.۵ درصد، علوم پایه ۱۲ درصد، کشاورزی و محیط زیست ۱۰ درصد و علوم انسانی و اجتماعی ۱.۷ درصد است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ماموریت های موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، فراهم آوردن امکان شناسایی و معرفی پژوهشگران پراستناد برتر است؛ زیرا پژوهشگران پراستناد برتر علمی مهمترین عامل رشد و توسعه نظام‌های علمی هستند و تعداد موسسات و پژوهشگران پر استناد، از معیارهای مرجعیت علمی در سطح جهان است.

فاضل زاده تاکید کرد: موسسه ISC، آخرین فهرست پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد برتر جهان در ۲۲ حوزه موضوعی علوم را بر اساس پایگاه شاخص‌های اساسی علم (ESI) فهرست پژوهشگران پر استناد یک درصد جهان در سال ۲۰۲۳ را استخراج و پایش کرده است. همان طور که در نمودار یک قابل مشاهده است، در سال ۱۴۰۲، ۹۳۸ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران شناسایی شده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱، ۱۲ درصد رشد داشته است. در یک دهه گذشته آمار پژوهشگران پر استناد یک درصد برتر کشور روند رو به رشدی داشته است.

سهم نهادهای علم و فناوری کشور از پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر جهان

رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ۴۰ درصد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۴۸ درصد از سهم پژوهشگران پراستناد ایرانی را به خود اختصاص داده اند. اطلاعات کامل مربوط به وابستگی سازمانی کلان سایر پژوهشگران پراستناد در جدول یک نشان داده شده است.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲، دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه صنعتی امیرکبیر از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی تبریز از وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی دارای بیشترین تعداد پژوهشگر یک درصد بوده اند.

جدول ۲، سهم هر دانشگاه از تعداد پژوهشگران پر استناد شناسایی شده با وابستگی ایران را نشان می دهد.

نمودار ۲، فراوانی پژوهشگران ایرانی پر استناد یک درصد جهان به تفکیک حوزه های موضوعی شناسایی شده توسط موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) طی سال های اخیر را نشان می دهد:

در جدول ۴ فراوانی پژوهشگران ایرانی پراستناد یک درصد برتر به تفکیک حوزه های کلان پژوهشی نشان داده شده است:

اسامی پژوهشگران پراستناد برتر جهان به تفکیک دانشگاه و حوزه موضوعی در وبگاه موسسه ISC به آدرس https://hcr.isc.ac/ در دسترس است. چنانچه اسم پژوهشگری درج نشده است، می تواند با ارائه مستندات مراتب را به مؤسسه Isc اعلام کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا