آئین‌نامه جامع پژوهش در وزارت علوم تدوین شد

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از تدوین آئین‌نامه جامع پژوهش خبر داد و گفت: بر اساس این آیین نامه که به زودی ابلاغ خواهد شد، به استادان جزو یک و ۲ درصد دانشمندان جهان ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون ریال پژوهانه پرداخت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، صمد نژاد ابراهیمی روز سه شنبه در جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در ابتدای فعالیت دولت سیزدهم ۱۰۱ نشریه بین المللی شده داشتیم و اکنون ۵۰ مورد به شمار آنها افزوده شده که از بین آنها ۱۸ نشریه به زبان فارسی است و این نشانگر حرکت به سمت مرجعیت زبان فارسی در حوزه علمی دنیاست.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ۲۵ سال پیش در کشور ما کمتر از یکهزار مقاله علمی چاپ می‌شد اما این رقم اکنون به ۷۸ هزار مقاله رسیده است و در تولید علم از رتبه ۵۴ به رتبه ۱۵ رسیده ایم و ایران کمتر از ۲ درصد مقالات پراستناد جهان را منتشر می‌کند و رتبه ۱۵ بهترین فارغ التحصیلان دنیا را داریم.

وی نمایه سازی نشریات برای افزایش رویت پذیری در دنیا را بسیار ضروری دانست و گفت: از یکهزار و ۵۰۰ نشریه تحت مدیریت ما ۱۵۰ نشریه نمایه بین المللی دارند ضمن اینکه دستورالعمل نمایه سازی در اختیار همه مراکز علمی قرار دارد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی یک نشریه دارای نمایه بین المللی دارد، گفت: ایران رتبه هفتم نشریات نمایه شده را دارد و در انتشار و ارائه نشریات علمی در ۸۰ زبان زنده دنیا رتبه ۹ را دارد و با شتاب به سمت رویت پذیری نشریات حرکت می‌کند.

نژاد ابراهیمی افزود: در نتیجه شتاب حرکت دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در تولید علم، ۶ هزار مقاله به سبد مقالات ما در سطح دنیا افزوده شده و بیشترین نشریات علمی منتشر شده ایران با تعدادی بالغ بر ۸۵۰ نشریه مربوط به حوزه علوم انسانی است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به تجهیز و نوسازی آزمایشگاه‌ها نیز توجه و کمک خواهیم کرد و برای جذب استادان پسادکتری، چهار مدل تدوین شده است و ۹۰ درصد حقوق این افراد از صندوق وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری تامین می‌شود.

یافته‌های علمی به رفاه مردم منجر شود

کاظم دبیر معاون استاندار اردبیل و رئیس کارگروه پژوهش استان نیز در این آئین با بیان اینکه باید رتبه علمی و یافته‌های دانشگاه‌ها به سمت حل مشکلات جامعه سوق داده شود ، گفت: متاسفانه بین جایگاه علمی با وضعیت اقتصادی تناسبی وجود ندارد و لازم است یافته‌های علمی به ثروت و در نهایت به رفاه مردم منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: استان اردبیل مزیت‌های متنوعی به خصوص در بخش‌های صنعت و گردشگری دارد و دغدغه ما در استانداری نیز جهت دادن به پژوهش‌ها برای حل مشکلات مردم است.

دبیر ستاد پژوهش و فناوری استان اردبیل هم در این مراسم گفت: بعد از بررسی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان، ۷۴ پرونده پژوهشگران و فناوران برتر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده بود و از بین آنها ۵۵ مورد به عنوان برترین‌ها انتخاب شده است.

جبرائیل رزمجو اضافه کرد: این افراد شامل ۲۳ پژوهشگر برتر از دانشگاه‌ها و ۱۳ پژوهشگر برتر از دستگاه‌های اداری، ۱۲ فناور برتر از مراکز علمی و ۶ فناور از آموزش و پرورش است و در این آئین، هفت نفر از پژوهشگران جزو یک درصد دانشمندان جهان نیز تجلیل می‌شوند.

یوسف عباسپور رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل هم در این آئین گفت: این پارک از سال ۹۵ راه اندازی شده بود و شمار شرکت‌های دانش بنیان استان طی یکسال اخیر ۵۳ درصد افزایش یافته است اما از نظر زیرساخت‌های فیزیکی به حمایت‌های ملی و استانی نیاز داریم.

اسماعیل چمنی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی هم فاصله بین فناوری و تولید کالا را قابل تامل دانست و گفت: شتاب علمی ایران در جهان با انتشار ۹۰۰ هزار مقاله ۱۱ برابر میانگین دنیاست اما پیشرفت‌های علمی ما باید منطبق با نیازهای جامعه باشد.

در پایان این جشنواره از فناوران و پژوهشگران برتر استان اردبیل تجلیل به عمل آمد.

دانشگاه محقق اردبیلی در سال ۱۳۵۷ با نام دانشکده کشاورزی تاسیس شده است و اکنون تعداد رشته‌های مصوب این دانشگاه ۲۸۱ رشته شامل ۶۲ رشته در مقطع دکتری، ۱۳۳ رشته مقطع کارشناسی ارشد، ۷۹ رشته مقطع کارشناسی و هفت رشته مقطع کاردانی است.
این دانشگاه دارای ۹ دانشکده، سه مرکز تحقیقات، سه پژوهشکده، ۱۹ هسته پژوهشی و یک مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناور است و همایش‌های علمی و آموزشی متنوعی در آن با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا