سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

اسماعیل برات: نرخنامه گردشگری اعلام شد

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری از صدور نرخنامه‌های گردشگری به صورت الکترونیکی برای نخستین‌بار خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، اسماعیل برات گفت: نرخنامه هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی و پذیرایی گردشگری همواره به روش سنتی و به صورت دستی صادر می‌شد و با وجود اینکه امکان نظارت بر نرخنامه‌ها میسر بود، اما دسترسی آنلاین به داده‌ها و امکان تحلیل آمار و اطلاعات مربوط به نرخ‌گذاری وجود نداشت؛ بنابراین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به طراحی و پیاده‌سازی فرآیند صدور نرخنامه الکترونیکی در بستر سامانه جامع نظارت، آمار و اطلاعات گردشگری (جانا) اقدام کرد و از این پس نرخنامه تأسیسات گردشگری به صورت الکترونیکی صادر می‌شود.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تشریح فرآیند صدور نرخنامه‌های الکترونیکی افزود: با صدور نرخنامه الکترونیکی علاوه‌بر مزایای آماری، سرعت و دقت در نظارت بر عرضه خدمات گردشگری افزایش یافته و به تبع، کنترل بر نرخنامه‌ها و برخورد با تخلفاتی همچون گران‌فروشی سریع‌تر انجام خواهد شد.

او در ادامه توضیح داد: در سامانه جانا برای هر یک از تأسیسات گردشگری بسته به اینکه چه نوع خدماتی ارائه می‌دهند، فرآیندی مستقل و در عین حال پیوسته در نظر گرفته شده است، به این مفهوم که امکان افزودن هر نوع خدمت و ثبت نرخ در کنار سایر خدمات فراهم است. به عنوان مثال برای هتل‌ها و مراکز اقامتی، امکان ثبت انواع اتاق‌ها همچون اتاق‌های سینگل، دبل، تریپل و سوئیت وجود دارد و یا چنانچه خدمات پذیرایی داشته باشند، برای انواع پیش‌غذا، خوراک‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم و همچنین چنانچه واحدی دارای وسایل تفریحی و سرگرمی گردشگری باشد، برای انواع خدمات ورزشی و تفریحی و بازی‌های رایانه‌ای و…، پیش‌فرض‌هایی در نظر گرفته شده است و چنانچه واحد گردشگری خدماتی ارائه دهد که در موارد پیش‌فرض، پیش‌بینی نشده باشد، می‌تواند از قسمت «سایر» خدمات خود را ثبت کند و نرخ خود را پیشنهاد دهد. سپس اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با همکاری تشکل حرفه‌ای مربوطه بر اساس ضوابط بخشنامه ابلاغی، نرخنامه را صادر می‌کند و از طریق تشکل حرفه‌ای (در صورت وجود) به واحد گردشگری ابلاغ می‌شود.

برات درباره مفاد بخشنامه نرخ‌گذاری امسال گفت: امسال با توجه به شعار و نامگذاری سال با عنوان «مهار تورم و رشد تولید»، موضوع نرخ‌گذاری تأسیسات گردشگری با حساسیت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته مورد رسیدگی قرار گرفت و پس از بررسی مراتب در کارگروه تنظیم بازار، نهایتاً سقف افزایش نرخ تاسیسات گردشگری که موفق به دریافت گواهینامه کیفیت استاندارد خدمات شده‌اند، حداکثر ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته در نظر گرفته شد. سقف افزایش نرخ آن دسته از تأسیسات گردشگری مشمول طرح تطبیق شامل هتل، هتل آپارتمان، متل، سفره‌خانه سنتی، اقامتگاه بوم‌گردی، اقامتگاه سنتی، مهمانپذیر و واحد پذیرایی بین‌راهی که در چرخه ارزیابی قرار گرفته‌اند، اما تاکنون به دریافت گواهینامه کیفیت موفق نشده‌اند و همچنین سایر تأسیسات گردشگری فاقد ضابطه، حداکثر ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است.

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری اضافه کرد: تأسیسات گردشگری که بدون عذرموجه در چرخه ارزیابی قرار نگرفته‌اند، هیچ‌گونه افزایش نرخی نخواهند داشت و در صورت موجه بودن این افزایش حداکثر ۱۵ درصد خواهد بود.

برات درباره دریافت حق سرویس گفت: بنا بر آئین‌نامه دریافت حق سرویس مصوب ۱۳۷۶، دریافت حق سرویس صرفاً در هتل‌ها و مهمانسراها و واحدهای زیرمجموعه آن‌ها تا سقف ۱۵ درصد مجاز بوده و دریافت آن در سایر تأسیسات گردشگری فاقد وجاهت است.

او افزود: هزینه اقامت کودکان تا ۲ سال، رایگان و ۲ تا ۱۲ سال در صورت استفاده نکردن از سرویس اضافه، نیم‌بها محاسبه می‌شود.  

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درباره نرخ اتاق برای مهمانان، گفت: نرخ اتاق برای مهمانان ایرانی و خارجی یکسان و بر مبنای ریال است و در صورت لزوم بر اساس نرخ رسمی اعلامی از سوی بانک مرکزی در سامانه الکترونیک www.sanarate.ir تعویض صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا