راه‌اندازی باشگاه برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی

 باشگاه برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی (برناسل) به همت ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی راه‌اندازی شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، همزمان با نخستین «گردهمایی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی» که به همت ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی و با همکاری مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به منظور تقدیر و امیدآفرینی برای استعداد های برتر، نخبگان و برگزیدگان المپیادهای دانشجویی و دانش آموزی برگزار شد از باشگاه برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی (برناسل) رونمایی شد.

این باشگاه، فرصت مناسبی را فراهم می‌کند تا شبکه نخبگانی متشکل از برگزیدگان هشت دوره المپیاد دانش‌آموزی و شش دوره المپیاد دانشجویی شکل گرفته و امکان هم افزایی و استفاده از توانمندی این شبکه برای کارآفرینان و فناوران فعال در حوزه فراهم شود.

تارنمای باشگاه «برناسل» به نشانی Bornacell.isti.ir به عنوان بستری برای تعاملات دوسویه با برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی عمل خواهد کرد.

عبدالحسین شاهوردی رییس پژوهشگاه رویان در افتتاحیه نخستین «گردهمایی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی» که در تالار همایش‌های پژوهشگاه برگزار شد، ضمن تشکر از ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی که فرصت میزبانی برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی را به پژوهشگاه رویان داده به تلاش‌های علمی و ویژگی‌های بارز مدیریتی مرحوم سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار و رئیس فقید این پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام (ص)، ایمان را نیمی صبر و نیمی شکر می دانند که هر دو ویژگی در مرحوم دکتر کاظمی وجود داشت. هنر دکتر کاظمی این بود که سرآمدان علمی را کنار هم جمع کرد تا چالش‌ها را توسط نخبگان همان رشته حل کند. خدا را شاکریم که تیمی که در بدو تاسیس پژوهشکده کار را با هم شروع کردیم، این توفیق را داریم که همچنان با محوریت برنامه ها و اهدافی که مرحوم کاظمی آشتیانی داشتند کار را ادامه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ایران در زمینه انتشار مقالات سلول درمانی و سلول‌های بنیادی همواره در جایگاه نخست منطقه و در فهرست ۱۰ کشور اول دنیا بوده که امیدوارم با تعاملات سازنده و انسجام نیروهای علمی قوی، این پیشگامی توسط شما تداوم پیدا کند.

علی دهقانی فیروزآبادی مدیر گروه منابع انسانی و ترویج ستادتوسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی هم در سخنانی با بیان این که برگزاری این گردهمایی، ابتدایی‌ترین گام برای تقدیر از برگزیدگان المپیادهای دانش آموزی و دانشجویی پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی است، اظهار داشت: در زمینه ترویج و شناسایی علوم سلول‌های بنیادی در سال‌های گذشته کارهای خوبی شده ولی در رشد و پالایش و جذب و به کارگیری این استعدادها و تقویت اکوسیستم کار چندانی نشده است. همین که بعضی المپیادی‌ها به ما مراجعه می کنند و درخواست توصیه نامه برای مهاجرت دارند نشان می‌دهد در زمینه تقویت این زیست بوم کار کافی نکرده‌ایم. زمینه مهاجرت که ایجاد شد، مخزن تامین نیروی انسانی را هم از دست می دهیم. این اولین گردهمایی شاید بهانه‌ای باشد که بعد از ۱۴ دوره المپیاد یکدیگر را ببینیم و فتح بابی برای آشنایی و حمایت هر چه بیشتر از استعدادهای برتر این حوزه باشد.

براساس گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رسول محمدقلی، معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان هم در این مراسم گفت: از سال ۹۳ با همکاری آموزش و پرورش در قالب طرح شهاب از معلمان پایه های چهارم تا ششم مقطع ابتدایی در تعدادی از استان‌های کشور درخواست شد، استعدادهای برتر دانش‌آموزی در هشت حوزه مختلف علمی، هنری، ورزشی، کلامی و … را شناسایی کنند که بر این اساس ۴۵۰ هزار دانش آموز مستعد شناسایی شدند. با توجه به محدودیت دامنه اجرای طرح، اگر این آمار را به کل کشور تعمیم بدهیم بالغ بر ۷۰۰ هزار دانش آموز در کشور وجود داشته اند که حداقل در یکی از این هشت زمینه سرآمد و مستعد بوده‌اند. دانش آموزانی که اولین گروه آنها باید امسال به دانشگاه‌ها راه پیدا کرده باشند.

وی خاطرنشان کرد: در مطالعه ای که در چند شهرستان درباره پراکندگی مستعدان در مدارس مختلف انجام دادیم نتایج جالبی به دست آمد مثلا در یکی از شهرستان‌ها، تراکم دانش آموزان استعداد برتر در مرکز سمپاد کمتر از هفت مدرسه دیگر این شهرستان بود. یک بررسی دیگر هم نشان داد از بین ۷۰۰ مدرسه شبانه روزی ارزیابی شده، ۴۰۰ تا مدرسه حتی یک دانش‌آموز مستعد (شناسایی شده در طرح شهاب) نداشت ولی در مقابل یک مدرسه وجود داشت که ۸۰ درصد دانش‌آموزان آن حداقل در یکی از زمینه های هشتگانه مستعد بودند و البته در هیچ یک از رشته های مختلف خروجی زیر سه هزار در کنکور نداشت!

محمدقلی افزود: یکی دیگر از یافته های آماری این بود که در بعضی از نقاط بسیار محروم کشور دانش‌آموزانی هستند که در هر هشت زمینه ورزشی، هنری، علمی، کلامی و … مستعد هستند ولی در کنکور موفق نمی شوند که اهمیت سرمایه گذاری روی نیروی انسانی را نشان می‌دهد. البته سرمایه‌گذاری ‌ای که با همه تحریم ها روی مستعدان می شود برای خود آنها هم مسوولیت آور است. در رویکرد جدید بنیاد ملی نخبگان سازوکار شناسایی مستعدان، از روش خود اظهارانه به روش شناسایی فعال تغییر کرده و بنیاد با شناسایی مستعدان از ایشان دعوت می‌کند تا در برنامه‌ها حضور یابند و ضمن بهره‌مندی از امکانات توانمندسازی و اثرگذاری این بنیاد، در روند صحیح و بستر مناسب رشد فردی و اجتماعی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه برگزیدگان برتر آزمون‌های معتبر علمی، برگزیدگان المپیادهای معتبر و مسابقات و جشنواره‌های معتبر داخلی و بین‌المللی، توصیه‌شدگان اساتید سرآمد علمی و مراجع معتبر به عنوان برگزیده شناسایی می‌شوند، ادامه داد: همچنین فعالیت‌های علمی، پژوهشی، اجتماعی و اثربخش و شاخص دانشجویان بطور مستمر و با همکاری مراجع علمی و تخصصی رصد خواهد شد و هر زمان که دانشجو به امتیاز لازم دست پیدا کند، به عنوان برگزیده انتخاب و توسط بنیاد به حضور در مسیر نخبگی دعوت می‌شود.

معاون مستعدان و آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان در ادامه با اعلام اینکه، اسامی گروه اول برگزیدگان دانشجویی بنیاد که از مراجع معتبر دریافت شده، اسفند ماه امسال اعلام و از مستعدان برگزیده برای حضور در مسیر نخبگی با راهنمایی اساتید، دعوت می‌شود، گفت: حمایت‌های بنیاد برای کمک به پیمودن مسیر مستعدان تا رسیدن به مرحله نخبه‌ای اثرگذار در یک زمینه راهبردی، با کمک استاد راهبر انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در واقع آنچه مورد حمایت قرار می‌گیرد برنامه مسیر نخبگی برگزیدگان است و ستادهای علم و فناوری معاونت علمی نیز در شناسایی برگزیدگان و توانمندسازی و شبکه‌سازی نخبگانی، همکار و همیار بنیاد ملی نخبگان هستند.

این مراسم با سخنرانی حسینی، رییس باشگاه دانش‌پژوهان جوان و نقی‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی و هدایت نخبگان وزارت علوم درباره مسوولیت‌ها و انتظارات جامعه از نخبگان ادامه یافت و پس از آن احسان عارفیان، ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی با اشاره به اهمیت هم افزایی و استفاده از توانمندی برگزیدگان المپیادهای پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی در قالب یک شبکه منسجم، تشکیل باشگاه برناسل را اعلام و توضیحاتی در خصوص فعالیت‌ها و برنامه های آن ارائه داد.

در ادامه این گردهمایی از برگزیدگان دوره هفتم و هشتم المپیاد دانش‌آموزی و تمامی دوره‌های اول تا ششم المپیاد دانشجویی با حضور خانواده‌های آنها تقدیر شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا