اتمام بازنگری محتوای درسی کلیه دروس رشتههای فنی و مهندسی

مدیرکل برنامه ریزی آموزش عالی با اشاره به مباحث و مصوبات جلسه شورای برنامه ریزی آموزش عالی گفت: اختصاص پژوهانه به پایان نامهها و رسالههای ثبت شده در سامانه نظام ایدهها و نیازها (نان) و ارائه گزارش بازنگری محتوای دروس کلیه رشتههای فنی و مهندسی از مهمترین مباحث این جلسه بود.
به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، رضا نقی زاده اظهار داشت: جلسه ۹۷۱ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور اعضاء در وزارت برگزار و در این جلسه در ابتدا گزارشی از ثبت نیازهای تحقیقاتی در سامانه نظام ایدهها و نیازها(نان) برای پذیرش استاد محور دانشجویان استعداد درخشان ارائه شد.
وی افزود: بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه نان هم اکنون سه هزار و ۷۴۷ نیاز توسط دستگاهها، شرکتهای فناور و دانش بنیان و دانشگاهها در قالب نیازهای دانشی و صنعتی، نیازهای مرجعیت علمی، نیازهای ماموریتی و آمایشی و نیازهای مرتبط با آموزش عالی ثبت شده است.
نقی زاده اظهار داشت: در این جلسه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر تخصیص پژوهانه ویژه به پایان نامهها و رسالههای تعریف شده در سامانه نان تاکید کرد و رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و عضو حقیقی شورای برنامهریزی آموزش عالی به مصوبه صندوق نوآوری و شکوفایی برای حمایت از شرکتهای دانش بنیان فعال در این طرح اشاره کرد.
خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص حمایت از توسعه سامانه نان گفت: شرکت داشن بنیانی که نسبت به تعریف موضوع پایان نامه و رساله در سامانه نان اقدام نمایند مشمول حمایتهای صندوق نوآوری و شکوفایی میشوند و اگر اجرای پایان نامه یا رساله منجر به اشتغال دانشجو در شرکت دانش بنیان شود به طور ویژه تسهیلات حمایتی اشتغال به شرکت دانش بنیان تعلق میگیرد.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی وزارت علوم اظهار داشت: موضوع اجرای آیین نامه تسهیل دروس کارآموزی، کارورزی و کاربینی نیز در این جلسه مطرح و مقرر شد در قالب کارگروه تعیین شده آیین نامه جهت ارائه به هیات وزیران نهایی شود.
نقی زاده اظهار داشت: اقدامات انجام شده در تدوین و بازنگری برنامههای درسی حوزه فنی و مهندسی ارائه شد و علیرضا رهایی رئیس کارگروه علمی فنی و مهندسی فرایند و اقدامات انجام شده را ارائه کرد که بر اساس گزارش ارائه شده؛ کلیه رشتههای کارشناسی فنی و مهندسی از نظر محتوایی برای ورودیهای جدید بازنگری شده است و بر روزآمدی علمی، کارآمدی، تطابق با ساختار فرهنگی و اجتماعی، ارتقاء توان مهارتی و اشتغال پذیری و توجه به آمایش و ماموریت دانشگاه ها تاکید شده است.
مدیرکل برنامهریزی آموزش عالی به رشد ۱۰۳ درصدی بازنگری برنامههای درسی در سه سال اخیر اشاره و تاکید کرد تمام تلاش معاونت آموزشی وزارت بر بازنگری برنامه های درسی منطبق بر نیازهای آمایشی و کشور است.
به گفته نقی زاده در این جلسه، وزیر علوم بر پیش بینی گرنت (کمک هزینه) آموزشی تحت عنوان آموزانه در آیین نامه جامع پژوهانه تاکید کرد.
همچنین بر لزوم پوشش رشتههای تحصیلی راهبردی در دانشگاههای کشور تاکید کرد و مقرر شد کمیته ویژهای در معاونت آموزشی این مهم را پیگیری کند.
پایان پیام/