تا زمانی که دانشگاه‌ها خود دارای مشکلات ریشه‌ای هستند چقدر می‌توانند برای جامعه مسئله‌گشایی کنند؟

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، همه‌گیری کرونا و تعطیلی مراکز تحصیلی، اتفاقات سال ۱۴۰۱ در دانشگاه‌ها و مشکلات معیشتی اساتید را موثرترین عوامل بر افت تحصیلی دانشجویان در سال‌های اخیر دانست.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، علیرضا رهایی درباره افت تحصیلی دانشجویان در سال‌های اخیر به خبرنگار ایرنا توضیح داد: در زمینه افت تحصیلی اظهارنظرهای مختلفی بیان شده و اقدامات بسیاری انجام شده است ما نیز در دانشگاه صنعتی امیرکبیر آسیب‌شناسی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: با همه گیری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها نزدیک به دو سال حضور اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌ها کم شد و در نتیجه آن همکاری و همفکری برای تولیدات علمی کاهش یافت. اتفاقات سال ۱۴۰۱ فضای دانشگاه را به شدت تحت تاثیر قرارداد و این شرایط افت تحصیلی دانشجویان را تشدید کرد.

رهایی تصریح کرد: علاوه بر مسائلی که عنوان شد طبق بررسی‌های ما وضعیت معیشت اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها بر افت تحصیلی دانشجویان تاثیر داشت. اگر روند افزایش قیمت‌ کالاها و خدمات را افزایش حقوق اعضای علمی مقایسه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که رشد حقوق هیات علمی دانشگاه‌ها روند کاهشی داسته است. همچنین نسبت ارزش‌های ارزی حقوق اعضای هیات علمی در مقایهس با کشورهای همسایه نیز خیلی کم و در حد یک پنجم تا یک ششم است و این امر در روحیه هیات علمی تاثیر بسزایی دارد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: خیلی از اساتید دانشگاه که به تازگی جذب هیات علمی شدند به دلیل همین عدم تامین معیشت و نبود حداقل‌هایی همچون مسکن و وسیله نقلیه مناسب حاضر نیستند، همکاری خود را با دانشگاه ادامه داده و ترجیح می‌دهند در صنعت یا خارج از کشور اشتغال داشته باشند.

وی اظهارداشت: مجموعه عواملی که ذکر شد بر روند افت آموزش عالی تاثیر بسزایی داشت و در نتیجه رشد تولیدات علمی در کل کشور سیر نزولی داشت. ما این وضعیت را در دانشگاه امیرکبیر بررسی کردیم و تمهیدات لازم برای رفع این مشکل اندیشیده شد.

رهایی گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده ابزارهای جدیدی برای رفع افت تحصیلی اندیشیدیم به این صورت که با امضای قراردادهای صنعتی، تولیدات علمی مسیر جبرانی داشته باشد.

وی تاکید کرد: در موضوع افت تحصیلی بخشی که به حداقل رفاهیات اعضای هیات علمی برمی‌گردد نیازمند این است که جهت‌دهی کلی در دولت پیش‌بینی شود که بحث مسکن و حداقل حقوق را فراهم کند تا اساتید با امید و علاقه بیشتری مباحث را ادامه دهند.

رئیس دانشگاه امیرکبیر گفت: ما در دانشگاه امیر کبیر تلاش کردیم شرایطی فراهم شود تا اعضای هیات علمی که امتیازات علمی خوبی دارند حداقل سالی یک بار در کنفرانس و همایش‌های بین المللی شرکت کنند و معتقدم اگر برخی راه حل های اینچنینی پیش بینی کنیم، حضور اعضای هیات علمی در سطح بین المللی نه تنها بر روحیه اساتید اثر می‌گذارد بلکه در رشد جایگاه علمی کشور و آشنایی اساتید با مسائل علمی و بین المللی هم موثر است و به کمک افت تحصیلی را نیز به مرور از بین می‌بریم.

مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی و روابط عمومی وزارت علوم گفت: دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند برای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور و تحقق شعار وفاق در جامعه، برنامه ارائه کند.

سید احمدرضا خضری در آیین تکریم عبدالله معتمدی، رئیس پیشین و شجاع احمدوند، سرپرست جدید دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: ما دانشگاه‌های زیادی از نوع دانشگاه‌های عمومی در کشور با مأموریت‌های چندگانه داریم اما دانشگاه علامه‌طباطبائی دانشگاهی ویژه با مأموریت‌ها، کارکردها و اثربخشی‌های ویژه است. این دانشگاه ویژه علوم انسانی است؛ همان علومی که در همه جای دنیا پایه اصلی راهبری کشورها است.

وی ادامه داد: دانشگاه علامه‌طباطبائی پیشینه درخشانی دارد، به سبب تربیت دانشجویان برجسته و شایسته‌ و نیز استادان بنام و برجسته‌ای که در حکمرانی کشور نقش‌آفرینی افتخارآمیز کردند. بزرگانی که در بستر حاکمیت چه به عنوان وزیر چه به عنوان مدیران ارشد، چه به عنوان نمایندگان مجلس و چه به عنوان دست‌اندرکاران وزارتخانه‌های مختلف به‌ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایفای نقش کردند که در پیشینه افتخارات این دانشگاه ثبت و ضبط است و این دانشگاه را در شمار دانشگاه‌های برتر کشور قرار داده است.

مشاور وزیر علوم گفت: دانشگاه علامه‌طباطبائی دانشگاهی مأموریت‌محور است و با این مأموریت‌محوری در طول تاریخ گذشته خود افتخاراتی به دست آورده است. این دانشگاه در تربیت مدیران در سطوح ملی و تربیت سیاست‌مداران و سیاست‌ورزان در کشور، تبیین جایگاه مردم و برقراری ارتباط درست میان دانشگاه و جامعه، ارتقای جایگاه علوم انسانی و ارائه فهم درستی از این موضوع و در ترویج گفتمان مسئولیت اجتماعی و ترویج گفتمان هویت ملی، نقش داشته و انتظار می‌رود در آینده این نقش‌ها را مطلوب‌تر از گذشته ایفا کند.

خضری با اشاره به ظرفیت علمی دانشگاه علامه‌طباطبائی، گفت: از این دانشگاه توقع می رود چند موضوع مهم و مشکل ملی را گزینش کند و به حاکمیت راهکار عملیاتی حل آن را پیشنهاد دهد.

مشاور وزیر علوم اظهار داشت: در شرایط امروز جامعه، در حوزه مدیریت، اقتصاد، حقوق عمومی، ادبیات فارسی، روان‌شناسی، علوم تربیتی و دیگر مسائل علوم انسانی دچار مشکل است. جامعه ما در زمینه‌های مالی، اقتصادی، اجتماعی، مسکن و هویت با مشکل روبه‌رو شده است؛ امیدوارم سرپرست دانشگاه علامه به عنوان هدایتگر ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی بتواند به کمک حاکمیت بیاید و حل چند مشکل را به طور مشخص بر عهده بگیرد.

دانشگاه علامه برنامه وفاق ملی را به دولت ارائه کند

وی به شعار دولت چهاردهم اشاره کرد و افزود: شعار مهم دولت چهاردهم گفتمان وفاق ملی است. وفاق ملی که در این روزگار برای رسیدن به هویت ملی بیش از هر زمانی به آن نیازمندیم. کشور ما در کانونی از خطرهای درونی و بیرونی قرار گرفته و گفتمان وفاق کمک می‌کند سهم و حقوق هم‌وطنان و کسانی که در این کشور زندگی ‌می‌کنند را رعایت کنیم، برای آن‌ها اعتبار قائل شویم و این موضوعی است که دانشگاه علامه‌طباطبائی می‌تواند به خوبی طرح و برنامه آن را بنویسد و ارائه کند.

مدیرکل حوزه وزارتی تأکید کرد: باید از ظرفیت‌های کشور درست استفاده کنیم. از ظرفیت استادان، دانشجویان، اقوام و بانوان درست استفاده کنیم. جای نوشتن برنامه برای این ظرفیت‌ها، همین دانشگاه و ارائه به حاکمیت کشور است تا خود را نامدار کند و بر افتخارات گذشته خودش بیافزاید.

وی در ادامه تاکید کرد: باید حرکتی نو آغاز کرد، باید به سمتی نو حرکت کرد. جامعه از ما درخواست ایده‌ها و طرح‌های نو دارد. جامعه از ما توقع دارد برای اشتغال جوان‌های تحصیلکرده طرح ارائه دهیم. ما باید طرح ارائه دهیم و این طرح‌ها راه کشور را برای این که بهتر به این سمت حرکت کنیم، باز می‌کند. ما باید دست به دست هم دهیم، قدر و منزلت و جایگاه استادان دانشگاه و قدر دانشجویان را به عنوان سرمایه‌های ارزشمند و آینده‌سازان کشور بدانیم.

ما قدر کارکنان که سرمایه‌هایی دانشگاه هستند و کار و زحمت اصلی بر دوش آن‌ها است را می‌دانیم. پس این سه عنصر اصلی استادان، دانشجویان و کارکنان را قدر بشناسیم و بر صدر بنشانیم و با آن‌ها حرکت کنیم تا بتوانیم آینده کشور را درست‌تر بسازیم.

وی با توجه به راهبرد وزارت علوم، گفت: برای ارزش‌گذاری به این جایگاه در دولت وفاق ملی از دکتر احمدوند درخواست می‌کنم اگر استادانی به دلیل مسائل مختلف، یا اظهار نظر، به صورت سلیقه‌ای یا به هر شکل دیگری قطع ارتباط شده، زمینه را برای بازگشت آنان به دانشگاه با رعایت چارچوب قوانین و مقررات فراهم کنیم و با این کار اعتماد بیشتری را به جامعه برگردانیم.

سخنگوی وزارت علوم تأکید کرد: باید فضا را در دانشگاه باز کنیم تا افراد حرف‌های خود را بیان کنند. دانشگاه بهترین جا و مناسب‌ترین مکان برای گفت‌وگوی درست و اخلاقی است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: اگر دانشجویی با مشکلی مانند تعلیق روبه‌رو شده، اگر این تعلیق موجب شده که دانشجو سنواتی شده و سنوات موجب شده که با مشکل ادامه تحصیل روبرو شود، بررسی شود و دانشجویان نیز با حفظ موازین و مقررات مربوطه به کلاس ها بازگردانده شوند.

وی در پایان ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبائی از دکتر معتمدی به خاطر اخلاق‌مداری و زحماتی که برای سربلندی دانشگاه علامه‌طباطبائی کشیده، تشکر کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه متعلق به مردم است و باید بتواند در شهرها گره‌گشای زندگی آنها باشد و دانشگاه آزاد که با سرمایه مردمی به وجود آمده، در این زمینه مقدم است.

دکتر محمدمهدی طهرانچی در دیدار با شهرداران شهرهای علی آباد کتول، کردکوی، بندرگز و آزادشهر گفت: زمانی دانشگاه آزاد اسلامی سطح دانش جامعه را بالا برد. امروز یکی از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی تربیت بسیاری از مدیران عرصه‌های گوناگون کشور خصوصا مدیریت شهری است.

وی افزود: اینکه بتوان با نگاه علمی شهر را مدیریت کرد، نکته مهمی است و شهرداری می‌تواند از دانشگاه استفاده کند.

طهرانچی تصریح کرد: با در نظر گرفتن مسائل مختلف کشور رویکرد دانشگاه را تغییر دادیم. صنعت ساختمان و زیست بوم یکی از موضوعات جدی کشور است که مجموعه‌ای از کنش‌ها در آن جا می‌گیرد. تخصصی کردن موضوعات مثل تعریف محیط زیست به عنوان یک سرزمین بدون کنش انسانی یکی از آفت‌های امروز جامعه است. درحالی که محیط زیست با انسان در تعامل مستقیم است. بنابراین این نوع نگاه نتایج زیانباری را به دنبال داشت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مسائل شهرداری انسان مدار، پیچیده، چندوجهی، مرتبط، سریع تغییر و متاثر از عوامل بیرونی است. مسائل شهر دیگر فقط به اتفاقات آن شهر مربوط نمی‌شود بلکه مجموعه اتفاقات در نقاط مختلف دنیا در مدیریت شهری ما نیز موثر است.

طهرانچی عنوان کرد: دانشگاه متعلق به مردم است و باید بتواند در شهرها گره گشای زندگی آن‌ها باشد. چه کسی مقدم تر از دانشگاه آزاد اسلامی که با سرمایه مردمی به وجود آمده است. امروز حل مساله باید یکی جدی ترین اقدامات امروز دانشگاه باشد. زیست معنوی و مادی بهتر مردم از اهداف اصلی دانشگاه برای انجام این اقدامات است.

عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد یک شبکه است، هر واحد دانشگاهی موظف است بتواند تمامی امکانات شبکه کشوری را در خدمت حل مساله بسیج کند.

بر اساس این گزارش در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری‌های دوجانبه میان دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و شهرداری‌های این استان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و حجت الاسلام سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به امضای طرفین رسید.

بهره‌برداری‌های علمی و پژوهشی متقابل، انجام پروژه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی، گسترش ظرفیت‌های پژوهشی و توسعه علوم جدید، اصلاح زیرساخت‌ها و امکانات شهری، اصلاح سیستم حمل و نقل شهری از مهم‌ترین محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است.

انتهای پیام/

منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا