سفارش رپورتاژ آگهی: 09128237336

۷ سوالی که باید هنگام بررسی پیشنهاد شغلی بپرسید

شما پیشنهاد شغلی را دریافت کرده‌اید! حالا باید تصمیم بگیرید که آیا آن را قبول کنید یا نه. پیش‌بینی دقیق اینکه یک شغل چطور پیش خواهد رفت، غیرممکن است، اما پرسیدن سوالات صحیح از خود و دیگران می‌تواند تصوری روشن‌تر از آنچه که انتظار دارید به شما بدهد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، در این مقاله، نویسنده نظرات دو کارشناس را به اشتراک می‌گذارد و هفت سوال را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید و از پشیمانی‌های آینده جلوگیری کنید:

۱) چه چیزی را نادیده می‌گیرم؟

۲) فرهنگ واقعی شرکت چگونه است؟

۳) رئیس آینده من واقعاً چه ویژگی‌هایی دارد و آیا ما از نظر شخصی و حرفه‌ای با هم سازگار خواهیم بود؟

۴) پتانسیل من برای رشد در این سازمان چقدر است؟

۵) چه روابطی را قرار است بسازم؟

۶) علاوه بر حقوق، چه چیزهای دیگری وجود دارد که برای من در این جایگاه شغلی مفید باشد؟

۷) استراتژی خروج من چیست؟

شما برای این لحظه انتظار کشیده‌اید، به آن امیدوار بودید، خوابش را دیده‌اید و بالاخره به آن رسیدید: شغل متعلق به شماست. تبریک!

با داشتن پیشنهاد شغلی، مرحله واقعی تصمیم‌گیری شروع می‌شود. به گفته دان گراهام، نویسنده کتاب «تغییر مسیر: چگونه حرفه‌ای‌های هوشمند شغل خود را تغییر می‌دهند — و موفقیت را به دست می‌آورند»، اکنون باید نه تنها حقوق و مزایا، بلکه پتانسیل شغل برای به چالش کشیدن و گسترش دادن توانایی‌های شما، تعادل کار و زندگی که ارائه می‌دهد و همچنین اینکه آیا فرهنگ و ارزش‌های شرکت با ارزش‌های شما هماهنگ است یا نه، را نیز بسنجید. “زمانی که در حال مصاحبه هستید، کارفرما قدرت را در دست دارد”، گراهام می‌گوید. “اما وقتی پیشنهاد دریافت می‌کنید، ورق برمی‌گردد. حالا آنها شما را می‌خواهند و شما را در آن نقش تجسم می‌کنند که به شما یک فرصت نادر برای استفاده از قدرت می‌دهد.”

استفاده از این قدرت ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما به گفته چلسی جِی، مشاور توسعه شغلی و رهبری، این فرصتی است که نباید از دست بدهید. “ارزیابی اینکه پیشنهاد چه معنایی برای شما و حرفه‌تان دارد نیاز به خودبازنگری دارد”، می‌گوید. “این یک تعهد بزرگ است و باید با سبک زندگی و اهداف شخصی و حرفه‌ای شما هم‌راستا باشد.”

گراهام و جِی توصیه می‌کنند که زمان و فضای کافی برای تفکر در مورد پیشنهاد به خود بدهید. در حین بررسی گزینه‌های خود، اینجا هفت سوالی است که آنها پیشنهاد می‌کنند از خود بپرسید:

۱. چه چیزی را نادیده گرفته‌ام؟

در فرآیند مصاحبه، شما به شدت بر روی به دست آوردن شغل متمرکز بودید. اما این تمرکز می‌تواند منجر به فرضیات اشتباه یا نادیده گرفتن جزئیات مهم درباره موقعیت شغلی یا شرکت شود، به گفته گراهام. “افراد معمولاً بر روی جنبه‌های خاصی از شغل تمرکز می‌کنند و در نتیجه علامت‌های قرمز را نادیده می‌گیرند.” به عنوان مثال، ممکن است آنقدر درگیر اعتبار شرکت یا احتمال دریافت حقوق بیشتر باشید که شخصیت حواس‌پرتی مدیر استخدام یا الزامات سخت‌گیرانه شرکت برای حضور در محل کار را نادیده بگیرید که ممکن است زندگی خانوادگی شما را تحت تأثیر قرار دهد. اما فرض نکنید که چالش‌ها پس از شروع کار خود به خود حل می‌شوند، می‌گوید گراهام. بعید است که رئیس شما رفتار خود را تغییر دهد و مذاکره برای برنامه زمانی ترکیبی ممکن است امکان‌پذیر نباشد.

جِی توصیه می‌کند که پیشنهاد شغلی را با منابع مورد اعتماد، از جمله همسرتان، دوستان، یا مشاور شغلی خود، بررسی کنید. تردیدهای خود را مطرح کنید، نقاط کور را شناسایی کنید و قسمت‌های مختلف شغل یا سازمان که به نظر کمی نامناسب می‌آید را مرور کنید. “تمام اولویت‌های خود را در نظر بگیرید”، او می‌گوید. “اگر مجبور به فدا کردن یکی از آنها هستید، شاید اشکالی نداشته باشد. فقط مطمئن شوید که همه آنها کنار گذاشته نشوند.”

۲. فرهنگ واقعی شرکت چگونه است؟

درک واقع‌گرایانه از فرهنگ شرکت به عنوان یک فرد خارج از سازمان می‌تواند دشوار باشد، بنابراین به نشانه‌های ظریف توجه کنید.

ابتدا به تجربه مصاحبه خود فکر کنید، می‌گوید گراهام. به هر نشانه‌ای از عدم تعادل کار و زندگی سالم توجه کنید، مانند زمان‌بندی مصاحبه‌ها در ساعات دیر شب یا ارسال مکرر ایمیل‌ها در طول آخر هفته. سپس با همکاران بالقوه تماس بگیرید و سوالات باز بپرسید. سوال او این است: “چه چیزی شما را شگفت‌زده کرد وقتی که این نقش را پذیرفتید؟” کارکنان خوشحال معمولاً تجربیات مثبت خود را درباره تیم یا مزایا به اشتراک می‌گذارند. “اما کارکنان ناراضی بر روی جنبه‌های منفی تمرکز می‌کنند”، او می‌گوید. “شما یک چیز می‌پرسید و آنها شش چیز به شما می‌گویند.”

جِی همچنین توصیه می‌کند که اطلاعات بیشتری درباره فرآیند ورود به شرکت به دست آورید. “می‌خواهید بشنوید که شما در حال مشاهده همکاران و شرکت در دوره‌های آموزشی خواهید بود”، او می‌گوید. “این نشان می‌دهد که شرکت فعال، عمدی و سرمایه‌گذاری شده در موفقیت شماست. چیزی که نمی‌خواهید این است که تنها تلاش کنید و همه چیز را خودتان کشف کنید.”

۳. رئیس آینده من واقعاً چه ویژگی‌هایی دارد و آیا ما از نظر شخصی و حرفه‌ای با هم سازگار خواهیم بود؟

جِی توصیه می‌کند که درباره سبک مدیریت رئیس آینده‌تان و اینکه چگونه با سبک و ترجیحات کاری شما مطابقت دارد، صحبت کنید.

“باید احساس راحتی کنید که این گفتگو را داشته باشید زیرا شما در هر صورت باید این مسائل را اگر تصمیم به پذیرش شغل بگیرید، مورد بحث قرار دهید”، او می‌گوید. “اگر احساس راحتی در بیان نیازها و خواسته‌های خود نداشته باشید، ممکن است این بهترین مکان برای کار نباشد.”

با رئیس احتمالی خود درباره اینکه چگونه موفقیت را در تیم می‌بینند و چه انتظاراتی از کارکنان خود دارند، صحبت کنید. بپرسید که چگونه از کارکنان خود در رشد مهارت‌ها و پیشرفت در شرکت حمایت می‌کنند.

دانستن اینکه آنها چه ویژگی‌هایی را در یک کارمند ایده‌آل جستجو می‌کنند نیز مفید است. “آنها ممکن است بگویند که کارمندانی را که به طور مستقل کار می‌کنند و مالکیت را بر عهده می‌گیرند، دوست دارند، یا ممکن است بگویند که افراد را که زنجیره فرمان را درک می‌کنند، دوست دارند”، او می‌گوید. “این به شما اطلاعات زیادی درباره سبک مدیریت آنها و نحوه عملکرد آنها می‌دهد.”

۴. پتانسیل من برای رشد در سازمان چقدر است؟

اینکه شغل به شما کمک کند تا به جایی که می‌خواهید برسید، نکته مهم دیگری است که باید مد نظر قرار دهید، به گفته جِی. او توصیه می‌کند که ابتدا به اهداف بلندمدت شغلی خود فکر کنید، از جمله اینکه در پنج تا ده سال آینده خود را کجا می‌بینید. سپس، بررسی کنید که آیا این نقش می‌تواند مهارت‌ها، آموزش‌ها یا راهنمایی‌های لازم برای حمایت از رشد شما را فراهم کند یا خیر.

از مدیر استخدام درباره نمونه‌های مشخصی از کارکنانی که در حرفه خود پیشرفت کرده‌اند، بپرسید. در مورد بودجه توسعه حرفه‌ای و میزان فرصت‌های موجود برای کارکنان جهت شرکت در دوره‌ها، کنفرانس‌ها یا دریافت گواهی‌نامه‌ها پرس و جو کنید. “شما به دنبال نشانه‌هایی هستید که نشان دهد شرکت متعهد به رشد و توسعه شماست”، او می‌گوید.

به خاطر داشته باشید که فرصت‌های رشد ممکن است گاهی اوقات شیرین‌سازی شده به نظر برسند وقتی که شرکت در تلاش است تا شما را جذب کند، بنابراین مهم است که خودتان تحقیق کنید و به بررسی مسیر شغلی کارکنان فعلی بپردازید تا از انتصابات داخلی، مدت زمان میانگین و نرخ گردش کارمندان اطلاعات کسب کنید. اگر بیشتر افراد کمتر از دو سال با شرکت مانده‌اند، این موضوع باید باعث تردید شما شود، می‌گوید گراهام.

۵. چه روابطی را قرار است بسازم؟

“با توجه به اینکه کار از راه دور و ترکیبی بیشتر رایج شده، برقراری ارتباط با همکاران و پیدا کردن حامیان می‌تواند دشوارتر باشد”، می‌گوید گراهام. به همین دلیل، درک اینکه تعاملات روزمره شما چگونه خواهد بود و چگونه شبکه‌سازی در شرکت را انجام خواهید داد، حیاتی است.

با زیرمجموعه‌های بالقوه، همتایان و همکاران در بخش‌های دیگر تماس بگیرید. بپرسید چگونه روابط را برقرار می‌کنند و حامیان را پیدا می‌کنند و بررسی کنید که آیا ساختار شرکت از این تلاش‌ها پشتیبانی می‌کند یا خیر. به افرادی که با آنها تعامل دارید توجه کنید: آیا آنها باهوش، حمایتی و همکارانه هستند یا به نظر می‌رسد که از شما دوری می‌کنند، همکاری نمی‌کنند و بسیار رقابتی هستند؟

به یاد داشته باشید: “همکاران شما تجربه شما را می‌سازند یا خراب می‌کنند”، می‌گوید گراهام.

۶. علاوه بر حقوق، چه چیزهای دیگری را می‌توانم مذاکره کنم که برای من در این نقش مفید باشد؟

در حالی که برخی ممکن است در مورد مذاکره احساس نگرانی کنند و بترسند که این ممکن است رابطه‌شان با رئیس آینده‌شان را آسیب بزند، این فرآیند نه تنها می‌تواند رابطه را تقویت کند بلکه می‌تواند روشن‌کننده باشد، گراهام می‌گوید. نحوه واکنش رئیس احتمالی خود را زیر نظر داشته باشید: آیا آنها منطقی و باز هستند یا رد کننده و غیرقابل انعطاف؟ این می‌تواند نشان دهد که چگونه آنها در موقعیت‌های آینده که به حمایت نیاز دارید، عمل خواهند کرد.

در مورد آنچه که باید بپرسید، گراهام توصیه می‌کند که خلاق باشید. این می‌تواند شامل کمک هزینه تلفن همراه، مزایای تحصیلی، یا عضویت در یک انجمن حرفه‌ای باشد. یکی یا دو مورد از مواردی که بیشترین مزیت را دارند انتخاب کنید و نحوه سودمندی آنها برای شما و شرکت را برجسته کنید. “همیشه چیزی برای مذاکره وجود دارد”، او می‌گوید.

۷. استراتژی خروج من چیست؟

ممکن است فکر کردن به ترک شغل قبل از اینکه حتی آن را قبول کنید، منفی به نظر برسد، اما گراهام بر عمل‌گرایی تأکید می‌کند. “این یک رابطه تجاری است و شرکت قطعاً یک استراتژی خروج برای شما در صورت عدم عملکرد یا مشکلات اقتصادی دارد.”

بازار کار صنعت خود را بررسی کنید و گزینه‌های خود را در نظر بگیرید. وضعیت مالی و ثبات شرکت را با نگاه به اطلاعات عمومی در مورد عملکرد مالی، رتبه اعتباری و موقعیت بازار آن ارزیابی کنید. این به شما ایده‌ای از چشم‌انداز بلندمدت آن می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که ممکن است تصمیم به ترک شغل زودتر از آنچه که پیش‌بینی شده بگیرید به دلایل مختلف. “امیدوارم که برای ۲ تا ۵ سال آینده در آنجا خوب باشید”، جِی می‌گوید. “اما عاقلانه است که یک برنامه پشتیبان داشته باشید.”

پیش‌بینی دقیق اینکه یک شغل چگونه پیش خواهد رفت غیرممکن است، اما پرسیدن سوالات صحیح از خود و دیگران می‌تواند تصویری روشن‌تر از آنچه که انتظار دارید به شما بدهد. هدف شما، به سادگی، این است که تصمیمی آگاهانه بگیرید و از پشیمانی‌های آینده جلوگیری کنید، می‌گوید گراهام. پس از همه، “زندگی آنقدر کوتاه است که وارد موقعیتی شوید که بگویید: ‘وای، ای کاش این را قبل‌تر می‌دانستم.”

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
هدیه وطن‌خواه
منبع
هاروارد بیزینس ریویو

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا