«شکست» نهایی‌ترین آموزگار است

استیو پاتس، نویسنده‌ی کتاب‌های فوربس در این گفتار در مورد شکست در کسب و کار گفته است که آیا تعجب می‌کنید اگر رهبر یک شرکت جهانی چندمیلیاردی از کمبود شکست در شرکتش شکایت کند؟ چند سال پیش، وقتی کسب‌وکارش در رونق بود و سودش حداکثری، این حرف را از مدیرعامل یک شرکت شیمیایی شنیدم. او از این که تیمش تنها موفقیت پشت موفقیت تجربه می‌کرد ابراز تاسف می‌کرد و نگران بود که این مسئله آنها را از نوآوری بازدارد و باعث رضایت از وضع موجود و توقف ابداع راه‌حل‌های بدیع شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از فوربس، این حس را به خوبی درک می‌کنم، چرا که شرکت خود من در کوره‌های شکست‌های مکرر، ویرانگر و روحیه‌شکن  تولد یافت. هیچ آدم عاقلی به کارش ادامه نمی‌داد و در واقع، همسرم با ملایمت مرا تشویق می‌کرد که کشتی را رها کنم و به آغوش دنج و امن کسب‌وکار دیگری بازگردم. اما من در برابر منطق معمول مصون بودم و خدارا شکر که اینگونه بود.

شکست، معلم نهایی برای دانش‌آموزان خوبی است که به درس‌های آن توجه می‌کنند. در مورد من، ما شرکت قایق‌سازی خود را با یک محصول آغاز کردیم که تنها بی‌تفاوتی مخاطبان را برانگیخت. اما من از این کشف ناامیدکننده برای تأمل در اشتباهاتم، رفع آنها و تدوین یک طرح جدید استفاده کردم. شکست پدر موفقیت بود: 35 سال بعد، شرکت 150 میلیون دلاری ما به یک نوآور تحسین‌شده در صنعت تبدیل شده است.

البته، ما در این زمینه تنها یا حتی غیرعادی نیستیم. معروف است که استیو جابز از شرکتی که خودش تأسیس کرده بود اخراج شد، و سپس وقتی شرکت در آستانه بی‌اهمیتی بود بازگردانده شد تا آیپاد، آیفون و آیپد را عرضه کند و اپل را به غول 3 تریلیون دلاری امروز تبدیل کند.

شکست را بپذیرید چرا که همه آن‌ را پذیرفته‌اند 

مجله‌ی «بیزنس ویک» در سال ۲۰۲۱ گزارش داد که چگونه شرکت‌ها هنگام استخدام، به دنبال افرادی هستند که بتوانند شکست‌های خود را همان‌قدر مستند کنند که موفقیت‌هایشان را. چنین متقاضیانی تجربه‌ای ارزشمند به‌دست آورده‌اند و تاب‌آوری خود را نشان داده‌اند. شرکت‌های هوشمند می‌دانند که موفقیت نیازمند پذیرش ریسک است، و تکرارِ ریسک کردن به‌طور اجتناب‌ناپذیری به شکست منتهی می‌شود.

مهم این نیست که چگونه زمین می‌خورید، بلکه مهم این است که چگونه بلند می‌شوید. شکست زمانی ثمربخش است که منجر به یادگیری شود. اپل دریافت که بدون جابز، جلوداری نوآوری خود را از دست داده است، کسی که بلافاصله منابع را برای طراحی محصولات پیشرفته بسیج کرد. در شرکت ما، ما دریافتیم که بازار مشتاق قایق‌های یدک‌کش یاخت نیست، بنابراین شروع به تولید قایق‌های ماهیگیری مقرون‌به‌صرفه با کیفیت و شیک کردیم.

مثل ادیسون باشید 

هزاران نمونه دیگر وجود دارد که شکست جاده را برای موفقیت هموار کرده است. در واقع، توماس ادیسون هزاران ماده مختلف را آزمایش کرد قبل از اینکه تنگستن را به عنوان بهترین لامپ انتخاب کند. او معمولاً به این گفته معروف است که نبوش 98 درصد عرق ریختن و 2 درصد الهام بود و مصمم بود که شکست را نوعی جمع‌آوری داده ببیند. ادیسون دیگر مخترعان بالقوه را تشویق می‌کرد که ایده‌های خود را از طریق آزمایش مکرر اصلاح کنند و چشم به دیدگاه خود داشته باشند بدون توجه به موانع سر راه.

او به طور مشهور گفت: «من شکست نخورده‌ام. فقط 10,000 راه را پیدا کرده‌ام که جواب نمی‌دهد».

بعد از بیش از 40 سال فعالیت در کسب‌وکار، من به این نتیجه رسیده‌ام که آنچه همه افراد موفق در کسب‌وکار دارند، نبوغ نیست. بدون استثنا، آنها موفقیت خود را به علاقه به تغییر، شانس و پشتکار نسبت می‌دهند. مورد آخر شامل پذیرش شکست و حرکت رو به جلو است. شکست به ما تاب‌آوری، صبر و فروتنی می‌آموزد و به ما یادآوری می‌کند که بدون کمک دیگران نمی‌توانیم به چیزی دست یابیم. وین گرتزکی، اسطوره هاکی، با درک این که ترس از شکست خودش شکست است، گفت: «شما 100 درصد شوت‌هایی که نمی‌زنید را از دست می‌دهید».

انتهای پیام/

خبرنگار
فاطمه سنجری پور
منبع
فوربس

موسس و مدیرمسئول: دکتر محمدعلی نژادیان

پایگاه خبری موفقیت‌شناسی | هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا