اعطای گرنت فناوری به دانشگاه‌های 19 استان

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، مهدی کشمیری ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون اعطای گرنت به دانشگاه‌ها گفت: در فضایی که تمرکز غالب دانشگاه‌ها بر حوزه آموزش و انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی محض است، با هدف ارتقای فناوری و نوآوری در کشور و تغییر رویکرد دانشگاه‌ها و هدایت آنها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم یا دانشگاه‌های کارآفرین و پاسخگو، اواخر نیمه اول سال ۱۳۹۷ در سازمان برنامه و بودجه، موضوع گرنت فناوری برای اولین بار، مطرح شد.

وی افزود: با تلاش‌های همه جانبه معاون پژوهشی وقت و همکاران دیگر، آئین نامه اجرایی برنامه گرنت فناوری پس از امضای مقام عالی وزارت چهارم اسفندماه سال گذشته ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه گستردگی برنامه گرنت فناوری به گونه‌ای است که همه حوزه‌های تخصصی و علمی را پوشش داده و عملاً در سراسر کشور فعال است، ادامه داد: دبیرخانه برنامه گرنت فناوری که مسئولیت هماهنگی اجرای این برنامه در سطح کشور را به عهده دارد، در دفتر برنامه ریزی امور فناوری مستقر است.

کشمیری گفت: مسئولیت اجرای این برنامه را در استان‌ها، پارکهای علم و فناوری استانی یا دانشگاهی به عهده دارند. همچنین میزان حمایت گرنت فناوری، در هر برنامه، با توجه به شرایط اقتصادی و سایر ملاحظات کشور، توسط دبیرخانه تعیین و اعلام می‌شود که این حمایت، برای دو مقطع ارشد و دکتری، متفاوت است.

وی گرنت فناوری را شامل ۳ سرفصل عنوان کرد و افزود: یکی از این سرفصل‌ها؛ طرح جوانه است که هدف آن حمایت از پایان نامه‌های ارشد و رساله‌های دکتری معطوف به کاربرد در حوزه فناوری و نوآوری بوده و مخاطب آن نیز اعضای هیأت علمی وزارت عتف، وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی و دانشگاه‌های غیردولتی هستند.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در امور فناوری، طرح شکوفایی را دومین سرفصل گرنت ها برشمرد و اظهار داشت: این طرح بر مبحث Lab Research تمرکز دارد؛ به عبارت دیگر این گرنت از فعالیت‌های اعضای هیأت علمی و پژوهشگران در آزمایشگاه تحقیقاتی خودشان با هدف ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط (SME) یا تولید دانش فنی قابل عرضه به بازار، حمایت می‌کند.

وی از طرح رشد نیز به عنوان سرفصل سوم گرنت ها نام برد و ادامه داد: این گرنت شامل دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است که مرکز رشد دارند و از واحدهای فناور یا شرکتهای فناور مستقر در مراکز رشد حمایت می‌کند.

کشمیری در خصوص منابع مالی این برنامه گفت: در مجموع منابع مالی مورد نیاز برای حمایت از برنامه گرنت فناوری از ۵ محل تأمین می‌شود که شامل حمایت تأمین شده بلاعوض توسط پارک استان محل اجرای برنامه گرنت، حمایت تأمین شده بلاعوض توسط وزارت عتف، حمایت تأمین شده بلا عوض توسط سازمان حامی، حمایت پیش بینی شده بلاعوض توسط صندوق شکوفایی و نوآوری و اعطای تسهیلات قرض الحسنه توسط صندوق پژوهش و فناوری در صورت درخواست متقاضی است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارائه گزارشی از عملکرد گرنت فناوری دوره آزمایشی و دوره اول اظهار داشت: با توجه به وسعت جغرافیایی کشور و به منظور عملیاتی کردن این برنامه، مقرر شد که طرح در گام اول، فقط در ۶ استان آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، سمنان، فارس، مرکزی و اصفهان بصورت آزمایشی اجرا شود. بر این اساس دبیران هیأت امنای مناطق پنج گانه فناوری انتخاب و سپس فراخوان دوره آزمایشی در اسفند ماه سال گذشته (۱۳۹۸) برگزار شد.

کشمیری با بیان اینکه در هر برنامه یک سازمان حامی نیز وجود دارد، از پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، به عنوان حامی فراخوان دوره آموزشی یاد کرد و افزود: حداقل مبلغ حمایت گرنت دوره آزمایشی، برای پایان نامه‌ها، رساله‌ها و تحقیقات در مقطع ارشد و دکتری به ترتیب معادل یازده میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان و بیست و دو و نیم میلیون تومان و حداکثر حمایت برای مقطع ارشد و دکتری به ترتیب معادل بیست و شش میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان و پنجاه و دو و نیم میلیون تومان تعیین شده است.

وی به طراحی و پیاده سازی سامانه سدف (سامانه داده‌ها و فرآیندها) برای ثبت و ضبط کلیه فرآیندها و نتایج، اشاره کرد و گفت: در این برنامه ۱۵۱ تقاضا در سامانه سدف ثبت و از این تعداد ۱۲۳ تقاضا پذیرفته شد که مورد حمایت ۵۰ سازمان حامی طرح قرار گرفت.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه فراخوان دوره اول، اسفندماه امسال (۱۳۹۹) برگزار خواهد شد و برای اجرای آن، اعتباری بین ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان جهت حمایت از بیش از ۱۲۰۰ درخواست گرنت فناوری پیش بینی و تأمین شده است، اظهار داشت: در فراخوان دوره اول ۱۹ استان (۵ استان دوره آزمایشی و ۱۴ استان جدید) و ۲۶ پارک علم و فناوری در دو قالب پارک استانی و پارک دانشگاهی حضور فعال خواهند داشت.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا