سپردن مسئولیت متناسب با سن کودک

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، در این مطلب به معرفی کار های کوچکی که در خانه به فرزندان خود می توانید بسپارید تا آینده موفق تری در انتظارشان باشد، خواهیم پرداخت.

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن هر مادری را درگیر کند، این است که تا چه حد بگذارند کودک شان به آن ها کمک کند و اصولا سپردن چه نوع مسئولیت هایی و در چه رده سنی می تواند تربیت کودک را بهبود بخشد؟ در ادامه به معرفی کار های کوچکی که در خانه به فرزندان خود می توانید بسپارید تا آینده موفق تری در انتظارشان باشد، خواهیم پرداخت.

کودک ۲ تا ۳ ساله

کودکان نوپا عاشق کمک کردن هستند. وقتی کودکان ۲ تا ۳ ساله کار های ساده را انجام می دهند، احساس توانمندی و مهارت های حرکتی را نیز تمرین می کنند. حواس تان باشد شما باید هنگام کمک کردن آن ها را تشویق کنید. کار هایی مثل انداختن لباس ها در سبد، گذاشتن اسباب بازی های شان در جای خود و آوردن وسایل کوچک برای شما می تواند از کار های مناسب برای انجام دادن در این سن باشد.

کودک ۴ تا ۵ ساله

کودکان در این سن را درگیر کنید. آن ها احساس نیاز به توانمند بودن و استقلال می کنند. شما باید کمتر روی نتایج تمرکز کنید و بیشتر بگذارید آن ها درگیر کار ها شوند. برای آن ها مسئولیت و وظیفه تعیین کنید. کارهایی، چون غذا دادن به حیوانات خانگی مثل پرندگان و …، تا کردن لباس های شسته شده و گذاشتن در جای مناسب، آب دادن به گیاهان، چیدن میز با ظروف غیرشکستنی و خالی کردن آشغال ها در سطل زباله، وظیفه های مناسب برای این سن هستند. اگر کودک شما از انجام دادن مسئولیتش شانه خالی کرد، می توانید از قانون «انجام بده/ بعد» استفاده کنید. قانون «انجام بده/ بعد» می گوید: «اول این کار را انجام بده، بعد می توانی بروی بازی کنی.»

کودک ۶ تا ۷ ساله

بچه ها در این سن، یاد می گیرند که چگونه در خانه وظایف جدیدی را به عهده بگیرند و چطور مسئولیت پذیر و خودکفا باشند. نحوه انجام کار های روزمره را به آن ها بیاموزید، اما در باره انجام دادن کار ها زیاد سخت گیری نکنید و کمال گرا نباشید. کودکان ۶ تا ۷ ساله می توانند کارهایی، چون مرتب کردن تخت خواب، کمک به درست کردن غذا، تمیز کردن ظرف شویی و جدا کردن زباله ها را انجام دهند.

کودک ۸ تا ۹ ساله

در این سن کودکان شما می توانند در آماده کردن غذا به شما کمک کنند، میز یا سفره را بچینند و آن را تمیز کنند یا لباس های کثیف را در لباس شویی بیندازند؛ بنابراین توصیه می شود که مسئولیت چنین کار هایی را به کودکانی در این رده سنی بسپارید.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا