آغاز فعالیت سی و ششمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر مهم ترین رویداد موسیقی سالانه کشور در روز اول  از دور سی و ششم خود، عصر امروز میزبان پنج گروه موسیقی از داخل و خرج کشور است.

ساعت ۱۷؛ گروه موسیقی کرمانجی ایستم از خراسان

گروه هنرهای آئینی ایستَم با هدف احیای مراسم آیینی کردهای کرمانج، بر زنده‌نگه‌داشتن فرهنگ بومی و آداب‌ و رسوم این قوم شریف تأکید دارد و نمایش این خرده‌فرهنگ‌ها و بازی‌های محلی برای مخاطبان امروزی را محور فعالیت خود قرار داده است. این گروه در طول بیست سال فعالیت هنری خود در بسیاری جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته است.

ساعت ۱۸:۳۰ گروه زهی رسپینا

سویت برای قیچک و قانون

کوراتت زهی رِسپینا در سال ١٣٩٥ فعالیت هنری خود را در راستای اجرا و ضبط آثار آهنگسازان ایرانی و غربی آغاز کرد. از مهمترین اهداف این گروه ایجاد فرهنگ شنیداری جدید از طریق اجرای آثار کمتر اجراشده در ایران با رویکردی نو در انتخاب آثار موسیقی است. ازینرو، نخستین اجرای جهانی آثار آهنگسازان ایرانی در اولویت اول این کوئینتت قرار دارد. رسپینا تا امروز، رپرتواری از آهنگسازان بزرگ و مهم غربی چون کلود دبوسی، دیمیتری شوستاکوویچ ، پیتر ایلیچ چایکوفسکی و خیام میرزازاده را اجرا کرده است. همچنین، آثار آهنگسازان ایرانی چون مهران روحانی (برای اولین بار در ایران)، کارن کیهانی، آزاد حکیم رابط، محمدرضا تفضلی، فرزاد فضلی، نگین زمردی، صنم قرچه داغی، سمیرا واثقی نیا و سینا صدقی (نوشته‌شده برای کوارتت زهی رسپینا و اولین اجرای جهانی در فستیوال کلاسیک تا معاصر ۱۳۹۶) را ‌روی صحنه  برده است. اولین آلبوم کوارتت زهی رسپینا با آهنگسازی کاوه میرحسینی، با نام رازآلود، در سال ۱۳۹۸ منتشر شد. این گروه از سال ١٣٩٨ پروژه‌ای با عنوان «ضبط آثار آهنگسازان ایرانی» را پی می‌گیرد که آثار متعددی را به ‌منظور افزایش آرشیو شنیداری موسیقی مجلسی ایرانی ضبط کرده است.

ساعت ۲۰؛ دوئت ویلا مادلنا از کشور اتریش

نیکولا زاریچ، نوازنده‌ی آکاردئون، به‌ شیوه‌ی نوازندگی پُرشور و هنرمندانه‌اش شهره است و فرانتز اوبرتالر، نوازنده‌ زبردست و پرتجربه‌ کلارینت و ساکسوفون را به تنوع آهنگسازی و ظرافت‌های نوازندگی‌ اش می‌شناسند. این دو نوازنده‌ خبره، به سبب دوستی و نزدیکی حس و حال موسیقایی در کنار هم دوئوت ویلا مادلنا را تشکیل دادند. موسیقی این گروه که حال ‌و هوایش کاملاً متأثر از محله‌ کولی‌نشینان برزیلی و اجتماعی چندفرهنگی است، آمیزه‌ای است از ملودی‌ها پرقدرت که از یک سو، با سرانگشتان پرشور این دو هنرمند نواخته می‌شود و از سوی دیگر، یادآور آوای لطیف، ظریف و محسورکننده‌ موسیقی مجلسی است که از گوناگونی ضرب‌آهنگ و هارمونی گنجینه‌ی موسیقایی بی‌کران کشورهای دور از هم برمی‌خیزد.

اجرای دوئت ویلا مادلنا (اتریش) بصورت اختصاصی برای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در اتریش ضبط شده است.

ساعت ۲۱/۳۰؛ کوارتت زهی نَماد

کوارتت زهی نماد، به‌ سرپرستی ستاره بهشتی (عضو هیأت علمی دانشگاه تهران) ویُلن و با همراهی مازیار ظهیرالدینی ،بابک کوهستانی و  نوید حمیدی در زمینه‌ موسیقی کلاسیک فعالیت می‌کند. هدف اصلی فعالیت‌های حرفه‌ای این گروه ارائه‌ی برنامه‌ای در سطح یک آنسامبلِ تأثیرگذار در کشور است.

ساعت ۲۳؛ گروه ژاو

گروه ژاو، در سال ۱۳۹۰ و در پیِ گرد هم آمدن  چند دوست نوازنده و آهنگساز موسیقی و به منظور اجرای آثاری در زمینه‌ موسیقی ملّی ایرانی تأسیس شد. نخستین اجرای رسمی این گروه در آبان ماه ۱۳۹۱، با اجرای آثاری از استادان بنام بیگجه‌خانی، ورزنده و پشنگ کامکار در دستگاه شور، در کنار آثاری، به آهنگسازی سیاوش کامکار روی صحنه رفت. نخستین آلبوم رسمی گروه، با نام رو در فروردین سال ۱۳۹۴رونمایی و با توجّه و استقبال مخاطبان ژانر موسیقی سنّتی و اصیل ایرانی روبرو شد. گروه سال ۱۳۹۵، در مرکز فرهنگی Alibijaz در منطقه پیکاردی کشور فرانسه، قطعاتی از این آلبوم را  به آهنگسازی سیاوش کامکار و ‌همراه آثاری به آهنگسازی امین جهانگیری اجرا کرد. ژاو در نخستین و دومین دوره‌ی جشنواره‌ی موسیقی کلاسیک ایرانی شرکت کره است. این گروه همچنین در سال ۱۳۹۷، آثار استاد هوشنگ کامکار را با همخوانی صبا کامکار اجرا کرد. در سال ۱۳۹۹ آلبوم دوم گروه به آهنگسازی استاد پشنگ کامکار و صدای سالار عقیلی منتشر شد.

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر در بخش غیر رقابتی میزبان ۱۰۰ گروه موسیقی در حوزه موسیقی دستگاهی، نواحی، کلاسیک و تلفیقی است که برای حضور در جشنواره از طریق فراخوان ثبت نام کردند، در مرحله نخست ۶۱ گروه انتخاب شدند و در نهایت ۱۰ گروه برای اجرا به جدول جشنواره راه یافته اند.
با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا و اضافه شدن بخش رقابتی، جدول برنامه ها تغییرات اجرایی نسبت به جشنواره های قبل دارد. بر اساس تقسیم بندی هیات انتخاب در هر بخش، ۴۰ درصد گروه‌ها از بخش فراخوان و ۶۰ درصد گروه‌ها با تایید هیات انتخاب به جشنواره دعوت شدند.
همزمان با این جشنواره و در بخش جنبی، دومین دوره مسابقه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی از ۲۸ بهمن  به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد. و این رویداد چهارم اسفند، پس از آخرین اجراها در فضای مجازی، با معرفی برگزیدگان بخش رقابتی، جایزه موسیقی و رسانه، جایزه ترانه به کار خود پایان خواهد داد.

اجراهای سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از امشب تا ۴ اسفند در سایت های سایت رسمی سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر،انجمن موسیقی ایران و تیوال پخش می شود.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا