منتخبین جایزه کتاب سال، جلال آل احمد و شعر فجر در زمره نخبگان فرهنگی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی،نشست خبری سی و هشتمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیست و هشتمین دوره جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه (۲۸ بهمن ماه) در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی راد دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و احمدعلی حیدری دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران حضور داشتند.

* دهقانکار: برگزیدگان کتاب سال، جلال آل احمد و شعر فجر عضو بنیاد نخبگان

در این نشست خبری ابتدا ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، اظهار داشت: جایزه کتاب سال جای خود را در میان جوایز ادبی و رویدادهای فرهنگی کشور و جهان باز کرده است، اگر بخواهیم پیام این مراسم که مستمرا طی ۳۸ سال برگزار شده را بگوییم، باید عنوان کرد در بخش داخلی نشان از آن دارد که کتاب پژوهی، فعالیت‌های آکادمیک و تحقیق در ایران پویاست که نشانه آن برگزاری کتاب سال است.

به گفته مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در بخش بین‌الملل هم این موضوع قابل رویت است، این که در بخش بین‌الملل هم منعکس کننده آن است که ایران مقصد آکادمیک و نخبگانی پژوهشگران خارج از کشور است. شاهد مثال آن در سال جاری در بخش داخلی اینکه کار داوری امسال از میان ۱۰ هزار اثر علمی صورت گرفت که خود نشان از کار بسیار وسیع و خطیر داوران دارد. از سویی هم شاهد مثال پویندگی و زنده بودن ایرانشناسی و اسلام پژوهی در خارج از کشور است چرا که در بخش بین‌الملل قریب به ۲ هزار اثر توسط تیم داوری و علمی که در سال جاری منتشر شده بود رصد و بررسی شد.

دهقانکار با اعلام یک خبر مهم تصریح کرد: این دوره برخلاف دوره‌های قبل مشخصه‌های داشت که یکی از آنها بی نظیر است و آن اینکه این جایزه به عنوان یک رویداد نخبگانی در سطح کشور شناخته شد، بنابراین شایسته گان تقدیر و برگزیدگان کتاب سال در زمره نخبگان فرهنگی کشور محسوب می‌شوند و از تسهیلات و مزایای سایر عرصه‌ها بهره‌مند می‌شوند و در واقع جزء بنیاد نخبگان خواهند بود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران توضیح داد: نه فقط برگزیدگان و شایسته‌های تقدیر در این دوره جایزه کتاب سال، بلکه دوره آتی و دوره‌های قبل هم مشمول می‌شوند. برگزیدگان کتاب سال،‌جایزه جلال آل احمد و جایزه شعر فجر مشمول این رویداد می‌شوند.

وی در پایان سخنانش به اجرا و آغاز طرح زمستانه کتاب در اسفند ماه خبرداد.

* اختتامیه شنبه دوم اسفند با حضور ۱۱ نفر از برگزیدگان با حضور ریاست جمهور

دهقانکار در پاسخ به سوالی درباره مراسم اختتامیه با اشاره به اینکه ۱۱ نفر از برگزیدگان که شرایط حضور را دارند در مراسم اختتامیه دوم اسفند شرکت می‌‌کنند، گفت: این مراسم در حضور رئیس جمهور و با حضور منتخبی از برگزیدگان داخلی انجام می‌شود تا این افراد نمادین جوایز خود را از رئیس جمهور دریافت کنند چرا که کرونا برگزاری مراسم‌ها را محدود کرده است.

* برگزیدگان داخلی کتاب سال ۱۰۰ میلیون تومان و خارجی‌ها ۱۰ هزار یورو دریافت می‌کنند

حجت‌الاسلام مهدوی راد دبیر کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال فارس درباره اینکه پیش از این اعلام کرده بودید قطعا در این دوره از جایزه کتاب سال میزان جایزه تغییر کرده، روند صعودی دارد و افزایش خواهد یافت. میزان افزایشی چقدر بوده توضیح داد: در بخش داخلی میزان جایزه کتاب سال ۱۰۰ میلیون تومان و در بخش جایزه جهانی ۱۰ هزار یورو اعطا خواهد شد.

وی توضیح داد: درصد قابل توجهی هم در بخش تالیف، ترجمه، بازنگری متون کهن افزایش اتفاق افتاده هرچند در همه حوزه‌ها افزونی خواهیم داشت، اما اگر میزان جوایز سه برابر یا ۱۵ برابر هم بشود شان پژوهش بالاتر از این حرفهاست.

* ۶۰ اثر شایسته تقدیر، ۱۲ اثر برگزیده ماحصل این دوره از کتاب سال

وی با ارائه گزارشی خاطر نشان کرد: در این دوره کتاب‌هایی که از فروردین ۹۸ تا اسفند ۹۸ منتشر شده باشند و دارای مجوز جمهوری اسلامی ایران باشند داوری شده‌اند، از این رو ابتدا ۱۰ هزار عنوان کتاب مورد بررسی قرار گرفت که از این میان ۲۴۷ عنوان به مرحله نهایی رسیده است.

وی افزود: در این ۷ سال ۷۰ هزار و ۹۰ عنوان کتاب به مرحله دوم راه یافت، که ۷۸ کتاب برگزیده و ۲۸۷ اثر به عنوان شایسته تقدیر شناخته شدند.

مهدوی راد اعلام کرد: در این دوره از جایزه کتاب سال ۶۰ اثر شایسته تقدیر، ۱۲ اثر برگزیده و مجموعا ۷۲ اثر تجلیل خواهند شد.

* وسیع شدن دایره بررسی آثار جایزه جهانی کتاب سال

 احمدعلی حیدری دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هم در بخشی از این نشست طی گزارشی عنوان کرد: ما در این دوره آثار شاخص سال ۲۰۱۹ را در حوزه مطالعات ایران و اسلام بررسی کردیم. اما شرط ورود آثار به بخش داوری این بود که کتاب توسط یک ناشر بین‌المللی منتشر شده باشد.

حیدری افزود: ما امسال جلسه آسیب شناسی را برگزار کردیم  و در آن نشست یادآور شد می‌توانیم دایره انتخاب آثار را گسترده‌تر کنیم. یعنی علاوه بر بررسی این موارد (حوزه مطالعات ایران و اسلام ) به آثار ضد استعماری و یا آثاری که در موضوعات تقریب  و وحدت منتشر شده‌اند یا …بپردازیم. از این رو می‌توانیم این آثار را هم مدنظر قرار دهیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا