جایگاه دانشگاه‌ها در دوره‌های مهارت ‌افزایی دانشجویان سال 99

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، صنایع و سازمان‌های تخصصی به منظور ارتقای توان علمی و فنی خود و همچنین آشنایی با فناوری‌های جدید نیاز به دانش آموختگان با مهارت‌های خاص دارند. به همین منظور وزارت علوم با ساماندهی چنین دوره‌های مهارتی با مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای دانشجویان در دانشگاه‌ها علاوه بر اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به ارتقای فنی واحد عملیاتی کمک کرده‌اند که بر این اساس هزینه‌های آموزش نیروها در واحدهای صنعتی نیز کاهش می‌یابد.

به منظور بهینه سازی و ساماندهی مهارت‌های دانشجویان دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی دفتر ارتباط با صنعت و دانشگاه وزارت علوم اقدام به پایش وضعیت دوره‌های مهارت آموزی عمومی و تخصصی کرده که بر همین اساس ۶۶ گزارش در سال ۹۹ از دانشگاه‌ها دریافت شد.

بر اساس آمار وزارت علوم، ۶ هزار و ۸۶ دوره مهارت افزایی در ۶۶ دانشگاه برگزار شد که در مجموع ۱۹۸ هزار و ۱۴۱ دانشجو در تمامی مقاطع در این دوره‌ها شرکت کردند. تعداد شرکت کنندگان به تفکیک در مقطع کاردانی ۷ هزار و ۴۱۶ نفر، در مقطع کارشناسی ۹ هزار و ۷۸۷ نفر و در مقطع دکتری ۱۱ هزار و ۹۶۲ نفر بوده است. با توجه به شرایط کرونایی یک هزار و ۵۹۳ دوره به صورت مجازی و ۴ هزار و ۴۹۳ دوره به صورت حضوری برگزار شد.

اکثر شرکت کنندگان دوره‌های مهارت آموزی در مقطع کارشناسی و پس از آن کارشناسی ارشد بوده‌اند که بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران نیز بیشترین گروه جمعیت بیکار با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. بر همین اساس برنامه‌ریزی دوره‌های مهارتی متناسب با بازار کار برای این مقطع تحصیلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

برای شناخت روند رشد دوره‌های مهارت افزایی در سال‌های اخیر برخی از شاخص‌های اساسی مانند تعداد دوره‌ها، تعداد دوره‌های عمومی و تخصصی، تعداد شرکت کنندگان و تعداد دوره‌هایی که با مشارکت واحدهای صنعتی برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه‌ها، ۶۲ درصد دوره‌های برگزار شده دوره‌های تخصصی و ۳۸ درصد دوره‌های عمومی بوده است که این امر نشان دهنده استقبال اکثریت دانشجویان از دوره‌های تخصصی با هدف جذب بیشتر در بازار کار و صنعت است. البته با توجه به اهمیت مهارت‌های عمومی و نرم، مسئولین و متصدیان دانشگاه‌ها باید اهتمام و توجه بیشتری را در تدوین و برگزاری دوره‌های عمومی داشته باشند.

با بررسی اطلاعات دریافتی از دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر مشخص شد که توسعه برنامه‌های مهارت افزایی (عمومی و تخصصی) در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از سال ۱۳۹۶ افزایش چشمگیری داشته است؛ این امر در حالی است که علی رغم وجود مشکلاتی در برگزاری دوره‌ها در سال جاری به دلیل پاندمی ویروس کووید ۱۹ همچنان روند مطلوبی را در برگزاری دوره‌های مهارت افزایی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شاهد هستیم.

با توجه به اطلاعات دریافتی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شاهد رشد دوره‌های مهارتی در دانشگاه‌ها هستیم. همچنین دوره‌های برگزار شده با واحدهای صنعتی نیز از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است که این امر نشان دهنده تسهیل و افزایش ارتباطات نهاد آموزش عالی و واحدهای دانشگاهی با واحدهای صنعتی و اجرایی است.

همچنین با توجه به گزارش‌های ارسالی میانگین رشد تعداد دوره‌هایی که با مشارکت واحدهای صنعتی برگزار شده از ۵.۴ درصد در سال گذشته به ۹ درصد در سال جاری (۹۹) افزایش یافته است که نشان دهنده ارتباط هرچه بیشتر و مناسب‌تر دانشگاه‌ها با واحدهای صنعتی و دستگاه‌های اجرایی کشور است. دانشگاه‌های الزهرا، علامه طباطبایی و رازی به ترتیب بیشترین تعداد دوره با مشارکت واحدهای صنعتی را دارا هستند.

در جدول زیر جایگاه دانشگاه‌ها در برگزاری دوره‌های مهارت افزایی مشخص شده است؛

عنوان دانشگاه تعداد دوره‌های مهارت آموزی تخصصی تعداد دوره‌های مهارت آموزی عمومی
۱- دانشگاه صنعتی شریف ۳۶۱ ۲۴۶
۲- دانشگاه گیلان ۳۴۷ ۱۳۰
۳- دانشگاه محقق اردبیلی ۱۹۹ ۹۹
۴- دانشگاه رازی ۲۲۴ ۲۴
۵- دانشگاه صنعتی همدان ۳۵ ۱۵۳
۶- دانشگاه سیستان و بلوچستان ۱۱۴ ۷۱
۷- دانشگاه خوارزمی ۵۰ ۱۳۰
۸- دانشگاه الزهرا ۱۳۲ ۳۹
۹- دانشگاه اصفهان ۱۰۱ ۴۹
۱۰- دانشگاه علامه طباطبایی ۸۱ ۶۷
۱۱- دانشگاه شهید بهشتی ۷۵ ۶۴
۱۲- دانشگاه کردستان ۱۳۱ ۷
۱۳- پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران ۱۱۸ ۷
۱۴- دانشگاه بیرجند ۱۰۹ ۷
۱۵- دانشگاه صنعتی کرمانشاه ۴۹ ۴۸
۱۶- دانشگاه بوعلی سینا ۷۱ ۱۷
۱۷- دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ۳۷ ۵۱
۱۸- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ۶۳ ۲۲
۱۹- مؤسسه آموزش عالی علم و هنر یزد ۴۷ ۳
۲۰- مؤسسه آموزش عالی امام جواد یزد ۲۲ ۲۱
۲۱- دانشگاه بجنورد ۳۱ ۱۲
۲۲- دانشگاه لرستان ۲۷ ۱۶

بر اساس جدول بالا، دانشگاه صنعتی شریف دانشگاه گیلان و دانشگاه رازی بیشترین دوره‌های تخصصی و دانشگاه‌های صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی همدان و دانشگاه گیلان بیشترین دوره‌های عمومی مهارت افزایی را برگزار کرده‌اند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا