ثبت فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی علوم پزشکی در سامانه رصد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، نشست «بررسی سامانه رصد فعالیت‌های ادارات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت» با حضور دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و جمعی از مدیران این معاونت برگزار شد.

این نشست به منظور بررسی سامانه الکترونیکی رصد فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی این معاونت و نقاط ضعف و قوت این سامانه و همچنین فرآیند تکمیل بخش‌های فنی آن برگزار شد.

در این نشست، نسرین ستوده مسئول واحد آمار و فناوری اطلاعات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، گزارش عملکرد جامعی از واحد آمار و فناوری اطلاعات این معاونت و همچنین نحوه فرآیند تکمیل سامانه رصد فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و نیز نحوه انتقال و بارگذاری اطلاعات ادارات مختلف بر روی این سامانه، به حاضران ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه بسترهای الکترونیک موجود در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: این سامانه بر چهار بستر طراحی و پایه‌گذاری شده است و با ایجاد سامانه «فرابر»، «پورتال اسپریت»، « سامانه رای شمار» و سامانه «پرسشنامه ساز و آزمون ساز» تلاش داریم تمامی فعالیت‌های ادارات را در فضای مجازی و بستر الکترونیک، نگهداری و بایگانی کنیم. 

ستوده با یادآوری اینکه فعالیت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به لحاظ حوزه فناوری اطلاعات به دو بخش دانشجو محور و کارشناس محور تقسیم شده است، گفت: بخشی از جمع‌آوری اطلاعات از طریق دانشجویان انجام می‌گیرد و طی آن دانشجو با تکمیل فرم‌های رفاهی، خوابگاه، تغذیه، مشاوره سلامت و روان، فعالیت در نهاد دانشجویی خوداظهاری می‌کند. 

وی افزود: بخش دیگر کارشناس محور است که به عبارتی، دریافت گزارشات عملکردی، از طریق کارشناسان مربوطه صورت می‌گیرد.

مسئول واحد آمار و فناوری اطلاعات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت همچنین گزارشی از رصد فعالیت‌های اداره کل دانشجویی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در بستر سامانه جامع الکترونیکی ارائه کرد. 

وی گفت: جمع آوری اطلاعات و گزارش‌گیری در سامانه «رصد فعالیت‌های ادارات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت» در بخش مربوط به اداره کل دانشجویی مسائل رفاهی و امور خوابگاهی، تربیت بدنی، مشاوره و سلامت روان دانشجویان و شورای صنفی، در حال تکمیل و انجام است.

ستوده افزود: به عنوان مثال در حوزه مشاوره و سلامت روان دانشجویان،  سامانه پایش سلامت روان بر اساس پرسشنامه GHQ و CCSM (در بستر سامانه اسپریت پورتال) طراحی شده و از ۲۰ بهمن‌ماه سال گذشته در دسترس دانشجویان است و تعداد زیادی از دانشجویان، اطلاعات فردی و پرسشنامه را تکمیل کردند. 

وی افزود: ضمن اینکه به‌روز رسانی سامانه دریافت گزارش عملکرد اداره مشاوره در بستر سامانه فرابر و طراحی پرسشنامه الکترونیک کرونا از منظر دانشجویان از ابتدای شیوع ویروس کرونا، انجام شده است.

مسؤول حوزه IT معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: در بخش تربیت بدنی، بانک اطلاعات مدیریت تربیت بدنی در بستر سامانه فرابر طراحی شده و همچنین طراحی سامانه پذیرش دو المپیاد ورزش‌های فکری و همگانی نیز در بستر فرابر انجام شده است.

ستوده خاطرنشان کرد: در اداره کل فرهنگی، تلاش داریم طراحی بانک اطلاعات کانون‌های فرهنگی، سامانه جشنواره فرهنگی، سامانه انجمن‌های علمی دانشجویی، سامانه نشریات دانشجویی، سامانه فعالیت کانون‌های جهادی را تا مهرماه به پایان برسانیم و اطلاعات جمع آوری شده را به پرتال جدید سامانه رصد فعالیت‌های ادارات معاونت فرهنگی و دانشجویی انتقال دهیم.

وی گفت: بانک اطلاعات کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی شامل ثبت مشخصات دبیران کانون‌ها، کارشناسان فرهنگی، مشخصات کانون‌ها، فراهم کردن امکان درخواست عضویت همه دانشجویان و درخواست کاندیداتوری در مجمع عمومی، برگزاری انتخابات آنلاین، تهیه بانک جامع اعضای کانون‌های فرهنگی و فعالیت‌های این کانونها است و از اردیبهشت ۹۹ در دسترس است.

این کارشناس حوزه آی‌تی افزود: همچنین با طراحی بانک اطلاعات کانون‌های فرهنگی می‌توانیم در مسیر برگزاری انتخابات چهار مجمع کانون‌های فرهنگی، برگزاری مسابقه الکترونیک CHEX.TED و اعلام نتایج آن، برگزاری مسابقه الکترونیک کتابخوانی، طراحی پرسشنامه الکترونیک کرونا از منظر دانشجویان، به اهداف مورد نظر دست یابیم.

ستوده همچنین به طراحی سامانه جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: ثبت اطلاعات متقاضیان شرکت در جشنواره، ثبت اولیه اثر در رشته‌های مورد نظر، اختصاص کارتابل به کارشناسان دانشگاهی، ثبت قطعی آثار، داوری مرحله دانشگاهی و کشوری و پذیرش شرکت‌کنندگان مسابقات در سطح دانشگاهی و ملی از جمله اقدامات انجام شده است.

وی گفت: همچنین با طراحی سامانه جشنواره قرآنی هدهد دانشگاهیان، نسبت به برگزاری مسابقات آنلاین در بخش آوایی در سطح دانشگاهی و همچنین برگزاری مسابقات آنلاین در بخش معارفی در سطح ملی و نیز مسابقات الکترونیک غدیر ( ویژه کارکنان ستاد وزارتخانه) اقدامات سازنده‌ای انجام شده است.

در ادامه این نشست، مدیران ارشد حاضر ، نظرات، نقدها و پیشنهادات خود را در خصوص فعالیت سامانه رصد فعالیت‌های ادارات معاونت فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت، ارائه کردند.

دکتر سیماسادات لاری معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با اشاره به مزایا و اهداف سامانه رصد فعالیت‌های مدیریت دانشجویی گفت: سامانه رصد فعالیت‌های ادارات معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با هدف تسهیل و تسریع در ارائه گزارش در حوزه‌های مختلف فرهنگی و دانشجویی، طراحی شده است. 

وی افزود: این سامانه باعث ایجاد نظم و انسجام بیشتری در مسیر فعالیت‌های ادارات دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود و با تکمیل این سامانه، تمام فعالیت‌ها و اطلاعات دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه‌های فرهنگی و  دانشجویی ثبت شده و در اختیار دانشگاه‌ها و ستاد وزارتخانه قرار می‌گیرد.

لاری با بیان اینکه مبنای تمام بررسی‌ها، اعتبارسنجی و بودجه‌ها، اطلاعاتی است که در این سامانه توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی درج می‌شود، گفت: باید تمام ظرفیت‌ها و تلاش خود را معطوف به تکمیل این سامانه کنیم و بتوانیم تا ماه‌های پیشروی در حوزه فرهنگی، بانک اطلاعات مربوط به حوزه های فرهنگی و دانشجویی را تکمیل و به سامانه رصد منتقل کنیم.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا