با مردان قلدری که مهریه نمی‌دهند برخورد شود

رئیس قوه قضاییه با اشاره به دریافت گزارشاتی مبنی بر استنکاف برخی از افراد در پرداخت حق زوجه به موجب رأی دادگاه، گفت: دادگستری باید با مردانی که با قلدری از ایفای تعهدات خود در قبال همسرانشان استنکاف می‌کنند، برخورد کند.

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح روز (دوشنبه ۲۰ اردیبهشت) شورای عالی قوه قضاییه، ماه رمضان را فرصتی برای تعالی انسان دانست و گفت: ماه رمضان بستری برای توجه به حضرت حق و توجه به دیگران در پرتو این خداخواهی است که در تمام آموخته‌های رمضانی و عید فطر موج می‌زند و وداع با این ماه پر فضیلت برای مومنان و کسانی که حقیقت آن را درک کردند دشوار است.

رئیس قوه قضاییه در ادامه با محکومیت حمله تروریستی به یک مدرسه در افغانستان و ابراز همدردی با ملت، دولت این کشور و خانواده‌های قربانیان حادثه مذکور، اظهار داشت: جریان صهیونیستی – تکفیری با این جنایت هولناک نه تنها مردم ایران و افغانستان، بلکه ملت‌های منطقه را متاثر کرد.

رئیسی این اقدام تروریستی را عملیاتی سازمان یافته خواند و افزود: این حرکت از جنس جنایات صهیونیست هاست؛ اگر چه به دست ایادی آن‌ها انجام شده و برای ما و ملت‌ها روشن می‌کند جریان صهیونیستی – تکفیری دشمنان قسم خورده اسلام هستند که نمی‌خواهند بگذارند آرامش در منطقه برقرار شود.

رئیس دستگاه قضا گفت: همان جریان کودک کشی که در فلسطین و مسجدالاقصی با نمازگزاران برخورد می‌کند، کودکان و بچه‌های مدرسه‌ای و دختران بی گناه افغانستانی را هم در کابل به خاک و خون می‌کشد و ملتی را عزادار می‌کند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع تحول قضایی در بستر گام دوم اشاره کرد و مهم‎ترین اقدام برای تحقق تحول را رفع نواقص و معایب در انجام وظایف و مأموریت‌های یک سازمان اداری دانست.

رئیس قوه قضاییه گفت: تحول در یک سازمان اداری یا یک بخش اجتناب‎ناپذیر است و اگر همه عناصر یک سازمان باید با نگاه تحولگرایانه کار نکنند، آن سازمان دچار رکود و ایستایی می‌شود.

رئیسی تصریح کرد: برای یک سازمان پویا، ایستایی و توقف و درجازدن خطرناک است و باید همواره در مسیر تحول و رشد و پویایی حرکت کند و رفع نواقص را در دستور کارش قرار دهد و یک روز را هم بدون نگاه تحولی پشت سر نگذارد.

رئیس دستگاه قضا یکی از اجزا مهم تحول قضائی در دوره جدید را فناوری پایه بودن این طرح دانست و با تقدیر از عملکرد مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در راه اندازی ۳۰ سامانه الکترونیکی در یک سال گذشته گفت: طبق برنامه همین تعداد سامانه الکترونیک هم تا پایان سال راه اندازی خواهد شد که گام مهمی در ایجاد تحول در قوه قضائیه است.

رئیسی اجرای طرح کاداستر (حد نگاری) را از دیگر اقدامات مهم دستگاه قضا در دوره تحول خواند و اظهار داشت: مسأله کاداستر همواره در کشور ما به عنوان یک موضوع مهم مطرح بوده، اما در سال گذشته ۴ برابر دهه‎های گذشته در این خصوص کار شده است.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به گزارش‌های واصله در خصوص اجرای طرح کاداستر در استان ها، خاطر نشان کرد: عملکرد خوب همکاران سازمان ثبت به ما نوید می‌دهد با همتی که دارند و با تامین اعتبار صورت گرفته در سال جاری، می‌توان عقب ماندگی‌ها را جبران کرد و تا پایان امسال این کار به سرانجام برسد.

رئیسی با تقدیر از همکاران دستگاه قضا برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه و به روزرسانی پرونده‌ها با وجود شیوع کرونا در کشور، اظهار داشت: گزارش‌هایی که در جریان سفرهای استانی یا به صورت مکتوب دریافت می‌کنیم نشانگر عزم و اراده همکاران ما در به روزرسانی پرونده هاست.

رئیس دستگاه قضا افزود: نشاطی که همکاران ما در مجموعه دادگستری برای رسیدگی به پرونده‌های معوقه دارند نشان می‌دهد فرایند دادرسی در دادگاه‌های بدوی تا دیوان عالی کشور به سمت به روزشدن پرونده‌ها حرکت می‌کند و امیدواریم تا پایان امسال هیچ پرونده معوقه‌ای در مجموعه قضایی نداشته باشیم.

رئیسی اصلاح مجرمین را از دیگر اقدامات تحولی در قوه قضاییه عنوان کرد و با تقدیر از عملکرد سازمان زندان‌ها برای افزایش میزان اشتغال زندانیان از ۲۰ درصد به ۵۰ درصد در سال گذشته، این اقدام را در کاهش فساد و ناهنجاری و بازاجتماعی شدن زندانیان مؤثر دانست.

رئیس قوه قضاییه بر همین اساس خاطر نشان کرد که رسیدن به چشم انداز ۸۰ درصدی اشتغالزایی برای زندانیان تا پایان سال جاری دور از دسترس نیست و تحقق یافتنی است.

رئیسی کاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی به دلیل فعال‌تر شدن حوزه پیشگیری را از دیگر دستاوردهای دستگاه قضا در دوره تحول عنوان کرد و گفت: توجه به پیشگیری از جرم همکاری دولت را می‌طلبد و همه باید خود را موظف به همکاری با دستگاه قضایی در این زمینه بدانند تا روز به روز نرخ جرم کاهش یابد.

رئیس قوه قضاییه با بیان این که «هیچ بخشی را در کشور نمی‌شناسیم که مأموریت پیشگیری از وقوع جرم نداشته باشد»، متذکر شد: تمام تصمیمات و اقدامات مراجع تصمیم ساز و تصمیم گیر در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی باید معطوف به کاهش ناهنجاری‌های اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی باشد.

رئیسی گفت: شرط موفقیت در تحول این است که مسئولان و مدیران عالی در اجرای طرح‌های تحولی مباشرت کنند و هر جا تحول ایجاد شد، در گرو نقش آفرینی همه عناصر از مدیران عالی تا سایر ارکان و اجزای آن مجموعه بوده است.

رئیس دستگاه قضا با بیان این که همه لوازم اجرای عدالت در اختیار دستگاه قضایی نیست و سایر اجزای حاکمیت هم در آن نقش دارند، تصریح کرد: قوه قضاییه نماد اجرای عدالت است و نتیجه طرح‌های تحولی در این دستگاه باید موجب اجرای عدالت در جامعه و احساس اجرای عدالت از سوی مردم شود.

رئیسی همچنین با اشاره به دریافت گزارشاتی مبنی بر استنکاف برخی از افراد در پرداخت حق زوجه به موجب رأی دادگاه، گفت: مهریه حق زوجه است که مرد موظف است پرداخت کند و دادگستری باید با مردانی که با قلدری از ایفای تعهدات خود در قبال همسرانشان استنکاف می‌کنند، برخورد کند.

رئیس قوه قضاییه افزود: اگر کسی تمکن مالی پرداخت مهریه را ندارد، بر اساس ضوابط قانونی تقسیط صورت می‌گیرد، اما اگر کسی تمکن دارد و پرداخت نمی‌کند، باید با آن برخورد شود؛ چرا که مهریه حق زوجه است و ما موظفیم کسانی که همسرانشان با قلدری حق آن‌ها را نمی‌دهند و به عدلیه پناه آورده‎اند، در گرفتن حقشان یاری کنیم و نگذاریم حق او ضایع شود.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا