کتاب پرونده اجتماعی شهروندان راه حلی برای توسعه عدالت اجتماعی

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، محمدعلی نژادیان درباره انتشار کتاب «پرونده اجتماعی شهروندان براساس حسن پیشینه و سوء پیشینه توسط سامانه فدا» گفت: برای این‌که به عدالت اجتماعی و پیشرفت برسیم، علاوه بر مباحث نظری نیاز به ابزار نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز داریم. البته برنامه‌ریزی برای پیشرفت و توسعه در هر کشوری، با توجه به نیازها و شرایط و مقتضیات آن کشور، صورت می‌گیرد و ظرفیت‌ها و نیازهای هر کشوری، نوع خاصی از برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه مدت را مشخص می‌کند.

وی افزود: همچنین از جمله گزینه‌هایی که در پیشرفت یک کشور نقش اساسی دارد، موضوع تولید است که عوامل تولید به چند دسته سرمایه، تکنولوژی، نیروی کار کارآمد و زمین تقسیم می‌شود.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد واحد پردیس بیان کرد: هدف از تالیف این کتاب شناسایی نیروهای کار کارآمد است تا بتوانیم مدیریت منابع، مدیریت بحران، مدیریت شرایط را در سطح عالی داشته باشیم و به موفقیت فردی و اجتماعی بیشتری برسیم. در واقع برای شناخت و افزایش نیروهای کارآمد در جامعه، علاوه بر سازوکاری برای تشخیص درست آن‌ها، نیاز به یک نیازسنجی از شرایط و مشکلات جامعه داریم که این موضوع در ابتدای این فصل صورت پذیرفته و سپس مبنای اولیه برای تشخیص حسن‌پیشینه افراد، فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی بیان شده است.

نژادیان عنوان کرد: کتاب حاضر قصد دارد به تبیین یکی از طرح‌ها و راه‌حل‌های نوین، برای رسیدن به عدالت اجتماعی که پیش زمینه پیشرفت و استقلال کشورها است، بپردازد. از این‌رو، می‌توان این ایده را از طریق سامانه‌ای با عنوان «فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی» که به اختصار «فدا» نام‌گذاری شده، بر اساس کدملی افراد راه‌اندازی می‌شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که در حال حاضر هر فردی می‌تواند سوء‌پیشینه خود را دریافت کند، این سیستم نرم‌افزاری به نحوی ایجاد می‌شود که علاوه بر آن قابلیت اخذ حسن‌پیشینه نیز برای شهروندان و ارائه آن به کارفرمایان نیز مهیا شود.

این پژوهشگر و مولف کتاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تصریح کرد: در حقیقت می‌توان گفت این سامانه پرونده اجتماعی افراد جامعه خواهد شد و در مجموع می‌توان امیدوار بود تا بلکه از طریق این سیستم یکپارچه، شایسته‌سالاری در همه عرصه‌ها، از جمله استخدام‌ها، انتصاب‌ها و انتخابات مختلف در کشور به ارمغان آید و خطاهای احتمالی در ارزیابی‌ها نیز به حداقل برسد.

نژادیان با اشاره لزوم واکاوی بیشتر این طرح در مجامع نخبگانی، گفت‌: البته هنوز نیاز است که این طرح در محافل علمی، سازمان‌ها و دستگاه های حاکمیتی و دولتی مورد کارشناسی‌های بیشتر قرار گیرد و قطعا وقتی نیازها، محدودیت‌ها، نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدیدها و فرصت‌ها، توسط نخبگان، اساتید، مسئولان و حتی نظر مردم مورد بررسی بیشتر قرار گیرد، این طرح قابلیت اجرای بهتر پیدا کرده و در بستر ایمن‌تری می‌توان این سامانه را اجرا و راه‌اندازی کرد.

وی اظهار کرد: امروز با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری، شاهد تغییر و تحول‌های جدیدی هستیم که بر همین اساس نیاز است برای پیشرفت همه جانبه مردم و کشور، فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی خاصی صورت بگیرد تا به پیشرفت روزافزون برسیم. فعالیت‌های علمی و فرهنگى وقت بسیارى برای تفکر، تحلیل و اقدام لازم دارد و امروزه به دلیل مقرون به صرفه نبودن اقتصاد فرهنگى، معمولا چنین فعالیت‌هایی نیز کمتر مورد توجه ویژه قرار مى‌گیرد.

نژادیان عنوان کرد: رسیدن به «شایسته‌سالاری» در کشور مهم‌ترین هدف این کتاب است. ما در ایران «منشور حقوق شهروندی» داریم ولی آیا عملیاتی شده است؟ ما نیاز داریم تا با ابزارهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آن را عملیاتی کنیم. این که فقط شعار دهیم و یا بنویسیم رانت خوب نیست، باید با رانت مبارزه کرد، باید به عدالت‌اجتماعی برسیم و چرخش نخبگان را در سطوح مدیریتی کشور داشته باشیم، خوب است ولی کافی نیست. در واقع این طرح باعث می‌شود افراد بدون رزومه مثبت نتوانند مسئولیت بگیرند و سبب می‌شود مردم فقط به شعار رای ندهند، بلکه مردم می‌توانند از طریق این سیستم سوابق راستی آزمایی شده افراد را که در طی چندین دهه زندگی ایجاد شده را ببینند و با اطمینان و اعتماد بیشتر رای دهند.

وی توضیح داد: قابل ذکر است که این طرح از دو طریق (نامه و سایت ریاست جمهوری- ثبت ایده و پیشنهاد) در 22 و 23 اردیبهشت 1397 برای رییس جمهور ارسال شد و یکی از این موارد از سوی ریاست جمهوری به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ارسال گردید. البته در سال 1397 و 1398 برای مسئولان دیگر کشور نیز ارسال شد. اما در نشست «حقوق شهروندى چشم انداز روشن کارافرینى» که با حضور نمایندگان دولت و مجلس در ستاد مرکزی علمی کاربردی خانه کارگر در دوم مرداد 1397 به همت سرکار خانم دکتر فروغ علیپور برگزار شد، این طرح را ارائه کردم و مورد استقبال نمایندگان محترم قرار گرفت و بعد از جلسه توسط سرکار خانم مهندس زهرا سعیدی نماینده محترم مبارکه به مجلس شورای اسلامی برده شد و توسط مرکز پژوهش‌ها مجلس بررسی گردید. همچنین در تاریخ 14 شهریور 1397 طی دیداری که با سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری، فرمانده محترم نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران داشتم، به تشریح این طرح پرداختم که مورد پسند ایشان نیز قرار گرفت و این طرح را به سردار دکتر محمد قصری ریاست پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی ناجا جهت بررسی ارجاع دادند و همانطور که عرض کردم، در سال 1398 نیز با توجه به این‌که این طرح نسبت به ایده اولیه در کتاب قبل تکمیل‌تر شد و همچنین پاسخ مرکز پژوهش‌های مجلس نیز داده شد، به این نتیجه رسیدم که این کتاب را تالیف کنم تا نخبگان، پژوهشگران و مسئولان بتوانند بررسی و اظهارنظر دقیق‌تر و کامل‌تری داشته باشند. همچنین طی تماس تلفنی که سردار دکتر محمد قصری ریاست محترم پژوهشگاه با بنده داشت. قرار بر این شد که ابتدا منتظر پاسخ مرکز پژوهش‌های مجلس باشند و بعد از آن بررسی خود را شروع کنند که تا به امروز در حال بررسی هستند.

نژادیان عنوان کرد: در فصل اول، ابتدا به بیان مشکل (مسئله) پرداخته شده تا اهمیت این طرح ملی نمایان شود. سپس به ارائه راه‌حل و نحوه اجرای طرح پرداخته شده و در نهایت دستاوردهای اجتماعی حاصل از اجرای این طرح بیان شده است. در فصل دوم این کتاب، پاسخ بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص این طرح ملی عینا درج شده است. در فصل سوم نیز با توجه به پاسخ مرکز پژوهش‌های مجلس، نتیجه‌گیری و پیشنهادات جدید ارائه شده است.

وی گفت: ما باید به نزدیک شدن بین پژوهش‌های علمی و نیازهای جامعه و همچنین کاربردی کردن مباحث نظری و پژوهش‌های به‌ عمل آمده در کشور کمک کنیم. امروز نیاز به بررسی و حل مشکلات مردم و کشور در دانشگاه‌ها داریم. زیرا، نسل چهارم دانشگاه در دنیا اجتماع محور هستند و به نام دانشگاه‌های تمدن‌ساز نیز مطرح هستند. امروز با توجه به پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی شاهد تغییر و تحول‌های جدیدی هستیم که بر همین اساس نیاز است برای پیشرفت همه جانبه مردم و کشور، فعالیت‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی خاصی صورت پذیرد تا به پیشرفت روزافزون برسیم و در همین راستا نیز این کتاب نوشته شد! البته همان‌طور كه مستحضر هستيد، فعالیت‌های علمی و فرهنگى وقت بسيارى برای تفكر، تحليل و اقدام لازم دارد و امروزه به دليل مقرون به صرفه نبودن اقتصاد فرهنگى، معمولا چنین فعالیت‌هایی نيز كمتر مورد توجه ویژه قرار مى‌گيرد.

نژادیان افزود: خداوند متعال را شاکرم که توفیق تالیف کتاب دیگری را به این حقیر، عطا کرد. همچنین امیداورم به اهداف مدنظر از تدوین کتاب، دست یافته باشم. اما از آنجا که همیشه، هر اثر با تمامی دقتی که در تهیه آن صورت می‌گیرد، خالی از کاستی و کمبود نیست ازاین‌رو، از همه اندیشمندان دعوت به‌‌عمل می‌آورم تا برای ویرایش بعدی، تجربیات و نقطه نظرهای ارزشمند خود را برای اینجانب ارسال نمایند تا بتوانیم این کتاب و ایده را به مرور زمان تکمیل‌تر کنیم و اگر نیاز به اصلاح داشت، لحاظ نماییم تا برای نسل‌های جدید و آینده، یک منبع و مرجع کامل به یادگار بماند. پیشاپیش از رهنمودها و یاری خوانندگان محترم و جامعه دانشگاهی و نخبه کشور سپاسگزارم.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد درباره این سیستم گفت: از طریق این سامانه برای همه شهروندان بر اساس کدملی افراد یک پنل شخصی درست می‌شود که هر فرد پس مراجعه به آن در ابتدا اطلاعات شخصی خود مانند نشانی، تلفن، تحصیلات و همچنین توانایی‌های خاص خود، خدمات و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی که به صورت داوطلبانه می‌تواند انجام بدهد را در قسمت انتخاب حوزه فعالیت کامل می‌‌کند، مانند آموزش، پرستاری، تعمیرات، خدمات مشاوره در خصوص خانواده، کسب و کار، فعالیت‌های اقتصادی، کمک به زلزله زدگان به‌طور کلی حوادث و بلایای طبیعی، شرکت در اردوهای جهادی مناطق محروم. با تکمیل این قسمت وقتی در جایی نیاز به خدمتی می‌شود، سیستم با توجه به اعلام آمادگی قبلی افراد، آن خدمت و فعالیت را به آن‌ها اطلاع می‌دهد و بدین ترتیب افراد مطلع می‌شوند و این امکان را پیدا می‌کنند تا با مشارکت در آن خدمت پرونده اجتماعی خود را با حسن‌سابقه پر کنند. برای هر کدام از خدمات و فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در  بند (1)، به‌ طور مثال امتیازی از 1 تا 10 در نظر گرفته می‌شود. هر فردی که برای استخدام، دانشگاه، سربازی، تایید صلاحیت عمومی برای انتخابات‌های مجلس، شوراهای شهر، ریاست جمهوری اقدام می‌کند، علاوه بر سوءسابقه که در این سامانه نیز درج می‌شود، حسن‌سابقه افراد و امتیازهای اخذ شده آن ملاک قرار می‌گیرد. حال اگر هر فردی امتیاز بیشتری داشته باشد می‌تواند از مزایای اجتماعی بیشتری نیز برخوردار شود و در اولویت موارد ذکر شده قرار گیرد. در واقع انتخاب افراد بر اساس یک سیستم و ملاک یکسان برای همه شهروندان بر اساس شایسته‌محوری صورت می‌پذیرد. حتی در تعیین تخفیفات مالیاتی، اخذ وام ها و مجوزهای مختلف می‌توان با مد نظر قرار دادن حسن‌سابقه افراد این موارد را تطبیق داد و تسهیلات ویژه ای برای این موارد نیز در نظر گرفت.

نژادیان افزود: سامانه را می‌توان طوری طراحی کرد که حسن‌سابقه و سوءسابقه برای هر فرد قابل مشاهده باشد تا هر فردی از وضعیت پرونده اجتماعی خود آگاه شود و از این طریق انگیزه بیشتری نیز برای خدمات و فعالیت‌های اجتماعی و همچنین ارتقای جایگاه اجتماعی خود داشته باشد. با اصلاح بعضی قوانین در خصوص جرائم می‌توان قانونی در این سیستم لحاظ کرد که افراد بتوانند بر اساس میزان مشارکت‌های اجتماعی خود و افزایش امتیاز فعالیت‌های داوطلبانه، بعضی از موارد سوءسابقه‌های خود را پاک کنند.

وی گفت: برای رسیدن به این مطلوب نیاز است از همه ظرفیت‌های جامعه به خصوص مساجد، فرهنگ‌سراها، مدارس، دانشگاه‌ها استفاده شود. می‌توان در سامانه قسمتی با عنوان تبادل خدمات طراحی کرد تا وقتی فردی خدمتی را داوطلبانه ارائه می‌کند، اگر یک روز نیاز به یک خدمت پیدا کرد، از طریق سامانه درخواست کمک کند و دیگران نیز با ملاحظه فعالیت‌های اجتماعی آن فرد به طور داوطلبانه به آن شخص کمک می‌کنند. این چرخه باعث می‌شود فرهنگ خدمت‌رسانی به یکدیگر رشد چشم‌گیری داشته باشد. این قابلیت در خصوص بازنشستگان می‌تواند بسیار مفید واقع شود. بر خلاف سوء‌پیشینه که صرفا به خود فرد ارائه می‌شود و از طریق درخواست قانونی در دفاتر پلیس صورت می‌پذیرد، می‌توان در صورت تایید مسئولان قسمت حسن‌سابقه هر فرد، به صورت عمومی به نمایش درآید.

گفتنی است کتاب «پرونده اجتماعی شهروندان براساس حسن پیشینه و سوء پیشینه توسط سامانه فدا» در 56 صفحه برای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تالیف شده است. قابل ذکر است که این کتاب قیمت ندارد و عنوان هدیه (تقدیم به مسئولان انقلابی و جهادی ایران) به جای قیمت درج شده است. همچنین این کتاب «تقدیم به سردار دل‌ها شهید قاسم سلیمانی» شده است.

خبرهای مرتبط با کتاب پرونده اجتماعی شهروندان در رسانه ها:

 انتشار «پرونده اجتماعی شهروندان»

 «فدا»؛ پرونده اجتماعی افراد جامعه

بررسی طرح محقق ایرانی در مجلس

محقق ایرانی امکان استخدام براساس شایسته‌سالاری را فراهم کرد

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا