راهکارهایی برای موفقیت و رسیدن به آنچه در زندگی می‌خواهید

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

قبل از آن‌که بتوانید موفقیت را برای خود تعریف کنید، باید لیستی تهیه کنید از این‌که موفقیت به نظر شما و خانواده‌تان چگونه است، سپس با گام‌هایی عملی که می‌توانید برای دستیابی به این موفقیت بردارید، کار را دنبال کنید.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از کار بوم، برای مثال، اگر موفقیت شما به معنای داشتن شغلی با درآمد بالاست، گام‌های احتمالی آن می‌توانند پیشرفت در تحصیلات یا آموزش حرفه‌ای باشند. اگر موفقیت را در استعدادی شکوفانشده مانند نویسندگی می‌بینید، گام‌های احتمالی می‌توانند شامل اجرای هدفگذاری روزانه یا هفتگی برای نوشتن باشند تا آن را پرورش دهید.

هیچ راه درست یا اشتباهی برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد، اما می‌توانید برای موفقیت بیش‌تر، بر اساس تعریف خودتان از هدف، قدم‌هایی بردارید.

راهکارهایی برای موفق شدن

در بخش زیر، لیستی را حاوی ۱۰ راهکار برای کمک به موفق شدن در زندگی ارائه می‌دهیم:

۱. متعهد باشید

با تعهد می‌توانید برای آن‌که به دنبال موفقیت باشید، انگیزه پیدا کنید. شما باید یک لیست تهیه کنید که شامل هدفتان، میزان تعهدتان و آن‌ چیزی باشد که برای رسیدن به هدفتان دوست دارید انجامش دهید.

حفظ تمرکز روی برنامه بسیار مهم است. این ‌کار کمک می‌کند تا حداقل ۱۵ دقیقه در روز را برای فکر کردن به برنامه‌ی خود کنار بگذارید و در جهت انجام آن تلاش کنید. این ‌کار هدف شما را در ذهنتان تازه نگه می‌دارد و به شما اجازه می‌دهد که تمرکز خود را روی آن حفظ کنید.

با این ‌حال، برای تعیین تعهد نسبت به هدف خود باید مطمئن شوید که انتظارات واقع‌بینانه‌ای از خود و نتیجه دارید. اگر تعهد شما پس از مدت‌زمان مشخصی نتیجه نداده‌است، باید هدفتان را به طور متناسب‌تری تنظیم کنید و در صورت لزوم در برخی مراحل تجدید‌نظر کنید.

در بعضی مواقع، درخواست حمایت از یک دوست یا عضوی از خانواده می‌تواند برای کمک به پایبندی شما به تعهداتتان مفید باشد. داشتن کسی که شما را نسبت به کمبودها مسئول بداند و موفقیت شما را تحسین کند، به‌واقع می‌تواند در حفظ تعهد نسبت به اهدافتان به شما کمک کند.

۲. از مسیر بیاموزید

به جای تمرکز شدید روی نتایج دستاوردهای خود، به مراحل کوچکِ لازم برای رسیدن به موفقیت توجه کنید. اگر به خودتان اجازه‌ی لذت بردن از پیروزی‌های کوچک در طول مسیر را بدهید، رسیدن به هدف در هر روز به ماجراجویی جدیدی تبدیل می‌شود و بیش‌تر احتمال دارد که در مسیر خود باقی بمانید.

با انجام این‌ کار چیزهای جدید و هیجان‌انگیزی را در این راه خواهید آموخت که می‌توانند به شما در رشد فردی کمک کنند.

۳. از مسیر لذت ببرید

اگر مسیر رسیدن به چیزی بیش‌ از حد خسته‌کننده شود، موفقیت سخت‌تر خواهد بود. یادگیری آن‌چه توانایی انجامش دارید، می‌تواند سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز باشد؛ بنابراین، مهم است که اهداف خود را ساده و سرگرم‌کننده نگه دارید تا تجربه‌ی احساسی مثبتی داشته‌باشید و با حفظ دورنمای هدف، به جلو حرکت کنید.

۴. مثبت بیندیشید

شکل‌گیری ذهنیت مثبت در واقع اعتماد به خود و توانایی‌تان برای موفقیت است. جایگزین کردن هرگونه افکار منفی با افکار مثبت بسیار مهم است تا بدون توجه به چالش‌هایی که پیش‌ رویتان است، انگیزه‌ی خود را برای ادامه‌ی تلاش حفظ کنید.

به زمانی فکر کنید که بچه‌ها راه رفتن را یاد می‌گیرند. آن‌ها با افتادن متوقف نمی‌شوند، بلکه دوباره بلند می‌شوند و ادامه می‌دهند تا این‌که یک روز می‌توانند به‌راحتی شروع به حرکت کنند و خیلی زودی بدوند.

در مسیر موفقیت خود احتمالا چیزهای جدیدی را یاد می‌گیرید و نسبت به قبل متفاوت فکر می‌کنید. شما یک‌شبه به اهدافتان دست پیدا نمی‌کنید، بلکه آن‌ها برای تحقق یافتن، به تمرین و نظم نیاز دارند؛ بنابراین، داشتن تفکر مثبت در روند کار بسیار حیاتی است.

۵. دیدگاه خود را تغییر دهید

بعضی اوقات، در طول مسیر باید دیدگاه خود را تغییر دهید تا وضعیت چالش‌برانگیزی را به وضعیت بهتری تبدیل کنید. وقتی روز یا هفته‌ی بدی دارید، به جای آن تصور کنید که روز یا هفته خوبی است.

به خودتان فرصت و زمان دهید که فقط با استفاده از گفتار مثبت به وضعیت خود بیندیشید و ببینید که روز یا هفته‌ی شما چقدر تغییر می‌کند. انجام این کار برای مدت‌زمان طولانی می‌تواند کل زندگی شما را تغییر دهد.

۶. با خودتان صادق باشید

اگر زمانی متوجه شدید که هدفتان به بن‌بست رسیده‌، لازم است درمورد دلیل این امر با خود صادق باشید. بعد از این‌که مسئله را متوجه شدید، بکوشید راه‌حلی را پیدا کنید تا به سمت موفقیت هدایت شوید. خود را به چالش بکشید تا از محدوده‌ی امنتان خارج شوید.

این‌ کار می‌تواند مشابه انجام یک ست اضافه اسکوآت (Squat) یا صحبت کردن با سوپروایزر درمورد ارتقا پیدا کردن یا حتی ثبت‌نام در یک کلاس دانشگاهی دشوار باشد که پیش از این آن را در نظر نگرفته بودید.

۷. عوامل حواس‌پرتی را دور کنید

از عواملی که وقت شما را می‌گیرند یا حواستان را پرت می‌کنند، یک لیست تهیه کنید. این ‌عوامل مثلا می‌تواند یک تلفن، یک برنامه‌ی تلویزیونی یا حتی فردی باشد که باعث استرس شما می‌شود.

در هنگام نیاز به تمرکز، تلفنتان را خاموش کنید و در اتاق دیگری قرار دهید؛ تلویزیون را خاموش کنید و ریموت را در آن‌ طرف اتاق قرار دهید. فقط با افرادی تماس داشته‌باشید که تأثیر مثبتی در زندگی شما دارند. اکنون بهترین زمان برای شروع به تغییر این‌ عادات است تا بدون حواس‌پرتی بتوانید برای دستیابی به موفقیت خودتان را متمرکز کنید.

۸. روی خود حساب کنید

برای رسیدن به اهداف خود نمی‌توانید روی دیگران حساب کنید. بهترین دوست شما نمی‌تواند به جای شما در کلاسی شرکت کند. مادر شما نمی‌تواند به جای شما ترفیع بگیرد. شریک زندگی شما نمی‌تواند به جای شما اضافه‌‌وزنتان را کاهش دهد. همه‌ی این‌ها ‌کارهایی هستند که باید خودتان انجام دهید.

اعتماد به دیگران برای حمایت عاطفی می‌تواند سودمند باشد، اما همان طور که شما نیازهای خود را دارید، دوستان و خانواده‌تان نیز نیازهای خود را دارند. مهم است که برای رسیدن به اهدافتان خود را مسئول بدانید و در نهایت خودتان را خوشحال کنید.

۹. به برنامه‌ریزی کردن ادامه دهید

هنگام کار کردن روی اهدافتان، طبق برنامه عمل کنید. مطابق تقویم شخصی‌تان، خود را به چالش بکشید؛ برای مثال، «من تا آخر ماه، ۱ مایل را در ۷ دقیقه خواهم دوید» یا «من تا پایان سال، ۵۰۰۰ دلار پس‌انداز خواهم کرد».

حتی اگر به هدف نرسیدید، نقطه‌ی شروع خود را در تقویم خواهید داشت و شاهد پیشرفتتان خواهید بود. اگر اهداف خود را برنامه ریزی کنید و آن‌ها را در تقویمی ثبت و پیگیری کنید، همیشه سندی از پیشرفتتان را با خود خواهید داشت. داشتن چنین سند ملموسی، انگیزه‌ای عالی برای ادامه‌ی کار در جهت دستیابی به موفقیت است.

۱۰. مراقب خستگی مفرط باشید

تمرکز بر هدف مهم است، اما درباره‌ی آن دچار وسواس نشوید. اگر مسیرتان را پربازده و در عین حال سرگرم‌کننده نگه دارید، می‌توانید بدون افراط در کار کردن انگیزه‌ی خود را حفط کنید.

نشستن و فکر کردن مداوم به هدفتان می‌تواند شما را بیش از حد خسته کند. هدف سرگرم‌کننده‌‌ای که قبلا داشتید، بیش‌تر شبیه کاری می‌شود که باید انجام دهید تا کاری که می‌خواهید انجام دهید. میزان رشد شخصی و ظرفیت دستاوردهایتان را بدانید و از خستگی مفرط بپرهیزید.

بیشتر بخوانید:

تاریخچه موفقیت شناسی

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
کاربومindeed.com

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا