نکاتی که زوج‌های همکار حتما باید رعایت کنند

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

زوج‌هایی که در کافه‌ها، بوتیک‌ها، فروشگاه‌های کوچک یا بزرگ یا حتی در جلسات کاری در کنار یکدیگر کار می‌کنند، کارشان را به نرمی و با اثربخشی بالا پیش می‌برند. به نظر می‌رسد که بینشان مکالمه‌ی چندانی صورت نمی‌گیرد و معمولا هریک مشغول فعالیت‌های جداگانه‌ای هستند، ولی احساس می‌کنیم که آن‌ها همه‌ی کارها را جلو می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از کاربوم، زوج‌های کارآفرین با همکاری یکدیگر ممکن است یک بنیاد اجتماعی را اداره کنند یا شاید مؤسس یکی از هزاران استارت‌آپی باشند که هرروزه از گوشه‌ و کنار کشور سر برمی‌آورند. زوج‌هایی که کنار یکدیگر کار می‌کنند، با چالش‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو می‌شوند، اما موانع را پشت‌ سر می‌گذارند و به پیش می‌روند.

چند درصد از افرادی که ازدواج کرده‌اند، با هم کار می‌کنند؟

قوانین بسیاری از سازمان‌های سهامی اجازه‌ی کار کردن در شرکتی مشترک را به زوج‌ها نمی‌دهد، اما سازمان‌هایی نیز هستند که زوج‌ها را استخدام می‌کنند. این سازمان‌ها معتقدند که استخدام زوجین می‌تواند بهره وری را افزایش دهد و فضای مثبتی را بر محل کار حاکم کند.

مقاله‌ای در مجله‌ی روان‌شناسی سلامت شغلی (The Journal of occupational health psychology) با این موضوع تحقیقی منتشر شد که فارغ از داشتن یا نداشتن روابط کاری با همسر، چگونه حمایت شغلی مابین زوجین بر تعادل میان حرفه و خانواده، رضایت از زندگی خانوادگی و رضایت شغلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

محققان دانشگاه ایالتی یوتا (‌Utah State University)، دانشگاه بیلر (Baylor University) و سایر دانشگاه‌ها این نوع حمایت را این‌گونه تعریف می‌کنند:

«داشتن همسری که جزئیات و ریزه‌کاری‌های شغل طرف مقابل را درک می‌کند، همکاران او را می‌شناسد، برای کمک به حل مشکلات مرتبط با کار آماده است و می‌تواند در طی روز کاری، زمانی را به دیدن همسر خود اختصاص دهد.» 

آن‌ها هم‌چنین این موضوع را بررسی کردند که تأثیرات این نوع حمایت شغلی در بین زوج‌هایی که با یکدیگر روابط کاری دارند و سایر زوجین چه تفاوت‌هایی با هم دارند.

محققان ۶۳۹ مرد و زن را استخدام کردند که حدود یک‌پنجم آن‌ها با همسرشان شغل یکسانی داشتند، در سازمان یکسانی کار می‌کردند یا هر دو ویژگی را داشتند. همان طور که انتظار می‌رفت، مشخص شد که حمایت شغلی از طرف همسران به برقراری تعادل کار و زندگی کمک می‌کند و با احساس رضایت شغلی و خانوادگی بیش‌تر ارتباط مستقیم دارد.

طبق نتایج پژوهش، این آمار برای زوج‌هایی که شغل یا محل‌ کار مشترک داشتند، ۲ برابر بیش‌تر از سایر زوج‌ها بود؛ هم‌چنین، در مقایسه با زوج‌هایی که با یکدیگر روابط کاری ندارند، حمایت شغلی بر تنش ادراک‌شده در رابطه‌ (perceived relationship tension) میان زوج‌هایی که روابط کاری دارند، تأثیر بیشتری می‌گذارد.

ریحانا رِی (Rihanaa Ray)، که در روزنامه‌ی ارزش‌مندی کار می‌کند، می‌گوید: «در سازمان ما ۸ زوج مشغول به کار هستند. اغلب آن‌ها همین‌ جا به یکدیگر علاقه‌مند شدند و سپس ازدواج کردند. ما زوج‌ها همگی در بخش‌های متفاوتی کار می‌کنیم، ولی برای نوشیدن قهوه یا در زمان صرف ناهار با همسر خود وقت می‌گذرانیم. من یکی از همان زوج‌ها هستم و رابطه‌ی شخصی ما بر روابط کاری‌مان هیچ تأثیری نمی‌گذارد.»

۵ نکته‌ای که زوج‌های همکار حتما باید رعایت کنند

با وجود تمام نکات مثبت، ما شاهد این هستیم که برخی افراد به زوج‌ها توصیه می‌کنند که در کنار یکدیگر کار نکنند. بحث اصلی این است که صمیمیت در روابط بی‌احترامی را به دنبال دارد. شغل به مرور بر رابطه ارجحیت پیدا می‌کند و این موضوع در درازمدت آسیب‌زننده است؛ هم‌چنین، احتمالا زوج‌ها کشمکش‌ها و صحبت‌های کاری را به خانه منتقل می‌کنند. 

با این‌ حال، در این مباحثه نتیجه‌ای قطعی‌ وجود ندارد و رفته‌رفته زوج‌های بیش‌تری کار در کنار یکدیگر را آغاز می‌کنند. بدون شک زوج‌هایی که با هم کار می‌کنند با چالش‌هایی مواجه می‌شوند، اما آن‌ها می‌توانند با رعایت این ۵ نکته اوضاع را بر وفق مرادشان کنند. مطلب مرتبط: ۷ مشکل شخصی که نباید در محل کار مطرح کنید

۱. از زمان بیش‌تری که با یکدیگر سپری می‌کنید، بهره ببرید

اگر به طور میانگین ساعات کار روزانه را ۸ ساعت در نظر بگیریم، افراد تقریبا یک‌سوم عمر خود را در محل کار سپری می‌کنند. اگر شما کسب‌وکار خودتان را داشته‌باشید، این زمان حتی بیش‌تر هم می‌شود؛ بنابراین، اگر با همسرتان کار کنید، آن یک‌سوم از زندگی مشترک خود را از دست نخواهید داد.

ممکن است با همسرتان در ساعات یکسانی کار نکنید یا وظایف یکسانی را در محل کار انجام ندهید، اما این همکاری زمان بیش‌تری را برای با هم بودن در اختیارتان می‌گذارد. امکانی که برای بیش‌تر زوج‌ها مهیا نیست؛ پس از این زمان بهره ببرید و برای خوردن ناهار با هم بیرون بروید، با همکاران خود وقت بگذرانید یا پس از اتمام کار به رستوران بروید و خستگی روز را با هم از تن بیرون کنید.

۲. با هم به اهداف کاری خود دست پیدا کنید

اگر شما و شریک زندگی‌تان بخواهید با هم چیزی را به دست بیاورید، همکاری با یکدیگر می‌تواند بهترین ایده برای شما دو نفر باشد.

زوج‌ها به‌ مرور زمان دیگر نمی‌توانند اهداف کاری یکدیگر را ببینند یا اگر زمینه‌های کاری‌شان خیلی متفاوت باشد، نمی‌توانند اهداف کاری دیگری را درک کنند. کار کردن در کنار یکدیگر این کمبود ادراک را از بین می‌برد. هر دوی شما می‌دانید که دوست دارید سازمان خودتان یا سازمانی که برای آن کار می‌کنید، چه عملکردی داشته‌باشد و به چه نقطه‌ای برسد. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از بروز درگیری‌های غیرضروری در خانه جلوگیری کنید.

سوزی و کوین هر دو متخصص فناوری اطلاعات هستند و در یک شرکت کار می‌کنند. آن‌ها می‌گویند: «ما به دنبال فرصت‌های شغلی خارج از کشور بودیم، در شرکت یکسانی استخدام شده و با هم مهاجرت کردیم. در واقع، ما با هم به عنوان یک زوج اهداف کاری‌مان را دنبال کردیم.»

۳. رسالت مشترکی داشته‌باشید

برای زوج‌هایی که رسالت اجتماعی مشترکی دارند و سعی دارند سازمان مشابهی را اداره کنند، کار کردن در کنار هم موهبت است.

اشتیاق آن‌ها به چیزی مشخص و علاقه‌شان به ایجاد تغییرات باعث می‌شود که بخواهند با همکاری یکدیگر کارها را انجام دهند. برای مثال، برندگان جایزه‌ی پادما شری (Padma Shri)، دکتر رانی بنگ (Dr Rani Bang) و همسر او دکتر ابهی بنگ (Dr Abhay Bang)، را در نظر بگیرید. فعالیت‌های این ۲ نفر در زمینه‌ی سلامت همگانی در منطقه‌ی گادچیرولیِ ماهاراشترا (the Gadchiroli district in Maharashtra) میزان مرگ‌ومیر نوزادان را در منطقه کاهش داده‌است.

آن‌ها دهه‌هاست که در این زمینه با یکدیگر کار می‌کنند و کسانی که آن‌ها را حین کار دیده‌اند، می‌گویند که آن دو در رسالت خود غرق شده‌اند، آن‌ها به طور واحد عمل می‌کنند و نمی‌توان گفت که کدام‌یک بیش‌تر کار کرده‌است؛ چون در رابطه با کار، مشارکت آن‌ها واحد است.

۴. کار خود را میراث خود بدانید

بسیاری از زوج‌هایی که با هم کسب‌و‌کاری را بنا کرده‌اند، کسب‌و‌کارشان را مانند فررزندشان می‌دانند. این زوج‌ها اگر فرزند داشته‌باشند، کسب‌وکارشان نیز از بچه‌هایشان محسوب می‌‌شود و اگر فرزندی نداشته‌باشند، کسب‌وکارشان حس رضایت و کامل بودن در آن‌ها ایجاد می‌کند. تلاشی که این زوج‌ها برای ساختن یک امپراطوری انجام می‌دهند، مراقبتی که با آن تمام جنبه‌های کسب‌وکارشان را سامان‌دهی می‌کنند و نگرانی‌شان از وضعیت حال و آینده‌‌ی کسب‌وکار با احساس یک والد مطابقت دارد.

انسان‌ها نه‌فقط برای بقای گونه، بلکه برای بقای میراث خود نیز تولیدمثل می‌کنند. میراث این زوج‌ها تجارت، کار، تحقیق و جنبششان خواهد بود؛ بدین جهت، آن‌ها به همان اندازه‌ای که تربیت فرزندشان می‌تواند برایشان مهم باشد، کار کردن روی کسب‌‌وکارشان و توجه کردن به آن نیز برایشان مهم است. زوج‌هایی که با هم کار و زندگی می‌کنند، به میراثی که به جا خواهند گذاشت بسیار افتخار می‌کنند.

ژوان (Joan) و دِیو (Dave) رستورانی را تأسیس کرده‌اند که اکنون به یک رستوران زنجیره‌ای در سراسر قاره‌ها تبدیل شده‌است.

ژوان می‌گوید: «ما برای اداره‌ی کسب‌وکارمان به دنیا سفر می‌کنیم و به آن‌چه خلق کرده‌ایم، افتخار می‌کنیم. در واقع، اکنون این کار ماست که ما را تعریف می‌کند.»

۵. در محل کار متحد باشید

از دیدگاه جامعه‌شناسی، محل کار درای ساختاری عجیب‌وغریب است. در محل کار گروهی از افراد وجود دارند که برای درآمدزایی، یافتن هدف، خُرد کردن اعداد و تأمین هزینه‌های زندگی تقریبا یک‌سوم زندگی خود را با هم می‌گذرانند؛ کسانی که در بیش‌تر موارد تنها دلیل آشنایی‌شان این است که حقوقشان را از محل یکسانی دریافت می‌کنند؛ با این حال، از آن‌جا که پویایی گروه و رفتار همکاران هم‌رده به روش‌های متفاوتی عمل می‌کنند، در محیط کار نوعی احساس خصومت و رقابت نیز دیده می‌شود.

برای زوجین داشتن کسب‌وکار به این معناست که به محض ورود، در محل کار خود یک شریک ذاتی دارند؛ شخصی که رفتار او را بهتر از هرکس دیگری در آن محل می‌شناسد. شخصی که نه‌تنها با درک بیش‌تری با او کار می‌کند، بلکه بدون عبور از مرحله‌ی «شناخت یکدیگر» او را نیز می‌شناسد.

جمع‌بندی

زوج هایی که با هم کار می‌کنند، با چالش‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو می‌شوند. گاهی ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته در کنار هم بودن می‌تواند به بروز تنش در خانه منجر شود. انسان‌ها لزوما در تقسیم‌بندی زندگی خود مهارت ندارند و در اغلب اوقات مسائل کاری خود را به زندگی خصوصی‌شان وارد می‌کنند.

با این حال، راحتیِ کار با همسرتان دردسرهای شغلتان را کاهش می‌دهد. اگر مرزهای شغلی و زندگی خود را به‌خوبی بشناسید، به خاطر داشته‌باشید که هدف شما موفقیت شرکت است و به یکدیگر احترام بگذارید، تجربه‌ی نهایی‌تان بسیار ارزش‌مند خواهد بود.

این ۵ نکته‌ی ما را به خاطر بسپارید تا رابطه‌ی خود را با همسرتان در محل کار بهبود دهید.

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
bonobology.comکاربوم

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا