آینده دانشگاه فرهنگیان در هاله‌ای از ابهام

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، به گفته مقام معظم رهبری مسیر عبور معلم و ورودش به آموزش‌وپرورش صرفاً از دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد. این دانشگاه از سال ۱۲۲۹ به‌عنوان دانشگاه دارالفنون آغاز به کارکرده است و اکنون به‌عنوان فرهنگیان به ادامه فعالیت خود می‌پردازد. دانشگاه فرهنگیان، در راستای سند چشم‌انداز، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش با هدف تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآمد برای وزارت آموزش‌وپرورش و همچنین دستیابی به اهداف عالیه نظام جمهوری اسلامی ایران تأسیس‌شده است.

دانشگاه فرهنگیان تأمین و تربیت‌معلمان، مدیران، کارکنان کارآمد موردنیاز در طراز جمهوری اسلامی، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های تخصصی نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش با تأکید بر پرورش نیروهایی متقی، کارآفرین، خلاق در تولید علم و … را بر عهده دارد.

همچنین ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت‌معلم کشور و اصلاح و ارتقای روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و پژوهشی تربیت‌معلم، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت‌های منابع انسانی ازجمله مهم‌ترین اهداف این دانشگاه استراتژیک عنوان‌شده است.

روز گذشته منصور غلامی وزیر علوم درباره جزئیات نامه‌نگاری اخیر خود با مقام معظم رهبری گفت: تهیه و ارسال نامه خدمتِ رهبر معظم انقلاب با توجه به اهمیت آموزش و تربیت نیروی انسانی متعهد، توانمند و صالح برای وزارت آموزش‌وپرورش که هوشمندانه و عالمانه در فرمایشات اخیر معظم له در دیدار با مسئولین آن وزارت و دانشگاه فرهنگیان مورد ابرام و تأکید بود؛ صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه باور ما این است که دانشگاه فرهنگیان با هدف تربیت نیروی انسانی مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، به‌منظور تأمین نیروی موردنیاز وزارت آموزش‌وپرورش ایجادشده است، تصریح کرد: موضوع اصلی پیشنهادشده در نامه، تأکید بر استفاده از مفاد ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای فعال‌تر کردن ظرفیت‌های موجود در تأمین نیروی انسانی متخصص و متعهد، روزآمد و شایسته برای وزارت آموزش‌وپرورش است که این مهم می‌تواند در کنار نیروهایی که دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی برای این منظور تربیت می‌کنند، موردتوجه قرار گیرد.

وزیر علوم اضافه کرد: دانشگاه‌های کشور در شرایط فعلی توانایی بالایی را در تأمین نیروهای توانمند (به لحاظ علمی)، متعهد و دلسوز دارند؛ درصورتی‌که این موضوع به شیوه‌ای جدی در دستور کار قرار گیرد، وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم، با هماهنگی این وزارت و با اتخاذ تدابیر لازم نسبت به‌گزینش نیروهایی که حداقل ۴ سال در دانشگاه‌های معتبر تحصیل‌کرده و شایستگی‌های علمی و اخلاقی لازم را از خود نشان داده‌اند اقدام نماید. دانشگاه فرهنگیان با حرکت در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت‌معلم شایسته، در چارچوب مفاد ماده ۲۸ اساسنامه با برگزاری دوره‌های یک‌ساله یا بیشتر، شایستگی معلمی آن‌ها را برای خدمت در آموزش‌وپرورش آماده نماید.

غلامی افزود: با اتخاذ این تدبیر می‌توان با تکیه‌بر ظرفیت‌های دانشگاهی موجود در کشور و دانش‌آموختگان شایسته‌ای که هم‌اکنون آمادگی خدمت دارند، ضمن تأمین نیروی انسانی کارآمد، هزینه‌ها و زمان موردنیاز برای تربیت‌معلم و تأمین کادر وزارت آموزش‌وپرورش را کاهش داد و این امر می‌تواند ترغیب به تحصیل در رشته‌های علوم پایه که بایسته‌ای مهم و مورد تأکید معظم له است؛ نیز در پی داشته باشد. همچنین با این اقدام می‌توان بخش مهمی از مأموریت دانشگاه فرهنگیان را علاوه بر پذیرش دانشجو معلم از سطح دیپلم به سمت آموزش شایستگی‌های معلمی (در بدو ورود و ضمن خدمت) سوق داد و از توسعهٔ غیر کارشناسی آن در جهت رفع نیاز انبوه مقطعی اجتناب نمود. مراتب برای دستور هرگونه اقدام به استحضار می‌رسد.

نامه وزیر علوم به رهبر معظم انقلاب اسلامی واکنش‌‌های زیادی از سوی دانشجویان، کارکنان و استادان دانشگاهی در پی داشت.

به جای درخواست از رهبری برای حذف دانشگاه فرهنگیان عملکرد خود را شفاف‌سازی کنید

۱۸ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران از وزیر علوم خواستند تا به جای درخواست از رهبر معظم انقلاب برای حذف دانشگاه فرهنگیان عملکرد خود در راستای اجرای سند جامع علمی کشور و سیاست‌های ابلاغی رهبری را شفاف سازی کند.

در بخشی از این نامه آمده است: آقای وزیر بهتر بود به جای اینکه برای دستگاه تعلیم و تربیت کشور نظر دهید، پاسخگوی عملکرد خود در قامت وزارت علوم باشید. بر اساس گزارشات بین المللی و اظهارات معاونین خودتان متاسفانه در دوران وزارت جناب‌عالی، میزان سرعت رشد و تعداد تولیدات علمی کشور کاهش یافته است. امروز بار ناکارآمدی عملکرد خود را مانند دیگر مسئولین دولت بی تدبیر، به دوش رهبری نیندازید. به رهبری نامه می‌زنید و علنا خلاف فرمایشات ایشان را در نامه ذکر می‌کنید، جناب آقای وزیر تحمیل گری منافقین، تجربه تاریخی ماست چه در قامت جام زهر چه در قامت برجام و چه در قامت نامه ناچیز شما.

در ادامه این نامه عنوان شده است که جناب آقای وزیر در پایان انتظار می‌رود به جای این بی تدبیری‌ها به وظایف اصلی خود در راستای اجرای سند جامع علمی کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری پرداخته و عملکرد خود را به‌صورت شفاف به جامعه نخبگانی کشور، اعلام نمایید.

اگر وزیر علوم بودم موانع و چالش‌های دانشگاهی فرهنگیان را برطرف می کردم

این نامه واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت. سید امین اله دادگر مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان (سازمان مرکزی) در واکنش به نامه وزیر علوم به رهبر معظم انقلاب درباره دانشگاه فرهنگیان جوابیه‌ای صادر کرد، در بخشی از این جوابیه آمده است: اگر بجای وزیر علوم بودم موانع و چالش‌های دانشگاه فرهنگیان را به‌طور حداکثری برطرف می‌نمودم و تمام دانشکده‌های علوم تربیتی و بودجه و امکانات آن‌ها را به دانشگاه فرهنگیان منظم می‌نمودم و برای نظام تربیت‌معلم جمهوری اسلامی ایران ازنظر کمی و کیفی سنگ تمام می‌گذاشتم و دستان خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان را می‌بوسیدم.

در بخش دیگری از این جوابیه آمده است: حال که وزیر علوم خواسته یا ناخواسته بجای تقویت دانشگاه فرهنگیان و ایجاد فرصت ترویج گفتمان تربیت‌معلم در آموزش عالی به‌عنوان اولویت در گام دوم انقلاب و تحکیم و تعالی آن، تزلزل و تضعیف این دانشگاه خیلی مهم را کلید زده‌اند، شاید با مثبت اندیشی بتوان گفت فرصتی را فراهم نموده‌اند تا رهبر عزیز انقلاب اسلامی در صورت مصلحت در پاسخ به این نامه (آن‌هم در صورت ضرورت در پاسخ) وزرای محترم علوم و آموزش‌وپرورش را اولاً مکلف فرمایند که نسبت به رفع نواقص و کمبودهای مشخص این دانشگاه در زمان مشخص اقدام نمایند و ثانیاً هیئت امناء این دانشگاه در صورت صلاح‌دید توسط رهبر حکیم انقلاب تعیین می‌شد تا این دانشگاه از حمایت سه قوه و شورای عالی انقلاب فرهنگی دقیق‌تر برخوردار شود و با آمدوشد دولت‌ها این‌قدر مظلوم و محل تاخت‌وتاز سیاسیون واقع نشود و سالانه نیز هیئت محترم امناء مکلف به ارائه گزارشی از عملکرد خود در زمینهٔ تکوین و تحول و تعالی نظام تربیت‌معلم جمهوری اسلامی دانشگاه فرهنگیان به امام امت می‌شدند.

در قسمت این بیانیه آمده است: آماده گفتگو و مباحثه و ثانیاً دفاع عالمانه و کارشناسانه و حتی جهاد در دفاع از دانشگاه فرهنگیان هستم و در عین آمادگی برای شنیدن حرف حساب و استفاده از نظرات کارشناسی و عالمانه، اجازه نخواهیم داد خارج از قوانین موجود و منویات امام امت اسلامی بار دیگر دانشگاه فرهنگیان تضعیف و یا تعلیق و تربیت نسل آینده این مرزوبوم دچار چالش شود.

آینده دانشگاه فرهنگیان در هاله‌ای از ابهام

با وجود مخالفت‌هایی که با نامه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از سوی دانشگاهیان صورت گرفت، باید دید تا سرانجام دانشگاه فرهنگیان چه می‌شود.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا