اعلام اسامی نامزدهای بخش کتاب شعر فارسی به انتخاب داوران جایزه ملی غزل

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

نامزدهای بخش کتاب شعر فارسی در نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) شامل ۷ شاعر با ۸ کتاب معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل (حسین منزوی) در پنج بخش کتاب مجموعه غزل فارسی و غزل ترکی چاپ شده بین سال های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، تک‌اثر شعر فارسی و ترکی (پنج اثر از هر شرکت‌کننده) و پژوهش شامل پایان‌نامه و کتاب با موضوع غزل‌های حسین منزوی (۱۳۲۵ تا ۱۳۸۳) به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان و به دبیری محمد ربیع احمدخانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان همچنین دبیر علمی اسماعیل امینی شاعر و استاد دانشگاه در مهر ماه جاری برگزار می‌شود.

مجموعه اشعار در این دوسالانه باید بیشتر شامل غزل باشند ولی کتاب‌هایی که قسمت بیشتر آثار در آنها غزل و بقیه در قالب‌ های دیگر شعری و حتی شعر نو هست نیز پذیرفته می‌شوند، در بخش تک‌اثر هم پنج اثر از هر شاعری پذیرفته می‌شود و پیشتر چاپ شدن یا نشدن این آثار مهم نیست. همچنین در بخش تک‌اثر هر شاعر باید پنج غزل (نه کمتر، نه بیشتر) ارسال کند.

فراخوان این دوسالانه اسفند گذشته منتشر شد و علاقه‌مندان تا ۱۵ خرداد سال جاری وقت داشتند آثار خود را ارسال کنند. تاکنون نامزدهای سه بخش پژوهش، تک‌اثر ترکی و تک‌اثر فارسی معرفی شده‌اند. 

حسن پاکزاد عضو شورای سیاست‌گذاری با اشاره به تعداد بیشتر نامزدها در این بخش نسبت به بخش‌های دیگر (۷ شاعر با ۸ کتاب)، در مورد اسامی نامزدها گفت: نامزدهای این بخش به ترتیب الفبا مرجان بیگی‌فر با کتاب برف و برنو، جواد جعفری‌نسب با کتاب از آینه تا ماه، حامد حسینخانی با کتاب پرواز در پیله، رحمت‌الله رسولی‌مقدم با کتاب زاویه و کتاب زیر انگشت‌های تشریح، سیدعلی شکراللهی با عنوان کتاب ضم، مسلم فدایی  با کتاب الف ب پ تو و حسنا محمدزاده  با کتاب پری روز هستند. داوری این بخش نیز برعهده غلامرضا طریقی، بهروز یاسمی و محمد سلمانی است.

به گفته وی نامزدهای یک بخش باقیمانده شعر ترکی نیز به زودی اعلام می‌شوند و در صورت بهبود شرایط از جهت شیوع کرونا مراسم اختتامیه به‌ زودی و احتمالا با فاصله کمی پس از سالروز تولد حسین منزوی (اول مهر) برگزار می‌شود.

نخستین دوسالانه جایزه ملی غزل، به نام و یاد حسین منزوی برگزار می‌شود. منزوی (۱۳۲۵ زنجان) از نوجوانی سرودن شعر را آغاز کرد و با ورود به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۴ سرودن شعر را جدی‌تر ادامه داد. وی این رشته را رها کرد و به جامعه‌شناسی روی آورد، ولی تحصیلات خود را در جامعه‌شناسی نیز ادامه نداد و در سال ۱۳۵۰ مجموعه شعر حنجره زخمی تغزل (انتشارات بامداد) ‌‏را منتشر کرد.

وی که برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر (۱۳۸۵) در بخش شعر کلاسیک بود، دستی هم در ترانه‌نویسی داشت و بسیاری از اشعار وی توسط خوانندگان ایرانی خوانده شده است. منزوی در زنده کردن قالب غزل به عنوان قالب مهم شعر فارسی نقش ارزنده‌ای داشت. از وی آثار زیادی به زبان‌های فارسی و ترکی برجای مانده که مجموعه اشعار فارسی او اکنون در قالب یک مجموعه در دست است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا