برگزاری گفتگوی بر خط «نقش تعاونی‌ها در توسعه کارآفرینی» در اردبیل

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، معاون فناوری مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان اردبیل 8 آذر با بیان اینکه هفته کارآفرینی یک کمپین بزرگ آگاهی دهنده در دنیا است، تصریح کرد: نقش تعاونی‌ها در توسعه کارآفرینی، مشاغل خانگی با رویکرد الگوی توسعه مشاغل خانگی،  کسب و کارهای خرد، کارآفرینی اجتماعی و ارائه تجربیات فعالان موفق حوزه کارآفرینی از محورهای مهم این گفتگو است.

مهران محمدی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را دچار اختلال و آسیب‌های مختلف کرده است اظهار کرد: برای بهبود و ساماندهی مشاغل لازم است از مشاغل خانگی و کسب وکارهای نوپا حمایت لازم به عمل آید.

وی به روند اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان توسط جهاددانشگاهی اشاره و تصریح کرد: نتایج قابل قبول این طرح در سال گذشته که به صورت آزمایشی در ۹ استان اجرا شد، اهمیت و جایگاه توسعه کسب و کار خانگی در راستای رونق اقتصاد خانوار و تحقق شعار سال را ارتقاء داد.

محمدی، شناسایی ظرفیت و پتانسیل‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در استان، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار را سه مرحله اجرای این طرح عنوان کرد و افزود: امیدواریم طرح توسعه مشاغل خانگی بتوانند در ایجاد ارزش افزوده و توسعه اجتماعی در جامعه نقش ایفا کنند.

وی با اشاره به اهمیت نقش کسب ‌وکارهای خانگی در رشد تولید و کمک به چرخه اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه inhb.ir ثبت نام و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

   طرح ملی مشاغل خانگی، راهی برای رفع دغدغه اشتغال

در این گفتگو رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: با توجه به شرایط اقتصادی و دغدغه‌ حوزه اشتغال در کشور ضرورت توجه به حوزه کارآفرینی دوچندان شده است.

اصغر منافزاده با بیان اینکه برای رشد و توسعه اقتصادی استان باید به مشارکت اجتماعی که از شاخصه‌های مهم توسعه است، توجه شود، تصریح کرد: هدایت نیروی کار و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از اولویت‌ فعالیت‌های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است که در برای تحقق آن باید عرضه و تقاضا توسط بخش خصوصی تقویت شود.

وی با بیان اینکه نیروی کار باید به درستی به سمت فرصت‌های کسب و کار هدایت شوند، اضافه کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی برای مقابله با دغدغه اشتغال در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که در این طرح ملی دغدغه‌ای که در گذشته در حوزه وابستگی به تسهیلات، کسب مجوز، تهیه مواد اولیه و عرضه به بازار کسب و کارهای خانگی بود، برطرف می‌شود.

منافزاده با اشاره به اینکه این طرح به پایداری مشاغل خانگی کمک می‌کند، یادآور شد: با توجه به شناسایی، بررسی، ارزیابی ‌و مزیت‌ها که توسط جهادانشگاهی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی انجام گرفته، این طرح در استان گام به گام در جهت اهداف پیش می‌رود.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی طرح ملی مشاغل خانگی را به خوبی در استان مدیریت و هدایت می‌کند، اظهار کرد: روند بررسی مزیت‌های رقابتی، پایش، توانمندسازی و اتصال به بازار در قالب این طرح توسط جهاددانشگاهی در حال انجام است تا دغدغه مشاغل خانگی به ویژه در عرضه محصولات برطرف و به پایداری مشاغل خانگی در استان منجر شود.

رئیس اداره اشتغال و هدایت نیروی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل اظهار امیدواری کرد با حلقه اضافه شده به نام توسعه مداخله‌ای و با بهره مندی از ظرفیت‌ها، نرخ بیکاری کاهش یابد.

  فعالیت یک هزار و 850 تعاونی با بیش از یک‌صد هزار عضو در استان اردبیل

در گفتگوی بر خط «نقش تعاونی‌ها در توسعه کارآفرینی»، مدیر تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل با بیان اینکه رفع نیازهای و مشارکت برای رفع مشکلات مختلف جامعه از اهداف مهم نظام تعاون است، ادامه داد: تعاون یک اصل رفتاری در مقابل اصل رقابتی است که در آن مشارکت جایگزین رقابت می شود.

ناصر نعمتی از فعالیت یک هزار و 850 تعاونی با بیش از یکصد هزار عضو در استان اردبیل خبر داد و افزود: تاکنون15 هزار فرصت شغلی توسط تعاونی‌های استان ایجاد شده است که این امر نقش و اهمیت فعالیت آنها و پتانسیل‌های موجود استان  را نشان می‌دهد.

وی استان اردبیل را از استان‌های پیشرو و برتر حوزه تعاون عنوان و به اهمیت تعاونی در کارآفرینی و ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: باید شرکت‌های تعاونی را به سمت ایده‌پردازی و تجاری‌سازی ایده‌ها سوق دهیم تا نتایج و خروجی‌های فعالیت‌های آن‌ها در استان تاثیرگذار و ملموس‌تر باشد.

نعمتی، ترویج فرهنگ تعاون، راهبرد توسعه مدیریت و توانمندسازی منابع انسانی، تحکیم تعاملات شبکه‌ای، تقویت همکاری‌های بین دستگاه‌های اجرایی، تأمین مشوق‌ها و منابع مالی، توسعه بازار و تقویت برند و تامین نظارت بر تعاونی‌ها را از راهبرد و سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.

   360 رشته شغلی به صورت خرد در قالب مشاغل خانگی در کشور

رئیس اداره توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل ضمن قدردانی از توجه جهاددانشگاهی به حوزه تعاون و کارآفرینی در استان، اظهار کرد: تاکنون 360 رشته شغلی در قالب مشاغل خانگی در کشور فعالیت دارند.

احسان کاتب یادآور شد: با توجه به اینکه کارآفرینی یکی از شاخص‌های تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است به همین خاطر می‌توان با ارزش‌گذاری بر سرمایه انسانی موجود به توسعه کارآفرینی در استان کمک کرد.

  کسب و کارهای کوچک و متوسط از بخش‌های حیاتی توسعه اقتصادی

مهدی حسین نژاد، مشاور و مربی کارآفرینی در این گفتگو با بیان اینکه کسب و کار به مجموعه فعالیت‌ها برای به دست آوردن سود و ارزش محصول گفته می‌شود، اظهار کرد: کسب و کارهای کوچک و متوسط از بخش‌های حیاتی و ضروری رشد و توسعه فعالیت‌های اقتصادی کشورها می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ایجاد کسب و کار موفق، شناسایی فرصت‌ و نیازهای بازار را امری مهم دانست و ادامه داد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی از طرح های مهم و اثربخش برای پایدارسازی مشاغل خانگی در کشور محسوب می شود که جهاددانشگاهی در تحقق و توسعه آن پیشگام است.

   کار گروهی مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گیرد

در این گفتگو علی امیرپور، کارآفرین برتر حوزه اجتماعی استان اردبیل با بیان اینکه کار گروهی در موفقیت کسب و کارها از اهمیت بالایی برخوردار است و باید برای تداوم و توسعه مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گیرد اظهار کرد: تعاون یکی از راه‌های ‌ رشد اقتصادی و عدالت اجتماعی است که این امر همکاری ارگان ها و دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی بر ضرورت سرمایه گذاری و همکاری در حوزه تعاون تاکید کرد و یادآور شد: با همکاری متولیان اهداف تعاون‌گران که گسترش عدالت اجتماعی و رفع مشکلات جامعه است تحقق می‌یابد.

ضرورت آشنایی جامعه با فرهنگ تعاون

سوره شکوهی، مدیر بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان استان اردبیل در این گفتگو، دید سنتی و منفی نسبت به اشتغال بانوان را از چالش‌های حوزه  اشتغال و کارآفرینی زنان عنوان کرد و افزود: مشارکت زنان در بیرون از خانه موجب تقویت حس اعتماد به نفس، استقلال و افزایش قدرت تصمیم‏گیری و برخورد با مشکلات و حوادث زندگی می‌شود و اثرات مطلوبی بر روابط خانوادگی بر جای می گذارد.

وی به فعالیت 670 نفر از زنان در بنیاد تعاون و توسعه کارآفرینی زنان استان اردبیل اشاره و تصریح کرد: با آشناسازی جامعه به ویژه بانوان با فرهنگ تعاون می‌توان کارآفرینی در جامعه را تقویت و توسعه داد.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا