با پژوهشگر برتر صنایع خلاق در همدان آشنا شوید

انتشارات موفقیت‌شناسی

امید سیفی؛ دانشجوی پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با تولید آثار «صنایع خلاق»، توانسته نه تنها در کشور که در جهان حرف برای گفتن داشته باشد، این جوان خلاق با طراحی «سیستم موشن کپچر بومی» با قابلیت ضبط حرکات بدن و صورت و «اسکنر سه‌بعدی» با قابلیت اسکن انسان و بناهای بزرگ که در انیمیشن‌سازی، بازی، جلوه‌های ویژه و صنعت کاربرد دارد به کمک کشور آمده و جلوی واردات آنها را گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از فارس، طی دو دهه اخیر طیف جدیدی از صنایع و فناوری­‌های نرم و در زیرمجموعه «صنایع خلاق» ظهور و بروز کرده‌اند که با ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب و کار، بازار را در سیطره خود درآورده‌اند.

امروز گردش مالی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی در دنیا ۲ هزار میلیارد دلار برآورد شده که ۳۰ میلیون نفر در آن اشتغال دارند، زمانی که خلاقیت با فضای فرهنگی و دانش‌بنیان پیوند بخورد می‌تواند قطعا این فضا را تحت تأثیر خود قرار دهد.

 اخیرا نخستین رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی کشور در این راستا برگزار شد که شاهد درخشش امید سیفی؛ از دانشگاه آزاد واحد همدان در محور انیمیشن در این جشنواره بودیم که توانست مقام اول را کسب کند، امروز او با آثارش نه تنها در کشور که در دنیا شناخته شده و بسیاری از کشورها خواهان جذب این جوان خلاق هستند، به مناسبت هفته پژوهش به سراغ او رفتیم و گپ وگفتی برای این منظور داشته باشیم.

لطفا از خودتان برایمان بگویید، بفرمایید چطور شد به سمت ساخت انیمیشن رفتید؟

من امید سیفی هستم، اهل همدان و متولد سال ۱۳۶۷، به عنوان کارگردان سینمای ایران کار خود را با ساخت آثار کوتاه و تجربی آغاز کردم و خوشبختانه با ساخته‌هایم موفقیت‌های بین‌المللی بسیاری کسب کرده‌ام.

 در ابتدا از کامپیوتر به عنوان سرگرمی استفاده می‌کردم اما با دیدن کلیپ‌های تلویزیون نگاهم به آن تغییر کرد و آن را یک وسیله یادگیری در نظر گرفتم، بدون اینکه معلمی باشد و آموزشی، دراین راستا بکارگیری نرم‌افزارهای ساخت کلیپ را یاد گرفتم.

در سال‌های نوجوانی بسیاری از نرم‌افزارها را به صورت تجربی آموختم، چون همیشه برایم سوال بود و دنبالش می‌رفتم که به عنوان مثال در همان سالها از دست خط خودم فونت ساختم که قابلیت نگارش روی نرم‌افزارهای مختلف را داشت. 

علاقه زیادی به جعبه جادویی تلویزیون داشتم و در نهایت بعد از دو سال با انیمیشن آشنا و مثل همیشه دنبال نرم‌افزارهایی گشتم که با آنها بتوانم انیمیشن بسازم. هرچند کار کردن با بسیاری از نرم‌افزارها برایم دشوار بود، اما شبانه‌روز وقتم را گذاشتم تا اینکه در ۱۵ سال یک کار کوتاه ارائه دادم و تا اینکه امروز آثاری را تولید کرده‌ام.

چطور وارد جشنواره صنایع خلاق شدید و اولین رتبه این جشنواره را کسب کردید؟

رویداد صنایع خلاق، به نظر بنده اتفاق خوبی در دانشگاه آزاد بود. با توجه به اینکه امسال اولین دوره آن برگزار شد اما با نظم و کیفیت خاصی برخوردار بود. تمام آثار دانشجویان بسیار عالی و تقریبا در یک سطح بود. بنده نیز از این همه استعداد و توانمندی دانشجویان شگفت‌زده شدم. همچنین هیأت داوران بسیار توانمندی بودند. طی این دوره که ابتدا در سه ماه به صورت مجازی و بعد در چهار روز به صورت حضوری جلسات متعددی برگزار شد، راهنمایی‌های ارزشمندی به ما دانشجویان ارائه شد.

در این دوره از بین ۶۰۰ شرکت‌کننده، ۶۰ نفر انتخاب شدند و در دور دوم ۱۴ نفر و در نهایت پنج نفر که بنده توانستم مقام اول را کسب کنم.

چه آثاری را به جشنواره معرفی کردید؟

سیستم موشن کپچر بومی و اسنکر سه‌بعدی بومی را در این جشنواره ارائه دادم. در سال ۱۳۹۰ ایده اولیه طراحی موشن کپچر بومی برنامه‌ریزی و در سال ۱۳۹۱ نمونه‌های اولیه این موشن کپچر تولید شد. این روند در سال ۱۳۹۶ با سرعت قابل توجهی پیش رفت تا اینکه در ۱۷ تیرماه سال ۱۳۹۸ طراحی و ساخت سیستم موشن کپچر بومی با حضور دکتر فاطمی؛ رئیس سیمای استان‌ها و جمعی از مدیران مرکز، رونمایی و به بهره‌برداری رسید.

سیستم موشن کپچر بومی مرکز همدان قادر است تا حرکات بدن و صورت را با کیفیت بسیار بالا ضبط کند. از ویژگی‌های این سیستم می‌توان به ضبط حرکات سه بازیگر به صورت همزمان، اعمال همزمان و زنده حرکات بدن و صورت به کاراکترهای رایانه‌ای (با این روش بازیگر به راحتی حرکات خود را بر روی کاراکترها مشاهده می‌کند)، نویزگیری اتوماتیک، حساس بودن بالا در شناسایی حرکات صورت حتی پلک زدن، اعمال حرکات ضبط شده در کاراکترهای دو بعدی و کات اوت سه بعدی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه اشاره کرد.

این سیستم قابلیت خروجی فایل‌های رایج نرم‌افزارهای پویانمایی شامل BVH،Biped،Motion Builder ،Endorphin ،Blender را داراست. یکی دیگر از ویژگی‌های این سیستم می‌توان به نوع ضبط حرکات اشاره کرد که هیچ‌گونه سنسوری بر بدن بازیگر وصل نمی‌شود و بازیگر قادر است با آزادی عمل بیشتر به حرکات خود بپردازد.

سیستم‌های موشن کپچر موجود در کشور، وارداتی بوده و برای خرید آن هزینه‌های بسیار بالایی صرف شده است. موشن کپچر استان همدان دارای طراحی کاملا بومی است و هزینه بسیار پایین‌تری نسبت به موشن کپچرهای خارجی دارد و از لحاظ کیفیت نیز با آنها برابری می‌کند.

دو سیستم ساخت و طراحی سیستم موشن کپچر بومی با قابلیت ضبط حرکات بدن و صورت و اسکنر سه‌بعدی با قابلیت اسکن انسان و بناهای بزرگ که در زمینه انیمیشن‌سازی، بازی، جلوه‌های ویژه و صنعت کاربرد دارد با هزینه‌های هنگفتی از خارج وارد می‌شوند که بنده به لطف الهی توانستم در کشور طراحی و مهندسی معکوس کنم.

چه آثار دیگری در حوزه انیمیشن دارید؟

«من یک درخت هستم» با موضوع محیط زیست، «چرخ دنده» با موضوع رونق تولید، «چشم» در مورد انتقال عضو،« گرگ و میش» با موضوع حاج قاسم سلیمانی است و  اما «خورشید» کار جدیدی با موضوع اجتماعی که فعلا جایی منتشر نشده است.

اثر «بزغاله‌های بازیگوش» برگرفته از قصه‌های شنگول، منگول و حبه انگور است که از لحاظ قصه به‌روزرسانی شده و در یک فضای مدرن و امروزی همراه با لحظات طنز اتفاق می‌افتد. در هر قسمت گرگ با روش‌های مختلف سعی در شکار شنگول، منگول و حبه انگور دارد اما آنها هر بار او را ناکام می‌گذارند.

 آثاری که در مورد جبهه و جهاد و شهدا دارم، مستند شهید مدافع حرم «محمدحسین بشیری»، دو مجموعه انیمیشنی «آشیانه مهر» درباره دفاع مقدس، انیمیشن «گرگ و میش» درباره حاج قاسم سلیمانی و مستند «بر بال فرشته» درباره شهید میرزا محمد سلگی بوده که از مهمترین آثار تولیدی بنده است.

“گرگ و میش” یک انیمیشن اجتماعی است که در آن به صورت مفهومی به بحث جنایت‌های گروه تروریستی داعش و به نقش مهم سردار سلیمانی و یارانش در ایجاد صلح و آرامش در منطقه اشاره می‌کند. این نمایش دختربچه‌ای را نشان می‌دهد که در یک شهر جنگ زده از دست یک دسته گرگ فرار می‌کند و در نهایت بعد از تعقیب و گریز‌های فراوان دختر به زمین می‌خورد، در لحظه آخر حمله‌ گرگ‌ها خورشید از بین ابر‌ها بیرون می‌آید و نور آن باعث می‌شود تا گرگ‌ها فرار کنند، البته قصه این اثر در یک کشور اروپایی بازسازی شده است.

مجموعه انیمیشن تولید بنده، توسط یک شرکت پخش کننده قرار است در سال ۲۰۲۲ از چند استریم از جمله آمازون پخش جهانی شود.

گویا در جشنواره‌های بین‌المللی نیز آثاری را معرفی و حائز رتبه شده‌اید؟

بله عناوین بسیار است اما می‌توانم به راه یابی چند اثر کوتاهم به ۱۳۵ جشنواره بین‌المللی در چهار قاره جهان اشاره کنم. ۱۶ مقام نخست در کشورهای آمریکا، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، آلمان، یونان، ژاپن، مالزی، هند و بنگلادش را نیز کسب کرده‌ام. به فینال بسیاری از جشنواره‌ها راه یافته‌ام که یکی از آثارم در جمع ۱۵ اثر برتر جشنواره “سلامت” سازمان بهداشت جهانی قرار گرفت و نامزد دریافت جایزه گالا در جشنواره ایندیپندنت انگلیس شدم.

کسب مقام نخست برای اثر «گرگ و میش» با موضوع حاج قاسم سلیمانی در کشور مالزی و راهیابی آن به جشنوارهای بین‌المللی از جمله آمریکا و انگلیس از دیگر افتخاراتم بوده است. در بسیاری از جشنواره‌های معتبر بین‌المللی حضور داشتم.

بفرمایید انگیزه شما از تولید این آثار چیست؟

همه آثاری که تولید کرده‌ام براساس دغدغه‌هایی بود که در مسیر زندگی خود و جامعه احساس کرده ام. یک پژوهشگر به جهان اطراف خود با یک دید پرسشگر نگاه می‌کند و سعی دارد جامعه را از مشکلات موجود برهاند که هدف من نیز از تولید این انیمیشن‌ها همین بوده است.

متاسفانه آن طور که باید از ما حمایت نمی‌شود، در صورتی که دنیا به سمت تولید محتواهای فرهنگی و کسب ثروت حرکت می‌کند. آثار امثال بنده در کشورهای جهان حرفی برای گفتن دارند و پذیرای ما هستند که امیدوارم مسوولین به این موضوع توجه کرده و با حمایت راه را برای ما هموار کنند.

بازار صنایع خلاق را چطور می‌بینید، حضور شما در این فضا چطور بوده است؟

انیمیشن یک صنعت است و از همه مهمتر به کودکان آموزش و هدف می‌دهد. خیلی از کشورها در زمینه انیمیشن‌سازی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و نتیجه آن را نیز دیده‌اند. بیشتر انیمیشن‌های دوران کودکی ما تولید کشور ژاپن بوده و می‌گویند در آن سالها درآمد حاصل از انیمیشن این کشور با درآمد حاصل از نفت ایران برابری می‌کرد. به عنوان مثال انیمیشن فوتبالیست‌ها حدودا به ۱۶۳ کشور فروش داشته و هنوز هم پر فروش‌ترین انیمیشن دنیا محسوب می‌شود.

در کشور انگلیس نیز هیچ انیمیشن خارجی از رسانه‌های آنها پخش نمی‌شود و فقط انیمیشن‌های تولیدات داخل این کشور برای کودکان به نمایش درمی‌آید. با این کار جلوی نفوذ فرهنگ بیگانه جلوگیری می‌شود و حال باید دید ما کجای دنیا هستیم؟

 انیمیشن در کشور ما بدون متولی است. نهاد و سازمان‌هایی هم که در این زمینه فعالیت می‌کنند اغلب براساس رابطه است و هر یک از مدیران آدم‌های خودشان را دارند، با توجه به همین روابط بیشتر انیمیشن‌سازان یا از ایران رفته‌اند و یا در داخل کشور برای کشورهای خارجی انیمیشن تولید می‌کنند در کل فضای انیمیشن در کشور بیشتر رابطه‌ای است تا رقابتی.

به عنوان سوال آخر، آینده را چطور می‌بینید؟

در مسیر هنری نقطه‌ای را تعیین نکرده‌ام چون هنر مربوط به یک شهر یا کشور نیست و می‌خواهم تا جایی که می‌توانم در این مسیر قدم بردارم و البته تاثیرگذار باشم.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
فارس

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا