چگونه یک هدف مؤثر انتخاب و رشد کنیم؟

انتشارات موفقیت‌شناسی

اگر تفاوت هدف و قصد را بدانید نیازی به تلاش بیهوده و صرف وقت اضافه در زندگی ندارید.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، اگر می خواهید برای خود هدفی تعیین کنید، ابتدا باید تفاوت قصد و هدف را بدانید. این امر مسأله ای است که اکثر افراد با آن مواجه هستند، بخصوص افرادی که هر سال برای خود برنامه ریزی و هدف تعیین می کنند، ولی متأسفانه در انتهای سال از انجام آن صرف نظر می کنند.

دانستن ارتباط و تفاوت این دو کلمه به شما کمک می کند تا بهتر بتوانید نیت و قصد خود را از هدفتان تشخیص دهید. علاوه بر این دانستن تفاوت و ارتباط این دو می تواند در انتخاب شیوه به موفقیت رسیدن به شما کمک کند.

تفاوت قصد و هدف چیست؟

قبل از بررسی تفاوتهای کلیدی این دو کلمه، باید بدانید که هم قصد و هم هدف نقش مهمی در زندگی شما دارند. هر دو سودمندی و هر دو زیان خود را دارند.

اما باید بدانید که فقط یکی از این دو به شما کمک می کند تا تغییر را در زندگی خود ببینید و آن یکی هدف است.

معنی هدف و قصد

اولین مسأله این است که شما هر یک را چگونه توصیف می کنید، چون تفاوتهای آشکاری میان این دو کلمه وجود دارند.

هدف در واقع نتیجه ای است که به دنبال آن هستید. این نتیجه از در کنار هم گذاشتن فرآیند فکری شما به وجود می آید.

از سوی دیگر قصد، کم و بیش انرژی است که در آغاز کاری بکار می برید. قصد با انگیزه تفاوت دارد، در واقع خواسته شما برای انجام کاری است.

قصد در اصل خواسته ای است که به خود می گوئید، مثلاً “می خواهم وزنم را کاهش دهم”. اما هدف عمل خاصی است که برای کاهش وزن انجام می دهید.

زمان هدف و مقصد

یکی دیگر از تفاوتهای کلیدی هدف و مقصد، زمان آنهاست، یعنی چه زمانی از هر کدام استفاده می کنیم. از مثال بالا به راحتی می توانید زمان هر یک را متوجه شوید.

قصد در زمان حال روی می دهد و به احساس شما در زمان حال ارتباط دارد.

هدف پروژه ای برای آینده است. هدف چیزی است که شما می خواهید در آینده به آن برسید. شما زمانی به آن می رسید که برای رسیدن به آن انرژی صرف کرده باشید.

چگونه هر یک اولویت بندی می کنند؟

 سومین تفاوت در این است که هر یک به چه چیزی اهمیت می دهند و کدام به شما اجازه می دهند که الویت بندی کنید.

هنگامی که هدف تعیین می کنید، تمام تأکید بر نتیجه و راهی است که با آن به نتیجه می رسید. در نتیجه تمام تمرکز شما بر انتخاب راه  و به نتیجه رسیدن است.

به زبان دیگر هدف موجب می شود که شما برای رسیدن به آن، کارهایتان را اولویت بندی کنید.

اما قصد کردن احساس شما را اولویت بندی می کند. این هم نوعی مسیر است، اما قصد عمیق تر است. قصد ارتباط شما را با خودتان اولویت بندی می کند.

کدام بهتر است؟

اگر هر کدام را جداگانه بررسی کنید، فقط یک برنده وجود دارد. مطمئناً آن که موجب موفقیت شما می شود، که چیزی جز هدف نمی تواند باشد.

اگر از جنبه دیگر هدف را بررسی کنیم، متوجه می شویم که هدف در واقع از دستکاری کردن قصد بوجود میاید و بسیار واقعی تر است. با هدف شما می خواهید چیزی بدست آورید و در نتیجه بیشتر فکر می کنید. در هدف شما از روش دستیابی به آن می گوئید و نتیجه را سبک سنگین می کنید.

قصد معمولاً مبهم است و بر حال تأکید دارد. بسیار ساده است که در زندگی قصدهای مختلفی داشته باشید. اما اکثراً این مقاصد به عمل و حرکتی منتهی نمی شوند و اگر هم بشوند مردم معمولاً انگیزه را برای عمل از دست می دهند.

مقاصد از لحاظ احساسی بسیار قدرتمندند و رسیدن به هدف را رضایت بخش تر می کنند. این مقاصد می توانند نقش انگیزه مضاعف را در آغاز شروع کاری برای رسیدن به هدف بازی کنند.

اما بخاطر داشته باشید، هرگز جهت خود را از تمرکز بر یکی به تمرکز بر دیگری تغییر ندهید. بهترین راه حفظ تعادل میان آنهاست.

چرا باید با یکدیگر ادغام شوند؟

از زاویه دیگر، هدف چیزی است که شما می خواهید در آینده در زندگی خود انجام دهید، اما قصد چیزی است که شما می خواهید در زندگی باشید. هر دو میلی بسیار قوی هستند که در ما ایجاد می شوند و هر دو بر جنبه احساسی ما تأثیر می گذارند.

هدف به خودی خود مدیریت خوبی دارد، اما هر از گاهی پس از رسیدن به آن مشکلاتی به وجود میاید که فرد احساس خالی بودن می کند. یکی از سؤالات مهمی که برای فرد پیش میاید دانستن مرحله بعد از رسیدن به هدف است.

 اما اگر قصدی داشته باشید، این مسأله کاملاً تغییر می کند. قصد مانند چرخی است که شما را در راه درست به حرکت در میاورد.

وقتی به هدفی رسیدید، بهتر است که به مقاصد خود فکر کنید. به این ترتیب به راحتی متوجه می شوید که پس از رسیدن به هدف چه میخواهید و باید انجام دهید.

اگر هدف شما رشد باشد، آیا می دانید که این رشد واقعاً چگونه است. راههای مختلفی برای رشد افراد وجود دارد. رشد می تواند در سلامت، ثروت، ارتباط و بسیاری چیزهای دیگر باشد.

چگونه ارتباط آنها را قدرتمند سازیم؟

برای قدرتمند سازی این ارتباط، بهتر است که با قصد کردن آغاز کنیم. یک قصد گسترده را می توان با در نظر گرفتن فقط یک کلمه دستکاری کرد.

بطور مثال کلماتی مانند عشق، رشد و صبر بهترین کلمات برای شروع هستند. راههای مختلفی برای اینکار وجود دارد، پس دقت کنید و بهترین و مناسبترین را برای خود انتخاب کنبد.

برای رسیدن به هدفتان باید که قصد خود را همیشه در خاطر داشته باشید.

بطور مثال اگر هدفتان ارتقاء ترفندهای سوشال میدیا است، حتماً قصدی که کرده بودید مثلاً استفاده از مفاهیم حرکتی برای جلب توجه شنوندگانتان بوده است.

قصد کمک می کند تلاش خود را بررسی کرده و با حس خود هماهنگ نمائید. به کاری که انجام داده اید دقت کنید و ببینید آیا همانی است که در نظر داشتید و آیا رضایت شما را تأمین می کند.

در واقع توجه به قصد و نیت شما را در راه انتخاب هدف هوشمندانه تر یاری می کند. با توجه به قصد و نیتتان می توانید هدفتان را بارها ارزیابی کرده و ارتقاء دهید.

کلام آخر

از میان این دو، هدف برتر از قصد است و برای رسیدن به موفقیت باید حتماً هدف داشته باشید.

همانطور که گفته شد، اگر در ابتدا قصد خود را مشخص کنید، با احساسی قویتر می توانید ارتباط عمیق تری بین هدف و قصد ایجاد نمائید.

هر چه این ارتباط عمیق تر باشد، شما می توانید انجام کارهای لازم برای رسیدن به هدف را بهتر انجام دهید. در نتیجه می توان گفت، قصد تکمیل کننده هدفی است که شما را به موفقیت می رساند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
مجله اینترنتی تیرینکlifehack

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا