کارآموزی دانشجویان در صنایع طرح جدید وزارت علوم

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم از طرح جدید این وزارتخانه برای «کارآموزی دانشجویان» با همکاری صنایع و دسـتگاه هـای اجرایـی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از مهر، محمدسعید سیف، ضمن اشاره به اینکه آمارهای موجود در خصوص اشتغال دانش آموختگان و تعداد دانشجویان کشور بیانگر نامناسب بودن نرخ اشتغال فارغ التحصیالن دانشگاهی است، اظهار کرد: عوامل متعددی از جمله بهبود فضای کسب و کار، کاهش تصدی گری دولت و نهادها، استفاده بهینه از بازار کار و نیازهای کشور، مدیریت همکاری های بین المللی و بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته منجر به حل این مشکل خواهد شد.

ناهمخوانی برنامه ها و متون درسی با نیازهای واقعی بازار کار

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم با تاکید بر اینکه بهبود کیفیت نیروی کار دانش آموخته از وظایف نظام آموزشی کشور بوده و عوامل دیگر نیز باید مورد توجه نهادهای ذی ربط قرارگیرد، گفت: چالش های موجود در راستای مهارت افزایی و اشتغال فارغ التحصیلان را می توان ناشی از ناهمخوانی برنامه ها و متون درسی با نیازهای واقعی بازار کار، عدم وجود مهارت های عمومی و شغلی، کمبود فرصت های تجربه عملی و عدم وجود آمار اشتغال فارغ التحصیالن دانشگاهی و نبود زمینه های کاری در جامعه برشمرد.

وی ادامه داد: در همین راستا چندین سال است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرای برنامه های مهارت افزایی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، توسعه دوره های کارآموزی، همکاری در تدوین چارچوب نظام صلاحیت حرفه ای و رصد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی را در برنامه های خود داد.

سیف اهداف برگزاری و ساماندهی دوره های مهارت افزایی را ارتقای توانمندی های مهارت های شغلی و حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی به عنوان نیروی ماهر و مورد نیاز بازار کار کشور، توسعه آموزش های مهارتی متناسب با نیاز بازار کار از طریق همکاری با دستگاه های اجرایی سازماندهی و برگزاری دوره های آموزش مهارتی در دانشگاه و هم افزایی ظرفیت های موجود عنوان کرد.

برگزاری ۸ هزار دوره مهارت افزایی در ۷۷ دانشگاه کشور در سال ۱۴۰۰

این مقام مسئول وزارت علوم در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس پایش صورت گرفته و مطابق اطلاعات دریافتی از ۷۷ دانشگاه در سال ۱۴۰۰ ،تعداد دوره های برگزار شده ۸ هزار و ۲۴۵ و تعداد شرکت کنندگان در این دوره ۲۵۰ هزار و ۷۱۸ نفر بوده است. تعداد دوره های برگزار شده با مشارکت واحدهای صنعتی نیز هزار و ۷۸ مورد دوره بوده است.

وی با اشاره به اینکه دوره های کارآموزی بخش مهمی از افزایش توانمندی تخصصی و مهارتی دانشجویان محسوب می شود، افزود: برگزاری مناسب این دوره ها مستلزم نظارت و برنامه ریزی دقیق دانشگاه ها از یک سو و مشارکت مناسب صنایع برای ارائه تسهیلات و فرصت های مناسب است. براین اساس مکاتبات مختلفی با وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی صورت گرفته است.

برگزاری دوره هـای کـارآموزی دانشجویان بـا همکـاری صـنایع و دسـتگاه هـای اجرایـی

سیف ادامه داد: با توجه به ضرورت برنامه ریزی برای توسعه منابع انسانی مورد نیاز طرح های توسعه ای کشور و توانمندسازی دانشجویان برای ورود به عرصه فعالیت های اقتصادی پس از فراغت از تحصیل، ساماندهی دوره های کارآموزی بسیار حائز اهمیت است. تلاش شده پس از تدوین شاخص ها و عوامل مهم در بهبود کیفی دوره ها، برگزاری دوره های کارآموزی با همکاری صنایع و دستگاه های اجرایی ساماندهی شود.

شیوه نامه کارآموزی در سال ۱۴۰۱ تدوین می شود

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم تـدوین بسـته هـای تشـویقی بــرای صنایع و استادان راهنمـا بـرای مشـارکت مـوثر و سـازنده در امـر کـارآموزی و همچنـین بررسـی نظـام کــارآموزی براســاس اســتانداردهای بــین المللــی و اجــرای آزمایشــی در برخــی از دانشــگاه هــای کشــور را از دیگــر اقــداماتی نام برد که در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان گفت: همچنــین در جهــت ارایــه روش های مناســب و اثــر بخشی دوره هــای کارآموزی، تدوین شیوه نامه کارآموزی نیز در دست اقدام است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
مهر

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا