راه‌اندازی اولین پارک علوم انسانی علامه

انتشارات موفقیت‌شناسی

دانشگاه علامه طباطبائی اولین هفته از آخرین ماه سال را با برگزاری نمایشگاه دستاوردهای یکساله خود آغاز و در آن نتیجه فعالیت‌های معاونت و مراکز مختلف این دانشگاه را عرضه کرد. بازسازی خوابگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، همچنین تلاش برای جبران رکود فعالیت‌های فرهنگی دوران کرونا از جمله این دستاوردهاست.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، دانشگاه علامه طباطبائی بزرگ‌ترین دانشگاه فعال ایران در رشته‌های علوم انسانی است که بیش از ۱۳ هزار دانشجو در آن تحصیل می‌کنند؛ کمتر از ۵۰ درصد از این تعداد یعنی ۵ هزار و ۹۸۱ نفر در مقطع کارشناسی و بقیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مقاطع ارشد و دکتری هستند.

دانشگاه علامه که روزگاری دانشکده‌های مختلف آن در سطح شهر پراکنده بودند، از اواخر دهه ۱۳۸۰ با ساخت دانشکده‌های مختلف در پردیس دهکده المپیک مستقر شد ولی هنوز برخی دانشکده‌ها مانند دانشکده ادبیات و علوم انسانی و دانشکده علوم اجتماعی به این پردیس ملحق نشده‌اند. دانشجویان این دانشگاه در خوابگاه‌های متعدد شامل ۱۴ واحد خوابگاهی در نقاط مختلف تهران مستقر هستند. این دانشگاه اول تا سوم اسفند ۱۴۰۱ میزبان نمایشگاه دستاوردهای دانشگاهیان خود در خانه فرهنگ خود به نام ایرانداخت بود.

همزمان با برگزاری این نمایشگاه، روسای دانشکده‌ها و گروه‌های مختلف در زمان‌های مختلف از آن بازدید کردند و دانشجوهای خوش‌ذوق از کانون فرهنگی گویندگی دانشگاه‌ هم که در گوشه‌ای از نمایشگاه، رادیونمایشگاه را برپا کرده بودند، فرصت را غنیمت می‌شمردند و با آنها گفت‌وگو می‌کردند.

معاونت‌های مختلف شامل معاونت فرهنگی و اجتماعی، آموزشی، پژوهشی، دانشجویی همچنین مراکزی مانند مرکز سلامت و مرکز مشاوره این دانشگاه در نمایشگاه، دستاوردهای خود را عرضه کردند.

سرپرست حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی در مورد هدف برگزاری این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: جلسات متعددی از ابتدای سال جاری در مورد شکل و سبک و سیاق این نمایشگاه با معاونت‌های مختلف گذاشته و در نهایت تصمیم گرفته‌ شد برای نمایش فعالیت‌های دانشگاه، این نمایشگاه برگزار شود.

راه‌اندازی اولین پارک علم و فناوری علوم انسانی

محسن حبیبی افزود: دستاوردهای معاونت دانشجویی شامل تبدیل خوابگاه‌های دانشگاه به خوابگاه‌های درجه یک است که با وجود تنگناهای اقتصادی تلاش کردیم خوابگاه‌ها را بازسازی و تعمیر کنیم. همچنین سالن‌های غذاخوری و آشپزخانه‌ها درجه یک شده و به دلیل تعویض دستگاه‌های پخت، در بودجه تغذیه صرفه‌جویی شده است.

همچنین نرم‌افزار پایش سلامت برخط برای پایش سلامت کارکنان، الکترونیک‌ شدن بایگانی‌های اداره رفاه و سامانه مشاوره الکترونیک برای ارائه مشاوره برخط به همه دانشجویان، بازسازی و تعمیر سالن‌های ورزشی، خوابگاه‌ها و نوسازی و تجهیز غذاخوری‌ها به دستگاه‌های پخت پیشرفته از دیگر دستاوردهای سال گذشته دانشگاه علامه بوده است.

وی در مورد فعالیت‌های معاونت پژوهشی این دانشگاه نیز اظهار داشت: تعداد زیادی از فصلنامه‌های دانشگاه از رده‌های پایین به رده الف ارتقا یافت.ه است. همچنین مجوز پارک علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی با موافقت کارگروه وزارت علوم مهر گذشته صادر شده است و در حال راه‌اندازی اولین پارک علم و فناوری علوم انسانی هستیم. برای این کار دو قطعه زمین یکی در شهرستان البرز و یکی در مجموعه شهر آفتاب اختصاص یافته که در حال بررسی مکان بهتر هستیم. محسن مطیعی نیز مسئول پارک علم و فناوری است.

به گفته حبیبی، معاونت توسعه و مدیریت دانشگاه علامه هم طی یک سال گذشته مشکلات دانشگاه‌ را با شهرداری بر سر زمین‌های پردیس ۱ (پردیس دهکده المپیک) و پردیس ۲ دانشگاه در ضلع غربی استادیوم آزادی رفع کرده است.

وی با اشاره به رکود در فعالیت‌های فرهنگی طی دو سال شیوع کرونا اظهار داشت: در این سال‌ها فعالیت‌های فرهنگی لطمه زیادی خورد و واقعا به دلیل مجازی بودن دانشگاه‌ فعالیت‌های فرهنگی هم پیش نمی‌رفت. معاونت فرهنگی سعی کرد مساله را جبران کند، امسال فعالیت‌های مختلف از حضور پررنگ دانشجویان دانشگاه علامه در جشنواره‌های مختلف مانند جشنواره حرکت و برگزاری بزرگ‌ترین اعتکاف دانشجویی در دانشگاه علامه تا حدی این آسیب‌ها را جبران کرد و در نیمسال دوم ۱۴۰۲-۱۴۰۱ برنامه‌های بیشتری نیز تدارک دیده شده است.

دانشگاه علامه پای صحبت مدیران دولتی

رئیس گروه ارزیابی و توسعه تولیدات علمی معاونت پژوهشی دانشگاه علامه نیز در مورد دستاوردهای این معاونت اظهار داشت: دانشگاه بر اساس مسئولیت اجتماعی خود از سال ۱۳۹۷ به بعد از سازمان های اجرایی دعوت کرد تا با حضور در دانشگاه مشکلات خود را در جمع استادان صاحب‌نظر آن رشته و صاحب‌نظران دیگر در سطح جامعه مطرح کنند. در نتیجه ما ۲۳۰ نشست با ۲۳۰ سازمان داشتیم که در نهایت پنج جلد کتاب به نام توصیه‌های سیاستی نوشته و چاپ شد.

نهال ریاضی ادامه دادهمچنین ما به این نتیجه رسیدیم که برای انتقال دانش روز دنیا در زمینه علوم انسانی به کشور ترجمه کافی نیست؛ بنابراین کرسی‌های نظریه‌پردازی و کرسی‌های ترویجی را برای موارد مغفول‌مانده راه انداخته و به شدت حمایت می‌کنیم.

وی در مورد فعالیت‌های ارتباط با صنعت دانشگاه نیز گفت: از ابتدای مهر سال گذشته ۲۰ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف برای همکاری‌های تحقیقاتی امضا کرده‌ایم. برای اینکه تفاهم‌نامه فقط روی کاغذ نباشد، دانشگاه یک نماینده و هر دستگاهی هم یک نماینده معرفی کرده‌اند تا اهداف تفاهم‌نامه را پیش ببرند. بعد از تفاهم‌نامه ها به قراردادهایی می‌رسیم که به معنای همکاری تحقیقاتی جدی‌تر دانشگاه با سازمان متولی است.

وجود ۴۵ شرکت‌ دانش‌بنیان علوم انسانی

به گفته ریاضی یکی از مشکلات رشته‌های علوم انسانی جذب شدن در بازار کار است که معمولا فرصت‌های شغلی محدودی دارد؛ برای حل این مشکل دانشگاه علامه مرکز کارآفرینی را ایجاد کرده که غیر از کلاس‌های خودشناسی و هویت شغلی به دانشجویان یاد می‌دهد به ظرفیت‌های جدیدتر در رشته‌ تحصیلی خود فکر کنند.

وی تاکید کرد: تا امروز ۴۵ شرکت دانش بنیان داریم که از ایده اولیه به شرکت رسیده‌اند و اکنون در مرکز رشد واحدهای فناور علوم انسانی در میدان ونک مستقر هستند؛ ولی قرار است به زودی در پارک علم و فناوری مستقر شوند.

ریاضی دیگر فعالیت این معاونت را تلاش برای ارتقای رتبه دانشگاه دانست و گفت: ما بر اساس معیارهای موسسه استنادی پایش علوم و فناوری جهان اسلام برای ارتقای رتبه دانشگاه که در سال ۱۳۸۸ در رتبه ۵۷ دانشگاه‌های کشور بود، تلاش کردیم و بر اساس رتبه‌بندی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ این موسسه، اکنون دانشگاه علامه در رتبه نهم کشور قرار دارد و دو سال هم تثبیت شده است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا