شهرام مقدس: فرصت‌های متناسب با روحیات بانوان در جامعه ایجاد شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه باید در جامعه فرصت‌های متناسب با روحیات و خلقیات بانوان برای فعالیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم کنیم، گفت: باید بسترهای اجتماعی حضور بانوان در عرصه‌های مختلف فراهم شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا،  «شهرام مقدس»، در خصوص اهمیت حضور بانوان در اجتماع در کنار وظایف خانه‌داری، اظهار کرد: نمی‌توان با قطعیت گفت که کار بانوان در بیرون از منزل یک ارزش است، همانطور که نمی‌توان گفت خانه‌داری یک ارزش محسوب می‌شود، این مسئله بستگی به شرایط فردی، جایگاه اجتماعی، فرهنگی و … است.

این جامعه‌شناس افزود: ابعاد وجودی و هویتی انسان در حوزه‌های مختلف می‌تواند شکوفا شود و هر کدام از این ابعاد می‌تواند به انسان احساس ارزشمندی متفاوت بدهد و بنابراین نمی‌توان گفت که فرد صرفا با خانه‌داری احساس ارزشمند بودن پیدا می‌کند، بانویی که به فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و … علاقه‌مند است، نباید جامعه برای او سد ایجاد کند.

وی با بیان اینکه باید متناسب با شرایط برای بانوان شرایط رشد و جایگاه اجتماعی فراهم شود، توضیح داد: باید فرصت بروز استعداد و ابراز وجود برای بانوان داشته باشند، طبیعی است که بانوان برای استقلال مالی نیازمند به فعالیت در بیرون از منزل هستند.

مقدس با تاکید بر اینکه در قانون خانه‌داری به‌عنوان یک شغل تعریف نشده است، عنوان کرد: یک بانو تمام وقت خود را در منزل صرف رفاه اعضای خانواده می‌کند، اما هیچ جایگاه اقتصادی و مالکیتی در زندگی مشترک ندارد و این مسائل موجب می‌شود تا بانوان برای فعالیت خود در بیرون از منزل تصمیم بگیرند.

این جامعه‌شناس در ادامه با اشاره به اینکه باید در جامعه فرصت‌های متناسب با روحیات و خلقیات بانوان برای فعالیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی فراهم کنیم، گفت: نباید صورت مسئله را پاک کنیم، باید بسترهای اجتماعی حضور بانوان در عرصه‌های مختلف فراهم شود.

وی ادامه داد: چرا مشاغلی برای بانوان تعریف نمی‌شود که مدت زمان حضور آن‌ها در بیرون از منزل کاهش پیدا کند، برای مثال در روز چند ساعت در بیرون مشغول به‌کار باشند و آسیب روحی و روانی نیز به آن‌ها وارد نشود، بانوان به‌دنبال ارتقا هستند و می‌خواهند احساس مفید بودن کنند.

مقدس تاکید کرد: اگر فرد بخواهد تمام وقت خود را در منزل سپری کند و باتوجه به اینکه همانند سابق مادران تعداد فرزند بالایی ندارند، احساس می‌کند که وقت او به بطالت می‌گذرد، بنابراین باید به شغل خانه‌داری و حضور زنان در اجتماع به‌صورت چند وجهی نگاه کرد.

این جامعه‌شناس در پایان تصریح کرد: اگر بسترهای اجتماعی مناسب برای حضور زنان در اجتماع فراهم شود، به توسعه کشور نیز کمک خواهد کرد، زیرا نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا