«روان‌شناس‌نماها»؛ چالشی بر سر راه رشته روان‌شناسی/ کتاب‌های زرد روان‌شناسی به سلامت روانی جامعه آسیب جبران‌ناپذیری وارد می‌کند

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، سینا صدر اصفهانی، دبیر کانون دانشجویی روانشناسان آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق گفت: وقتی درباره روانشناسی صحبت می‌کنیم به دو مقوله روانشناسی به مثابه آموزش علمی و روانشناسی از نوع حرفه اشاره داریم. این دو از یکدیگر متمایز هستند و طبیعتاً وقتی از رشته صحبت می‌شود بیشتر جنبه‌های علمی و آموزشی مد نظر است.

وی افزود: وقتی صحبت از حرفه روانشناسی می‌شود، یعنی چه کسانی باید کار کنند، چه قابلیت‌هایی داشته باشند، در محیط کار با چه مسائلی روبرو هستند و چه توانمندی‌هایی را باید ارتقا دهند.

«روانشناس‌نماها»؛ چالشی بر سر راه رشته روانشناسی

دبیر کانون دانشجویی روانشناسان آینده دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق با بیان اینکه متأسفانه در سال‌های اخیر رشته روانشناسی دچار چالش‌هایی از سوی «روانشناس‌نماها» شده است، گفت: این افراد کسانی هستند که به شما می‌گویند چطور در مدت بسیار کم میلیونر شوید و یا چگونه همیشه شاد باشید و بخندید؛ «روانشناس‌نماها» با چاپ انواع کتاب‌های زرد روانشناسی داخلی و خارجی توانسته‌اند در میان مردم طرفداران زیادی پیدا کنند.

آسیب جبران‌ناپذیر کتاب‌های زرد روانشناسی به سلامت روانی جامعه

صدر ادامه داد: آسیبی که کتاب‌های زرد روانشناسی می‌تواند به سلامت روانی جامعه بزند جبران‌ناپذیر خواهد بود و حتی می‌تواند موجب انواع اختلالات حاد روانی شود. ممکن است با خواندن این کتاب‌ها چند روزی حال افراد خوب شود اما پس از مدتی متوجه خواهند شد که تأثیر عمیق و پایداری بر روی آنان ایجاد نکرده است و شاید زمانی به یک فرد متخصص مراجعه کنند که دیگر دیر شده باشد.

وی بیان کرد: برخی مشکلات روانشناسی را باید در سیستم دانشگاه‌ها جستجو کرد. برخی دانشگاه‌ها در گرایش‌هایی از رشته روانشناسی صرفاً به اعتبار اینکه راحت‌تر می‌توان آموزش داد، تعداد بسیاری دانشجو جذب می‌کنند. حتی این رویکرد در گرایش‌های کاربردی روانشناسی مانند بالینی و سلامت نیز وجود دارد. نتیجه اینکه تعداد زیادی از دانشجویان با اساتید متخصص مرتبط نیستند و در نهایت فارغ‌التحصیل می‌شوند در حالی که در رشته خود دانش لازم را ندارند.

برخی معتقد هستند مسئله فعلی رشته روانشناسی در ایران نداشتن سازوکار روشن است

این فعال دانشجویی گفت: درباره آسیب‌شناسی اشتغال دانشجویان روانشناسی، برخی معتقد هستند که مسئله فعلی رشته روانشناسی در ایران نداشتن سازوکار روشن است. در واقع فردی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل و وارد بازار کار می‌شود باید مسیری را طی کند که در رشته خود حرفه‌ای شود؛ دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی بر اساس آمار، مبالغ زیادی را صرف کارگاه‌ها می‌کنند. اما انگار همه چیز مبهم است، نمی‌دانیم که دانشجو چگونه آموزش داد می‌شود، بعد از آن چگونه می‌خواهد وارد کار شود و سپس چگونه مسئولان نظارتی او را رصد و بررسی کنند.

صدر با اشاره به اینکه همه ما به روانشناس نیاز داریم، افزود: زمانی که جامعه از حالت سنتی به سمت مدرن شدن حرکت می‌کند و همزمان با آن تحولاتی غیرقابل پیش‌بینی نظیر تورم شدید اقتصادی و بلایای طبیعی رخ می‌دهد، قطعاً این تغییر با بحران‌های روانشناختی برای افراد جامعه همراه خواهد بود؛ در چنین شرایطی افراد باید با بحران و چگونگی عبور از آن آشنا شوند تا در این مسیر کمترین آسیب روانی و اجتماعی را ببینند.

وی ادامه داد: تمام افرادی که وضعیت بحرانی یا نامساعدی را تجربه می‌کنند، به پشتیبانی و حمایت نیاز دارند. بسیاری از مردم می‌توانند به مرور زمان بهبود یابند به شرطی که قادر شوند نیازهای اساسی روانشناختی خود را برآورده کنند. این نیاز به کمک یک روانشناس متخصص صورت می‌گیرد که اقدام به بررسی شرایط روانی و پیشگیری از تشدید روند آن بپردازد.

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا