دکتر محمد حاتمی: باید رشته روان‌شناسی بومی‌سازی شود/ ما در دوران پساکرونا باید اول سواد سلامت روان مردم را افزایش دهیم

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

حاتمی: اگر شما مطلب خوبی را به اشتراک گذاشتید، این ایراد ندارد ولی اگر شما (کسی که صلاحیت ندارد) کلاس آموزشی گذاشتی، بعد از درون آن مشاوره دادی و بعد بردی اتاق درمان این اشکال دارد. این دوستان که می‌گویم چهار هزار نفر بوند تا رسیدند به این تعداد که اعلام شد، برای همین بوده که چنین چیزی نباشد. اینهایی که در فهرست اعلام شدند همه کارهای مشاوره‌ای انجام دادند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری موفقیت‌شناسی، دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری که صبح 8 خرداد برگزار شد در پاسخ سوال‌های خبرنگاران گفت: همه کشورها قانون دارند و همه باید تابع قانون باشند، حتی اگر قانون اشکال داشته باشد. قانون ما هم این است که کسی که روان‌شناس است و می‌خواهد فعالیت کند باید مدارک دانشگاهی داشته باشد. مدرک دانشگاهی با دوره و کارگاه فرق دارد. مدرک یعنی لیسانس، فوق‌لیسانس و دکتری و بعد این مدرک باید توسط وزارتین اعتباریابی شود و پس از آن‌که اعتباریابی شد بیاید در کمیسیون‌های تخصصی ما شرکت کند و اگر قبول شد به او مجوز فعالیت داده می‌شود. هیچکدام از افرادی که در فهرست افراد غیرروانشناس معرفی شدند چنین شرایطی را نداشتن.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره گفت: دکتر هولاکویی خودشان اعلام کردند که بنده دکتری جامعه‌شناسی دارم، دکتری اقتصاد دارم و روان‌شناس نیستم و به نوعی از مردم عذرخواهی کردند و یک دوره‌ زوج‌درمانی را در یکی از دانشگاه‌ها گذرانده‌اند که از نظار ما ملاک نیست و باید حتما بیاید اینجا اعتباریابی شود و مدارک خارج از کشور (هر دانشگاهی که باشد) باید توسط وزارت علوم اعتباریابی شود.

دکتر حاتمی در خصوص آقای انوشه عنوان کرد: من در صحبت‌های خود اعلام کردم اگر کسی مدرک دارد به ما هم ارائه ندهد به رسانه‌ها منتشر کند و ما از ایشان تا الان مدرکی را دریافت نکردیم. ایشان پرونده‌ای مدرکی در سازمان نظام روان‌شناسی ندارد. البته قبلا ایشان تعهد داده که ایشان در حوزه روان‌شناسی فعالیت نکند ولی رفته فعالیت کرده است.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی گفت: کلا در همه دنیا اینطور است و مربوط به ایران هم نیست که روان‌شناس کسی است که در یک شرایط فرهنگی آن جامعه خدمات مشاوره بدهد اگر غیر از آن باشد اعتماد، همدلی و تاثیرگذاری شکل نمی‌گیرد. در کشور ما هم همینطور است و تمام کسانی که از سازمان پروانه دارند ما چیزی به‌عنوان اخلاق حرفه‌ای داریم که یکی از بندهایش این است که باید خدمات روان‌شناسی و مشاوره در بستر فرهنگ ایرانی- اسلامی ارائه شود. این به معنای روان‌شناسی اسلامی نیست. ما چیزی به‌عنوان روان‌شناسی اسلامی نداریم بلکه در بستر فرهنگ ایرانی- اسلامی و فرهنگ مردم ارائه شود و مربوط به ما هم نیست و مربوط به همه دنیاست و در آمریکا در بستر فرهنگ آن‌ها خدمات روان‌شناسی و مشاوره ارائه می‌شود.


بیشتر بخوانید:


حاتمی عنوان کرد: ما با پژوهشگاه حضرت امام خمینی در قم تفاهم‌نامه داریم. ما کمیسیون روان‌شناسی و مشاوره در فرهنگ دینی داریم. ما حدود 150 روحانی الان دارند روی این موضوعات کار می‌کنند و ادعایی بر این‌که ما روان‌شناس اسلامی هستیم ندارند. بلکه در چارچوب فرهنگ ایرانی- اسلامی است. آن کسی که می‌گوید من روان‌شناس اسلامی دارم یعنی نمی‌داند.

وی گفت: باید رشته روان‌شناسی بومی‌سازی شود و ما باید بیشتر کار کنیم و سازمان نظام روان‌شناسی باید روی این موضوع (بومی‌سازی این رشته) کار کند به‌خاطر این‌که اثرگذاری بیشتری داشته باشد. به‌خاطر این‌که بتواند به اهداف خودش و مراجعه‌کنندگان خودش اثرگذاری بیشتری داشته باشد ولی به هر حال کسانی که از ما پروانه می‌گیرند یا عضو سازمان هستند تحت آموزش‌های اخلاق حرفه‌ای قرار می‌گیرند که آقای دکتر محمدباقر حبی یکی از مدرسان این موضوع هستند و بسته‌های مختلفی را تهیه کردند و در اختیار روان‌شناسان گذاشتند و آن سوگندنامه‌ای که می‌آیند اینجا امضاء می‌کنند.

حاتمی افزود: من فکر می‌کنم با توجه به صحبت‌هایی که با صدا و سیما داشتیم حداقل دیگر از این افراد (افراد غیرروان‌شناس) دعوت نمی‌کند یا رسانه‌هایی که مثل دوستانی (اصحاب رسانه) که در جلسه هستند و این خودش یک گام به جلو است. رئیس سازمان نظام روان‌شناسی گفت ما روی مسئله بهزیستی خیلی کار کردیم تا این‌که پروانه ندهند. این در دوره خود من اتفاق افتاد و خودش یک گام به جلو بود. ما در خصوص فهرست افراد و تخصصشان هیچ اظهار نظری نکردیم و فقط گفتیم افراد غیرروان‌شناس و فاقد مجوزاند.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی گفت: ترویج یک غیرفرهنگ ایرانی توسط بعضی از این خارج‌نشین‌ها واقعا جفاست به مردم است. ما به‌طور کلی هر کسی که روان‌شناس نباشد و مطالبی غیر علمی است و در عین حال غیرفرهنگی است. ما به هیچ کس توهینی نکردیم فقط گفتیم این افراد غیرروان‌شناس هستند و پای این صحبتمان هم ایستادیم. مبنای این فهرست اعلامی این است که هم مدرک نداشتند، هم مجوز نداشتند و هم مطالب غیرعلمی می‌گویند.


بیشتر بخوانید:


وی عنوان کرد: ما یک همایشی داریم در تالار سران اجلاس برگزار می‌شود و هم آقای رئیس جمهور پیام می‌دهند و هم مسئولان ستاد ملی کرونا در این همایش شرکت دارند و عنوان همایش نیز «آسیب‌شناسی و مداخلاقات روان‌شناختی اجتماعی در دوران کرونا و پساکرونا» ما الان وارد پساکرونا شدیم. مردم به دلیل این‌که دو سال تحت فشار روانی کرونا بودند. آسیب‌های روانی و اجتماعی زیادی را متحمل شدند. ما پیشنهاد دادیم به ستاد ملی کرونا که در این برهه از زمان که داریم وارد پسا کرونا می‌شویم به‌دلیل این‌که الان مسئله واکسیناسیون، فاصله‌های اجتماعی و نکات بهداشتی حل شده و آن چیزی که الان باقی است عوارض روانی- اجتماعی است که از کرونا باقی مانده و بسیار وحشتناک‌تر و بدتر از حتی دوران کرونا خواهد بود. ما در این همایش این مسائل را بررسی، واکاوی و تجربه نگاری می‌کنیم. تمام اساتید دانشگاه، مسئولان و وزرا دارند روی این موضوع کار می‌کنند. انشالله می‌خواهیم به یک سند برسیم. این سند می‌شود که دست‌مایه‌ای دوران پساکرونا که قطعا سهم‌بخشی دارد. یعنی مثلا سهم رسانه‌ها، سهم آموزش و پرورش، سهم وزارت علوم و سایر نهادها…. مشخص شده است.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی گفت: ما در دوران پساکرونا باید در وهله اول سواد سلامت روان مردم را افزایش دهیم. رسانه ملی تنها مرجعی هست که می‌تواند آن را افزایش دهد. ما الان خیلی از مسائل و مشکلاتمان این است که مردم مثلا به سلامت روان اهمیت نمی‌دهند. به‌عنوان یک مسئله حاشیه‌ای است و اصلا نمی‌دانند نشانه‌های پیش‌فعالی چه هست. نمی‌دانند نشانه‌های افسردگی چه هست. اصلا مراجعه نمی‌کنند. هم باید جامعه را حساس کرد و هم سواد سلامت روانشان را افزایش داد. دوم این‌که رسانه ملی همان‌طور که آگاهانه روی بعضی از مسائل مثلا همین موضوع آبادان یا پلاسکو یا بحران کرونا یا بحران‌های دیگر که اتفاق افتاد این هم باید اولویت کاری خودش قرار بدهد و برای احیای اجتماعی در این دوران برنامه‌هایی را تهیه کند. برنامه‌هایش متاثر از این موضوع باشد و این را با متخصصان و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند حتما برنامه‌هایشان را تطبیق بدهند. سوم بحث مهارت‌آموزی است. ما الان نیاز داریم با توجه به این شرایطی که وجود دارد مردم ما آموزش‌هایی را در خصوص مثلا روابطشان با فرزندشان، روابطشان با همسرشان، مهارت کنترل خشم، مهارت کنترل استرس، مهارت‌های فرزندپروری، مهارت‌های زندگی و… اینها در سطح جامعه تقریبا به صورت همگانی همه تحت آموزش قرار می‌گیرند و این از رسانه ملی ساخته است. به همین نکته‌ای هم که گفتم مثلا آقای هولاکویی و افراد دیگری که از تلویزیون یا جاهای دیگه صحبت می‌کنند چه کار می‌کنند؟ به سوالات مردم پاسخ می‌دهند. مردم سوال دارند. خب ما هم همچنین برنامه‌هایی می‌توانیم داشته باشیم. البته صدا و سیما دارد ولی می‌تواند بیشتر کند.

حاتمی عنوان کرد: ما از رسانه ملی می‌خواهیم که واقعا در برنامه‌سازی‌هایشان یک روان‌شناس در کنار دوستان حضور داشته باشد. بارها و بارها ما خواستیم و موثر هم است. آن موقع که من گل پامچال را ساختم واقعا چیزهای روان‌شناختی در آن وجود داشت. هم خودم و هم دوستان دائم روی این سناریو کار می‌کردیم که تاثیرگذاری خودش را بگذارد. روان‌شناس خیلی خوب می‌تواند هم در جذب مخاطب و هم در اثرگذاری موثر باشد. بنابراین، من فکر می‌کنم رسانه ملی حرف اول را در دوران پساکرونا می‌زند. رسانه ملی اگر بخواهد همین مسئله بیمه‌های پایه را که ما داریم التماس می‌کنیم و هیچ کسی گوش نمی‌کند طی یک هفته می‌تواند به نتیجه برساند. انقدر قدرتمند است. به هر حال ما در خدمت رسانه ملی بوده و هستیم و خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:


وی گفت: در جامعه یک نیاز وجود دارد و مردم نیاز به روان‌شناس دارند که با او صحبت کنند و به همین خاطر هم این افرادی که خودشان را معرفی کردند به این حلقه وصل شدند و حالا این قضایا پیش آمده است. باید روان‌شناسان واقعی و روان‌شناسانی که تخصص لازم را دارند یک مقدار در این زمینه کوشش و تلاش کنند و خودشان را به مردم معرفی کنند و نیازهای مردم را که در این حوزه هستند برطرف کنند تا به جای دیگر مراجعه نکنند. نقص و ضعف ما باعث شده که آن‌ها بیایند جایگزین بشوند و ما از همه روان‌شناسان، مشاوران و دوستان و همه اهل این فن می‌خواهم که واقعا تلاش کنند و کار کنند که این جایگزینی صورت بگیرد. الان هم جامعه روان‌شناسی و مشاوره حساس شده حداقل در طی این یک هفته گذشته و قطعا ما هم در سازمان تشویق و همراهی می‌کنیم که این قضیه اتفاق بیافتد.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی گفت: آقای هولاکویی در خارج از کشور است ولی فعالیت و کارش در ایران است. الان که دنیا شده یک دهکده جهانی و همه چیز مجازی شده و ایشان همه دایره فعالیتش در ایران هست و به‌دلیل نفوذ کلام و نوع بیانی که دارد تاثیرگذاری‌های زیادی داشته است.  ما هم به ایشان هیچ توهینی نکردیم و برای ما قابل احترام است و فقط گفتیم که روان‌شناس نیستی و خودش هم تایید کرده است.

حاتمی در خصوص کمیسیون‌های سازمان گفت: در کنکور دکتری هم ما می‌نشینیم در دانشگاه (پنج نفر، ده نفر) بالاخره یک ارزیابی می‌کنیم. آن فردی که رد می‌شود میاد مثلا اعتراض می‌کند که مثلا شما بد سوال کردید. کمیسیون ماهیتش همین است سازمان هم نمی‌تواند دخالت کند. ما تلاشمان این است که افراد دانشیار به بالا باشند، انسان‌های صاحب صلاحیتی باشند و قطعا کسی که دانشیار و استاد دانشگاه است به این نکات توجه خواهد کرد. اگر یک نفر هم اشتباه کند پنج نفر دیگه هستند که جبران می‌کند. دفاع نمی‌کنم امکان دارد که سوالات بدی هم باشد، سلیقه هم باشد و اجتناب‌ناپذیر هم هست ولی تلاش ما این است که شرایط را تسهیل کنیم. تلاش بنده این هست که انشالله در دوره آینده مسئله مصاحبه را حل کنیم.  

وی در نهایت عنوان کرد: تعرفه‌ها را پیشنهاد دادیم و هیات دولت تصویب پیشنهاد کرده و در سایت گذاشته‌ایم. برای 45 دقیقه دکتری 207 هزار تومان و کارشناسی ارشد 176 هزار تومان است و هر کسی بالاتر از این بگیرد تخلف کرده است و برای آن‌ها احکامی صادر می‌شود. ما حساس هستیم بر این موضوع یکی از حساسیت‌های ما نسبت به این افرادی که اسامی آن‌ها اعلام شد همین پول‌های کلانی بود که از مردم می‌گرفتند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
خبرنگار
محمدعلی نژادیان
منبع
پایگاه خبری موفقیت شناسی

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا