نکاتی برای مراقبت از سالمندان در فصل تابستان

انتشارات موفقیت‌شناسی

اگر از عزیز سالمندی در خانه مراقبت می‌کنید، تابستان می‌تواند تا حدودی برایتان چالش‌برانگیز باشد. شما باید نسبت به خطرات بالقوه تابستان برای فرد سالمند آگاه باشید و پیش از فرارسیدن ماه‌های گرم برنامه‌ریزی کنید تا تابستان هم برای شما و هم برای سایر اعضای خانواده مفرح و لذت‌بخش باشد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از تبیان، مریم مرادیان نیری در یادداشتی نوشت: بیشتر ما فصل تابستان را دوست داریم و منتظر رسیدنش هستیم. هوای گرم و روزهای بلند و مسافرت‌های تابستانی و خیلی چیزهای دیگر این فصل را جذاب می‌کنند. اما اگر از عزیز سالمندی در خانه مراقبت می‌کنید، تابستان می‌تواند تا حدودی برایتان چالش‌برانگیز باشد. شما باید نسبت به خطرات بالقوه تابستان برای فرد سالمند آگاه باشید و پیش از فرارسیدن ماه‌های گرم برنامه‌ریزی کنید تا تابستان هم برای شما و هم برای سایر اعضای خانواده مفرح و لذت‌بخش باشد.

افراد سالمند نمی‌توانند مثل جوان‌ترها خود را با تغییرات دما خوب وفق بدهند و به همین دلیل بیشتر ممکن است هوای گرم تابستان آن‌ها را اذیت کند. دمای بالای هوا در تابستان می‌تواند به اندازهٔ دمای پایین هوا در زمستان کُشنده باشد. بیماری‌های مزمن بر واکنش بدن نسبت به گرما اثر می‌گذارند و اغلب داروهای تجویزی نیز ممکن است توانایی بدن برای کنترل دما را تحت‌تأثیر قرار دهند.

بیشتر افرادی که در اثر گرمازدگی جان خود را از دست می‌دهند بالای ۵۰ سال هستند. افرادی که فشارخون بالا دارند، اضافه‌وزن زیاد یا کمبود وزن زیاد دارند و کسانی که بیماری‌های قلبی، ریوی و یا کلیوی دارند نیز بیشتر در معرض خطر گرمازدگی‌اندلازم است عزیز سالمند‌تان را نسبت به خطرات مرتبط با گرمای هوا آگاه کنید و به او یاد دهید برای پیشگیری از گرمازدگی چه باید بکند:
. بیشتر از حد معمول آب بنوشد، حتی وقتی تشنه نیست هم آب بنوشد.
. لباس‌های نخی و آزاد بپوشد.
. برای خنک شدن به پنکه اکتفا نکند و کولر روشن کند.
. فعالیت بدنی سنگین انجام ندهد و زیاد استراحت کند.

تابستان فصلی است که خیلی از ما دوست داریم مدت‌زمان بیشتری را بیرون سپری کنیم و مطمئناً برایمان مفید است، اما اگر عزیز سالمند شما می‌خواهد در روزهای گرم تابستان مدتی را بیرون سپری نماید، نکاتی است که باید رعایت شود. پیش از اینکه به این نکات بپردازیم، ابتدا با یک مشکل بالقوه در فضای داخل شروع می‌کنیم:

فضای داخل را کاملاً خنک نگه دارید

وقتی هوا خیلی گرم است، نبودن کولر در خانه یا استفاده‌نکردن از آن می‌تواند کُشنده باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کند اگر نزد فرد سالمند زندگی نمی‌کنید، حداقل روزی دو بار به او سر بزنید و خودتان دمای خانه را کنترل کنید.
بیشتر افرادی که در اثر گرمازدگی جان خود را از دست می‌دهند بالای ۵۰ سال هستند. افرادی که فشارخون بالا دارند، اضافه‌وزن زیاد یا کمبود وزن زیاد دارند و کسانی که بیماری‌های قلبی، ریوی و یا کلیوی دارند نیز بیشتر در معرض خطر گرمازدگی‌اند.

قرارگرفتن در معرض تابش خورشید

آفتاب‌سوختگی یک تجربهٔ دردناک است و پوست فرد سالمند دیرتر از فرد جوان التیام می‌یابد. زمانی از روز که گرم‌ترین است فرد سالمند نباید زیر تابش نور خورشید باشد (بین ۱۰ صبح و ۳ بعدازظهر). ضمناً استفاده از ضدآفتاب با SPF بالا ضروری است. اگر عزیز سالمند شما دوست دارد پیاده‌روی کند یا هر فعالیت دیگری بیرون از خانه انجام دهد، حتماً ساعت‌های مناسب این کار را به او بگویید و برایش برنامه‌ریزی کنید.

حشرات

حشراتی که نیش می‌زنند، بیماری‌ها را انتقال می‌دهند و این اتفاق در فصل تابستان بسیار شایع است، خصوصاً در مورد پشه‌ها. این بیماری‌ها مانند ویروس زیکا، خطرات قابل‌توجهی برای افراد سالمند دارند و دلیلش هم ضعف سیستم ایمنی در این افراد است. پس حتماً مطمئن شوید که عزیز سالمند شما ازاین‌جهت ایمن است.

افتادن و زمین‌خوردن

این خیلی خوب است که عزیز سالمند شما دوست دارید بیرون برود اما یادتان باشد افتادن و زمین‌خوردن، علت اصلی آسیب‌های مرگبار یا غیر مرگبار در سالمندان است. تقریباً ۴۵ درصد از زمین‌خوردن‌ها در بیرون از خانه روی می‌دهند. پیاده‌روهای ناهم‌سطح، شیب‌ها و دیگر موانع می‌توانند فرد سالمند را در معرض زمین‌خوردن قرار بدهند. بهتر است در پیاده‌روی‌ها عزیز سالمند خود را همراهی کنید و از قبل مسیرهای مناسب را شناسایی نمایید.

فعالیت زیاد

یادتان باشد که طی روزهای گرم، فعالیت‌های معمول، انرژی بیشتری از افراد می‌گیرند. شاید مادر شما در حالت عادی و هوای معمولی یک ساعت باغبانی کند، اما در روزهای گرم تابستان مطمئناً باید این زمان را کوتاه‌تر کرده و بیشتر استراحت کند.
صبح زود یا بعد از غروب خورشید زمان خوبی برای پیاده‌روی است.
گرمازدگی می‌تواند کُشنده باشد و لازم است علائم گرمازدگی را بدانید: سرگیجه، احساس سبُکی در سر، اختلال حواس، سردرد، عرق زیاد، از حال رفتن و تهوع. اگر مشکوک هستید که عزیز سالمندتان گرمازده شده هر چه سریع‌تر او را به اورژانس برسانید.

مسافرت‌ها

شما نمی‌توانید تمام مدت در کنار عزیز سالمند خود باشید و بابت زمان‌هایی که کنارش نیستید نباید خودتان را سرزنش کنید. شاید هم برنامه‌ریزی کرده‌اید که عزیز سالمند خود را هم به سفر ببرید اما شاید اتفاقی که برای سلامتی او افتاده برنامه‌ها را به هم بریزد. اگر چنین اتفاقی افتاد حتماً کسی را برای پرستاری و مراقبت از فرد سالمند در نظر بگیرید تا در غیاب شما حضور داشته باشد. شما هم به استراحت و آرامش نیاز دارید و باید از سفر لذت ببرید تا شارژ و سرحال شوید.

هیدراته نگه‌داشتن بدن

هیدراته نگه‌داشتن بدن در هر سن و سالی مهم است اما در سنین بالا اهمیت بیشتری دارد. کارشناسان می‌گویند احساس تشنگی بدن با بالارفتن سن کاهش می‌یابد و در نتیجه دهیدراته شدن مشکلی رایج برای خیلی از سالمندان است. فرد سالمند معمولاً کسی است که بیش از ۶۵ سال سن دارد. بدن افراد در این سن آب کمتری دارد و احتمال اینکه دهیدراته شود بیشتر است. برای اینکه فرد سالمند را تشویق کنید طی روز مکرراً آب بنوشد، آب را طعم‌دار کنید (مثلاً با خیار یا نعنا و یا آبلیمو). آب هندوانه، آب توت‌فرنگی یا آب کرفس نیز نوشیدنی‌های خوبی برای تابستان هستند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
تبیان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا