مریم بخشی: دروس روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به رشته طراحی لباس اضافه شود

انتشارات موفقیت‌شناسی

مریم بخشی معتقد است که اضافه کردن سرفصل‌هایی همچون طراحی لباس بر مبنای عفاف و حجاب و دروس روان‌شناسی و جامعه‌شناسی به رشته طراحی و دوخت در دانشگاه‌ها به شکوفایی و بالندگی این رشته کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از آنا، مدرس رشته طراحی و دوخت،گفت:‌ جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها محلی برای رقابت سالم، نشان دادن استعدادها، توانمندی و ظرفیت‌ها و به تصویر کشیدن ایده‌های خلاقانه است. اگر جشنواره فجر به درستی و در قالب ساختاری صحیح و اصولی برگزار شود، در جریان‌سازی مد با محوریت هویت ایرانی، توسعه بومی و سلیقه قشر جوان تاثیر دارد و در نهایت به اشتغال‌زایی و اتصال تولیدکنندگان به طراحان ختم خواهد شد و مهم‌تر آن که سبک پوشش ایرانی اسلامی در کل دنیا مطرح می‌شود.

انتخاب رنگ سال تصمیمی هوشمندانه بود

مریم بخشی در ادامه افزود:‌ در یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر انتخاب رنگ سال از سوی کارگروه تصمیمی هوشمندانه بود. امیدوارم گام‌های بزرگ‌تری نیز در این راستا برداشته شود. به نظرم اگر به این جشنواره فضای هنری هم اختصاص داده شود، مثلاً تصویرسازی با استفاده از هنرهای تجسمی که جامعه بیشتری را تحت پوشش قرار دهد و تلفیقی با هنرهای تجسمی داشته باشد، قطعاً لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر خواهد شد. دیگر اینکه اگر فضایی برای برندهای مطرح فراهم شود یک تجربه بصری به نمایش گذاشته می‌شود. در این صورت الگوهای موفق به جامعه طراحان و دانشجویان معرفی خواهند شد که این هم می‌تواند یک تجربه برای بازدیدکنندگان و شرکت‌کنندگان باشد و از تجربیات هنرمندان مطرح کشوری نهایت استفاده را ببرند.

داور کارگروه جشنواره مد و لباس فجردرباره اینکه مشکلات و نواقص جشنواره‌های گذشته برای این نمایشگاه مرتفع شده بودند، اظهار کرد:‌ اگر صاحب‌نظران و پیشکسوتان در ابتدای جریان‌سازی جشنواره با تشکیل گروه متخصص به مشورت بنشینند و نقاط قوت و ضعف جشنواره‌های قبل را بررسی کرده تا درصدد رفع مشکلات و تقویت نقاط مثبت برآیند، مشکلات کمتر خواهد بود. قبل از جشنواره لازم است کارگاه‌های آموزشی و توجیهی در راستای اهداف جشنواره در رأس برنامه‌های قرار بگیرد که شرکت‌کنندگان به صورت هدفمند حضور پیدا کنند. جشنواره‌ای موفق خواهد بود که علاوه بر رقابت سالم و ایجاد انگیزه بین طراحان، برنامه‌های روشنی برای جشنواره‌های بعدی ارائه کند و طراحان اشتیاق برای حضور در برنامه‌های آتی را داشته باشند.

تمرکز بر تولید پوشاک منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی

ناظر و داور کارگروه جشنواره فجر با اشاره به اینکه لباس ایرانی-اسلامی یک نماد و کالای فرهنگی است که باید دارای هویت و ارزش هنری باشد، بیان کرد: پوشاک ایرانی اسلامی باید با بهره‌گیری از نقوش اسلامی و سنتی، تمدن بسیار قوی در بخش اقوام، مدرن کردن گنجینه‌های اصیل ایرانی و تمرکز بر زیباشناسی لباس در هر سن و جنسیتی حرفی برای گفتن داشته باشد. ما ظرفیت‌های قومی ارزشمندی داریم. موفقیت طراحان ایرانی زمانی محقق می‌شود که به امر طراحی و تولید لباس‌های منطبق با فرهنگ ایرانی اسلامی تمرکز داشته باشند. لازم است آن‌ها مطالعاتی در مورد تاریخ تمدن و فرهنگ پوشش ایرانی داشته باشند که بتوانند به صورت خلاقانه و مبتکرانه طرح‌های خودشان را ارائه دهند.

بخشی درباره مشکلات و چالش‌های طراحان لباس، خاطرنشان کرد: عدم بازاریابی صحیح، شناخت بازار و جامعه هدف، نبود قانون کپی‌رایت و کپی‌هایی که انجام می‌شود، خرید طرح یا کپی کردن توسط برخی تولیدکنندگان و گمنام ماندن طراحان. زمانی در کارمان موفق خواهیم شد که نسبت به تلاش و اثر هر هنرمند صادق باشیم. من توصیه می‌کنم که تولیدکنندگان در ارائه محصولات‌ و رونمایی از کالکشن‌های فصلی یا ماهانه حتماً نام طراحان را در شناسنامه کاری داشته باشند تا آن‌ها نیز با انگیزه و استعداد فراوانی که دارند بتوانند در توسعه این هنر زیبا حضور مداوم داشته باشند.

کاهش تمایل به مدهای غربی با بهره‌گیری از ایده جوانان مستعد

وی درباره اینکه چه پیشنهاد و درخواستی از نهادهای سیاستگزار در این زمینه دارد، اظهار کرد: در یک جمله، برای شکوفایی و بالندگی طراحی پوشاک ایرانی به عنوان یک هنر اصیل و صنعت درآمدزا، از فعالان این عرصه حمایت کنند چراکه طراحی لباس علاوه بر جنبه‌های هنری، حامل پیام فرهنگی در حوزه بین‌الملل نیز هست. اصلاح برخی زیرساخت‌ها، اعطای درجه هنری به هنرمدان کاربلد و اضافه ‌کردن سرفصل‌هایی همچون طراحی لباس بر مبنای عفاف و حجاب و دروس روانشناسی و جامعه‌شناسی به رشته دانشگاهی طراحی و دوخت لباس از جمله راهکارهای این عرصه است. به نظر من اضافه شدن این واحدهای درسی نیاز مبرم دانشجویان محسوب می‌شود.

بخشی افزود: اگر فضایی به عنوان اتاق فکر در اختیار علاقه‌مندان و جوانان مستعد قرار دهند، این هنرمندان جوان انگیزه پیدا می‌کنند و بدون دغدغه اقتصادی ایده‌های خلاقانه خودشان را در قالب استارت‌آپ ارائه خواهند کرد؛ در نتیجه با استانداردسازی و بهره‌گیری از عناصر ایرانی، الگوهایی شاد و مدرن عرضه می‌کنند و در نهایت تمایل به مدهای غربی و پوشش غیر ایرانی در بین جوانان کاهش پیدا می‌کند.

این طراح لباس در پاسخ به این پرسش که برخی مصرف کنندگان از قیمت بالای لباسهای ایرانی گلایه دارند، بیان کرد: قیمت بالا به نسبت تورم به وجود آمده است. کمبود برخی از کالاها، کیفیت پارچه و مواد اولیه مصرفی، وجود دلال بین تولیدکننده و مصرف‌کننده، عدم نرخ‌گذاری مصوب و بازرسی در بعضی از برندها و مزون‌ها مزید بر علت است. برخی از مزون‌ها با توجه به اعتبار برند به صورت سلیقه‌ای قیمت‌گذاری انجام می‌دهند که گاهی برای پایین آوردن قیمت کالا، کیفیت کار زیر سوال می‌رود، همه این موارد می‌تواند گلایه مصرف‌کننده را در برداشته باشد و متاسفانه یک واحد نظارتی منسجم بر این چرخه از ابتدا تا انتها وجود ندارد.

مدرس دانشگاه در رشته طراحی و دوخت خاطرنشان کرد: طراحی لباس را دوست دارم به این دلیل که خلق یک اثر، تبلور یک هنر است. سرشار از عشق، زیبایی‌ها. وقتی بتوانیم ایده‌های خلاقانه و ذهنی‌مان را به مرحله اجرا برسانیم واقعاً لذت‌بخش است و زیباتر از آن، اثری که خلق کردیم را در پوشش دیگران ببینیم و مروج هنری یک هویت برای جامعه ایرانی خودمان باشیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
آنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا