طرحی برای ورود حوزه علوم انسانی به عرصه نوآوری

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه از اجرای طرح «ضرورت جلوگیری از بازتولید حاشیه‌ها» خبر داد و گفت: برنامه عملیاتی این طرح می تواند منجر به شکل گیری هسته های فن آور شود. به عبارت دیگر برای اجرای راهکارهای پیشنهادی، شکل گیری بوم مدل ها و هسته های فن آور در اولویت قرار خواهد گرفت که می تواند ورود حوزه علوم انسانی به عرصه فن آوری و نوآوری را تسهیل کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، بیتا حامد درباره این طرح توضیح داد: در دهه اخیر مسأله حاشیه نشینی به ویژه با تاکید مقام معظم رهبری به عنوان یکی از آسیب‌های اولویت دار کشور شناخته شده است که بر همین اساس با نتایج پروژه ای که توسط گروه پژوهشی جامعه شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه در سال 99 انجام شد طرح ضرورت جلوگیری از بازتولید حاشیه ها در دستور کار قرارگرفت.

وی ادامه داد: بر اساس این پژوهش چنانچه نتوانیم ساکنان محلات محروم را از چرخه فقر و تنگدستی و معیشت ناپایدار برهانیم ازدیاد روزافزون حاشیه ها را شاهد خواهیم بود، یکی از راهکارهای پیشگیرانه، ارتقاء وضعیت زندگی کودکان محلات محروم است که لازمه آن داشتن تصویری دقیق، علمی و مستند از شرایط زندگی این کودکان است؛ بنابراین در این طرح تاریخ کودکی، آسیب‌های اجتماعی، هزینه‌های اقتصادی، ارزش‌ها و نگرش‌ها و فضا و سرمایه فرهنگی کودکان را مورد پژوهش قرار داده و در نهایت برنامه عملیاتی ارتقاء وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی کودکان محلات محروم شهر کرمانشاه را ارایه خواهیم‌داد.

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه تصریح کرد: یکی از نوآوری‌های طرح، پرداختن به مسأله کودکان است که در پژوهش ها معمولا مغفول واقع شده است. ضمن آن که ارایه برنامه عملیاتی برای ارتقاء وضعیت کودکان، امکان کاربردی شدن نتایج طرح در قالب اقدامات نوآورانه را فراهم می‌کند.

حامد در ادامه با اشاره به این که مدت زمان اجرای طرح 30 ماه است، افزود: آنچه ضروری است کاربردی کردن یافته ها و عملیاتی شدن راهکارهای به دست آمده از نتایج است. برنامه عملیاتی این طرح می تواند منجر به شکل گیری هسته های فن آور شود. به عبارت دیگر برای اجرای راهکارهای پیشنهادی، شکل گیری بوم مدل ها و هسته های فن آور در اولویت قرار خواهد گرفت که می تواند ورود حوزه علوم انسانی به عرصه فن آوری و نوآوری را تسهیل کند.

این پژوهشگر کرمانشاهی در ادامه با اشاره به مشکلات پیش‌رو این طرح افزود: متاسفانه به دلیل دیربازده بودن و عدم نتایج عینی، کماکان پژوهش های حوزه علوم انسانی در اولویت دستگاه‌های اجرایی و سیاستگذار قرار نمی‌گیرند. علاوه براین مطالعۀ جامعه هدف یعنی کودکان محلات محروم نیز به خودی دشوار است.

وی افزود: به اقتضای سن و شیوه زندگی، ورود به دنیای کودکانۀ آنان، روش های ویژه می طلبد. در نهایت مشکل اجرای برنامه عملیاتی در این زمینه با اعتمادسازی و تکیه بر خوشنامی جهاد دانشگاهی در استان، حمایت کارفرمایی لازم جذب و با استفاده از توانمندی های اعضای هیات علمی سازمان و پژوهشگران همکار این حوزه، ارایه و در قالب های نوآورانه به اجرا می‌رسد.

مدیر گروه پژوهشی جامعه شناسی سازمان جهاددانشگاهی کرمانشاه یادآور شد: سیال بودن و انعطاف پذیری ساختارهای سازمانی، وجود گروه ها، مراکز پژوهشی و پژوهشکده های تخصصی و دارا بودن اعضای هیات علمی و پژوهشگران توانمند، مجموعه ای از دانش را فرهم کرده که شناخت نیازهای جامعه را تسهیل می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر، وجود مراکز رشد، پارک علم و فناروی و شرکت های دانش بنیان جهاد دانشگاهی و تجارب منشعب از وجود آن ها، به عنوان بسترهای تسریع در تبدیل ایده به عمل ایفای نقش کرده و امکان فعالیت های علمی نخبگان در عرصه زیست بوم نوآوری را فراهم می‌کند.

حامد در پایان تصریح کرد: در جهاددانشگاهی کرمانشاه آزادی عمل اعضای هیات علمی در انتخاب حوزه‌های کاری و حمایت‌های درون سازمانی و بهره مندی از اعتماد استانی به سازمان، مسیری را رقم زده که دو دهه فعالیت گروه پژوهشی جامعه شناسی جهاددانشگاهی (به عنوان اولین گروه علمی استان در جامعه شناسی) توجه به حل مسایل بومی استان برمبنای ضرورت‌های علمی و ضرورت های سیاست گذارانه و در نهایت انجام طرح‌های کاربردی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه با این تفاسیر شاهد جایگاه شایسته حوزه علوم انسانی سازمان جهاددانشگاهی در استان هستیم.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا