ارتباط علوم اجتماعی با ارتقای سلامت نیاز به توجه خاص و ویژه‌ای دارد

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، حمیدرضا خرم خورشید، گفت: نقش علوم انسانی در توسعه کشور، مهم‌تر از علوم پزشکی و مهندسی است، اما به دلیل درآمدزایی علوم پزشکی و مهندسی، این تصور اشتباه بر نقش و تأثیرگذاری این علوم در جامعه نیز جاری شده است. و حتی جوانانی که از ایران و دیگر کشورها، به کشورهای پیشرفته مهاجرت می‌کنند، مشتاق ادامه تحصیل در رشته‌های علوم پزشکی و مهندسی هستند.

وی افزود: در صورتی که هم اکنون نخبگان و جوانان در کشورهای پیشرفته دنیا، به سمت علوم مدیریتی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی هدایت می‌شوند، چرا که معتقدند، اگر نیروهای جوان در علوم انسانی و اجتماعی پرورش یابند، می‌توانند مدیران توانمند آینده برای اداره بخش‌های مختلف کشورشان باشند.

خرم خورشید تصریح کرد: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که در مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و تحت نظارت وزارت بهداشت قرار دارد، تفاوت منحصر به فردی به لحاظ فعالیت در حیطه علوم توانبخشی و علوم اجتماعی نسبت به دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد و گستردگی رشته‌های علوم اجتماعی در این دانشگاه و ارتباط آنها با سلامت و رشد و پرورش نسل آینده، نیاز به نگاه ویژه و حمایت بیشتر از سوی وزارت بهداشت و حاکمیت به این مرکز دانشگاهی و تحقیقاتی است، تا تأثیرگذاری علوم اجتماعی بر توسعه کشور واقع شود.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: فارغ التحصیلان این رشته‌ها می‌توانند علاوه بر اینکه در نظام سلامت، به بهینه سازی و ارتقای بهره وری کمک کنند، در سطح کلان‌تر و حاکمیت نیز مثمر ثمر باشند و نتایج تحقیقات مربوط به این بخش هم سیستم مدیریتی کشور را راهگشا خواهد بود.

خرم خورشید، از میان سه عامل موفقیت در هر کاری (ایده، نیروی انسانی و بودجه)،» مدیریت ایده‌ها» را از دیگر عوامل تأثیرگذار بر توسعه کشور دانست و گفت: مدیریت ایده‌ها و جهت دهی آنها در روند توسعه بسیار مؤثر است.

وی بحث کمبود و یا نبود بودجه و اعتبارات را از موانع جدی در روند گسترش فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه کشور ذکر کرد و اظهار داشت: ارزش گذاری و گرامی داشت فعالیت‌های پژوهشی و جایگاه پژوهشگران در کشور ما، با نامگذاری این مناسبت به عنوان «هفته پژوهش»، نشان داده شده، اما هیچگاه نسبت به ارتقای آن، توجه جدی صورت نگرفته است.

خرم خورشید افزود: اگر گرامی داشت فعالیت‌های پژوهشی و جایگاه پژوهشگران در کشور، از حرف و شعار خارج می‌شد، و مانند بسیاری از کشورهای دنیا، و حتی کشورهای همسایه، اعتبارات مناسبی برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی در نظر گرفته می‌شد، توسعه کشور سرعت می‌گرفت.

معاون تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در همین راستا، به سهم تحقیقات از تولید ناخالص ملی در چند کشور آسیایی اشاره کرد و گفت: سهم تحقیقات در کشور کره جنوبی ۳/۶ درصد تولید ناخالص ملی، سهم تحقیقات در کشور ژاپن ۳/۴ درصد، در روسیه ۱/۵ درصد و در کشور هندوستان ۱ درصد است، و این در حالی است که در قانون ششم توسعه کشور ما، این سهم ۴ درصد و در قوانین قبل از آن، ۳ درصد بود، اما این قوانین اجرا نشد و رقمی بین ۰/۵ تا ۰/۷ درصد یعنی کمتر از یک درصد از تولید ناخالص ملی به تحقیقات در کشور ما اختصاص داده شد و حتی به اندازه هند هم حمایت مالی از تحقیق و توسعه در کشور صورت نگرفت.

خرم خورشید با توجه به شرایط موجود و محدودیت در منابع و اعتبارات، انجام تحقیقات «تقاضا محور» را پیشنهاد داد و افزود: انجام تحقیقات بر اساس تقاضا، منجر به محصول می‌شود و یا نتایج آن مورد استفاده مدیریت‌ها در سطوح مختلف نظام سلامت و یا بخش‌های دیگر قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال، وجود محققان کشورمان و زحمات بدون توقع آنان را باعث افتخار همه هموطنان دانست و گفت: تاکنون کشور به اتکاء همین نیروهای متخصص و محقق، پیشرفت کرده و توجه به امر فناوری، ایجاد و تقویت شرکت‌های دانش بنیان، نیز سبب دستیابی به دستاوردهای بزرگی شد، اما در جایی که به اقتصاد بدون نفت فکر می‌شود، تنها راه توسعه، تکیه بر امر پژوهش و فناوری، و سرمایه گذاری در این بخش است.

خرم خورشید در مورد طرح توسعه مرکز رشد فناوری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: محلی در محوطه دانشگاه به این منظور اختصاص داده شده است و چون از ساختار قدیمی و فرسوده‌ای برخوردار بود، با اعتبارات اولیه، این محل مقاوم سازی و بازسازی شد و با حدود ۴/۵ میلیارد تومان اعتباری که معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری کمک کرده است، نسبت به تکمیل عملیات ساخت و ساز اقدام خواهیم کرد و امیدواریم وزارت بهداشت نیز به تجهیز آن کمک کند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا