دکتر محمد حاتمی: به‌طور قطع عوارض روانی و اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ در دوران پساکرونا تشدید می‌شود

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۹۹، آمار اضطراب و افسردگی ۲۵ درصد در قیاس با دوران قبل از کرونا افزایش پیدا کرده بود، درباره آسیب‌های روانی- اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ در دوران پسا کرونا گفت: به‌طور قطع عوارض روانی و اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ نظیر استرس و اضطراب در دوران پسا کرونا تشدید می‌شود و این امر طبیعی است.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت‌شناسی به نقل از ایسنا، دکتر محمد حاتمی در اولین همایش ملی “آسیب شناسی روانی کرونا و مداخلات روانی- اجتماعی” که با حضور سردار محمد حسین سپهر – فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا – در وزارت کشور برگزار شد، درباره آسیب‌های روانی پاندمی کووید ۱۹ در دوران پسا کرونا اظهارکرد: در دوران پسا کرونا افراد به خود آمده و متوجه چالش‌هایی که تجربه کرده‌اند، افرادی که از دست داده‌اند و مسائل خود می‌شوند. از این رو طبیعی است که عوارض روانی و اجتماعی پاندمی کووید ۱۹ در دوران پسا کرونا تشدید شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به آغاز پاندمی کووید ۱۹ از اسفند ۹۸ در کشور ادامه داد: تصور می‌کردیم این پاندمی سه ماهه تمام خواهد شد اما شش پیک را گذراندیم. این ویروس با ورود به کشور در کوتاه ترین زمان، بحران ایجاد کرد و خانواده‌ها تحت فشار روانی قرار گرفتند.

وی هدف از برپایی این همایش را پایش و رصد آسیب های روانی و اجتماعی عنوان کرد و افزود: با برپایی این همایش به دنبال این هستیم که از منظر دانشگاه و پژوهشگران متوجه شویم چه دستاوردهایی وجود دارد و در مرحله دوم نیز به دنبال راه حل و راهکارهایی باشیم که می‌تواند در دوران پساکرونا به کمک مردم آید همچنین در پی آن هستیم در نهایت به تامین امنیت روان و امنیت اجتماعی جامعه برسیم.

به گزارش ایسنا، حاتمی پس از سخنرانی در این همایش در نشست خبری خود و در پاسخ به ایسنا در خصوص اقدامات این سازمان برای مقابله با “غیر روانشناسان فاقد مجوز” و چرایی حذف دو نام از لیست “غیر روانشناسان فاقد مجوز”، تصریح کرد: ما اصلا به دنبال انتشار اسامی به این شکل نبودیم اما وقتی این افراد از قوانین تبعیت نکردند و با اسامی جعلی در فضای مجازی فعالیت کردند، مجبور شدیم با هماهنگی نهادهای نظارتی لیست “غیر روانشناسان فاقد مجوز” را منتشر کنیم همچنین توضیح هم دادیم که اگر این افراد صفحات خود را ببندند و تحت عنوان روانشناس فعالیت نکنند اسم‌هایشان را حذف می‌کنیم. ما دنبال محکوم کردن افراد نیستیم. اگر هم اسمی از سایت حذف شده قطعا در همین راستا بوده است.

وی با بیان اینکه اسامی درج شده در لیست یاد شده دارای مدارک دانشگاهی نیستند، ادامه داد: پس از انتشار این لیست برخی گفتند عضو سازمان هستند و اسم آنها حذف شد. ما با اماکن، معاون اجتماعی نیروی انتظامی، پلیس فتا و قوه قضاییه جلسه داشتیم و اسامی ۲۴۰ نفر ارائه داده شده است و در حال مستندسازی هستیم تا با افرادی که بدون مجوز از سازمان در حال فعالیت هستند، برخورد شود. اعلام کردیم از این پس هرکسی می‌خواهد در حوزه روانشناسی کارگاه بگذارد حتما باید از سازمان نظام روانشناسی مجوز داشته باشد. در این راستا بسیاری از همایش‌ها کنسل شد و سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ضربه سنگینی به این افراد زد.

حاتمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات روانشناسی و مشاوره اظهارکرد: یکی از مباحث جدی ما در این همایش نیز این موضوع است. علیرغم تصریح قانون برنامه ششم توسعه به بیمه خدمات روانشناسی و مشاوره، این مهم تا کنون اتفاق نیفتاده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت پلتفرم اینترنتی اسنپ در خصوص ارایه خدمات روانشناسی و مشاوره، توضیح داد: آنچه در اسنپ انجام می‌شود از نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورد تایید نیست و هر کاری که روی آن نظارت وجود نداشته باشد، از نظر ما مردود است. به دنبال ساماندهی این موضوع هستیم و جلساتی با ابوالحسن فیروزآبادی – رییس مرکز ملی فضای مجازی – نیز داشته‌ایم و می‌خواهیم از آن ظرفیت نیز استفاده کنیم.

برای مشاهده اخبار اختصاصی این همایش اینجا را کلیک کنید.

برای مطالعه اخبار مربوط به سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا