یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، برنده مدال طلای مسابقات جهانی اختراعات سوئیس شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

منسوجات نانویی با قابلیت غیرفعال کردن و از بین بردن ویروس کرونا و قابل استفاده در ملحفه و فیلترهای تهویه مطبوع بیمارستانی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان موفق به کسب رتبه اول و مدال طلا در مسابقات جهانی اختراعات سوئیس شد.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایسنا، مسابقات جهانی اختراعات سوئیس از ۱۰ تا ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ به صورت آنلاین برگزار شد و ۱۱۰ نفر در قالب هیئت داوران به بررسی اختراعات مهم ارسالی در ۱۵ حوزه‌ مختلف از کشاورزی، فناوری‌نانو تا علوم کامپیوتر، اپتیک، هوانوردی و محیط‌زیست پرداختند و یکی از شاخص‌های مهم در این رقابت‌ها، سازگاری نوآوری با محیط زیست‌ پایدار بود.

بر اساس رای هیئت داوران این شرکت فناور ایرانی موفق به کسب مدال طلا در این رقابت‌ها شد.

حمیدرضا رضائیان، از مدیران این شرکت گفت: ما در این رقابت، با اختراع نانویی خود یعنی منسوجات با خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس وارد شدیم. این فناوری، حاصل دو سال و نیم کار تحقیقات ما بود که با همکاری مرکز صنعتی‌سازی نانو فناوری کاربردی (ICAN) انجام شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این فناوری در مرحله تولید نیمه‌صنعتی است، اظهار کرد: این فناوری نوعی پوشش نانویی است که روی منسوجات قرار داده می‌شود تا خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس را در پارچه‌ها ایجاد کند. این فناوری علاوه بر منسوجات در صنعت رنگ و فیلتر هوا نیز قابل استفاده است.

رضائیان افزود: در حال برنامه‌ریزی برای تولید منسوجاتی هستیم که این فناوری روی آن استفاده شده باشد و از سوی دیگر خدمات پوشش‌دهی را نیز در حال حاضر ارائه می‌دهیم. این فناوری می‌تواند به صورت مستربچ در اختیار شرکت‌های تولیدکننده رنگ و رزین و شرکت‌های فعال در حوزه بسته‌بندی قرار گیرد.»

محصول نانو فناورانه تولید شده توسط این استارت‌آپ، از قابلیت پوشش‌دهی بر روی انواع منسوجات برخوردار است. به‌عنوان مثال از این نانومواد می‌توان برای ایجاد خاصیت ضد ویروسی، ضدباکتریایی و ضدقارچی در انواع پوشاک، لایه‌های ماسک‌های تنفسی، گان و لباس‌های بیمارستانی، ملحفه، مبلمان، فرش، فیلتر سیستم‌های تهویه مطبوع و مصارف صنعتی استفاده کرد.

این محصول علاوه بر اثبات عملکرد در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی بر روی ماسک‌های تنفسی، بر اساس نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه‌های همکار وزارت بهداشت، توانایی غیرفعال کردن و از بین بردن ویروس SARS-CoV2 (عامل بیماری کرونا) بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۲۰۸۳۶ و فعالیت ضدباکتریایی بر روی باکتری‌های S.aureus و Klebsiella، pneumoniae براساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۷۰ را دارد.

به نقل از ستاد نانو، امکان تولید صنعتی با فناوری بومی و مقرون به صرفه، امکان پوشش‌دهی آسان بر انواع منسوجات، کف‌پوش‌ها و دیوارپوش‌ها از جمله مزیت رقابتی این محصول فناورانه نسبت به محصولات موجود است. مقاومت نانو پوشش اعمال شده در استفاده‌های مکرر روزانه و عدم آسیب به محیط زیست و سلامت انسان و استفاده از این فناوری در ماسک‌های ضدویروس و همچنین فیلترهای تهویه مطبوع بیمارستانی، مدارس، وسایل نقلیه عمومی و منازل از دیگر مزایای این محصول به شمار می‌رود.

سال گذشته منسوج ضد ویروس این شرکت نامزد دریافت جایزه بهترین محصول از نگاه مؤسسه Waterloo Filtration شد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایسنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا