محمدعلی زلفی‌گل: شیوه‌نامه تألیف کتب درسی متناسب با مهارت‌محوری به دانشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال تألیف شیوه‌نامه تالیف کتب درسی متناسب با مهارت‌محوری هستیم تا آموزش‌های دانشگاهی بیشتر بر اساس نیازهای جامعه پیش برود. این شیوه‌نامه به‌زودی ابلاغ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، اهمیت اشتغال برای توسعه کشور و هدفمندی زندگی اعضای آن ناگفته پیداست. همچنین بخشی از هدف آموزش عالی ارتقای دانش و مهارت‌های جوانان جامعه برای یافتن شغل مناسب و متناسب با استعدادها و توانایی‌های آنهاست.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران به نام چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار ۱۴۰۱ که پایان بهار امسال منتشر شده، بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کل کشور ۹.۲ درصد، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲۴ درصد، بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر فارغ التحصیل آموزش عالی ۱۳.۲ درصد است که از متوسط بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کل کشور ۴ درصد بیشتر است.

همین آمار از بیکاری دانش‌آموختگان باعث شده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راهکارهای مختلف را برای بهبود این وضع به کار بندد که یکی از آنها توجه بیشتر به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و کمک به پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتاب‌دهنده و مراکز نوآوری برای اشتغال متناسب دانش‌آموختگان در رشته‌هایی است که در آنها تحصیل کرده‌اند.

راهکار دیگر افزودن آموزش‌های مهارتی به مجموعه آموزش‌های دانشگاهی است تا دانش‌آموخته‌ها بتوانند بعد از فراغت از تحصیل وارد بازار کار شوند. وزیر علوم دولت سیزدهم نیز از ابتدا بر این امر تاکید کرده است. وی پیشتر گفته بود دانشگاه‌ها باید در مقطع کارشناسی برنامه‌های آموزشی، محتوایی و مفاهیم محور داشته باشند و در حوزه‌ مهارت‌محوری بسته‌ آموزشی در مقطع کارشناسی تدوین شود.

محمدعلی زلفی‌گل درباره برنامه‌های وزارت علوم برای مهارت‌محور شدن دروس دانشگاه ها گفت: بحث مهارت محور کردن آموزش در دانشگاه ها ۳ رکن اصلی دارد؛ اولین رکن استاد که یاددهنده است، دومین رکن دانشجو که یادگیرنده است و سومین رکن محتوای درسی. 

وی ادامه داد: سعی داریم روی دو بعد یاددهنده و یادگیرنده برنامه داشته باشیم، برای یاددهنده ها در نظر داریم استادانی که در بدو استخدام هستند دوره های آموزشی ببینند.

در حال تکمیل شیوه نامه تألیف کتب درسی هستیم تا آنها را به دانشگاه ها ابلاغ کنیم؛ به اینصورت که از این به بعد کتب درسی بر اساس آن شیوه نامه نوشته شود تا بخشی از مهارت محوری در آن دیده شود. 

مهارت‌محوری آموزش، فرابخشی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: بخش دیگری از مهارت محوری آموزش، فرابخشی است. برای مثال قصد داریم دانشجویان را وارد وزارت نفت، وزارت مسکن، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی، صنایع خصوصی و غیره کنیم باید ببینیم که آیا آنها دانشجویان وزارت علوم را می پذیرند و خوابگاه و غذا در اختیارشان قرار می دهند؟ یعنی برای مهارت محوری و اینکه دانشجو در محیط کار دقیقا قرار بگیرد نیازمند عزم فرابخشی و قواعد فرهنگی است‌.

به گفته زلفی‌گل، وزارت بهداشت در این زمینه موفق عمل می کند؛ زیرا بیمارستان‌ها و آموزش هایش دست خودش است، اما چنین امکاناتی در اختیار وزارت علوم نیست. بخشی از مهارت محوری آموزش شامل محتوای کتاب های درسی، استاد محوری و … در اختیار وزارت علوم است، اما کسب تجربه دانشجویان در محیط کار  نیازمند عزم فرابخشی است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا