تشریح جزئیات طرح تامین امنیت بانوان

انتشارات موفقیت‌شناسی

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، با اشاره به اعلام وصول طرح صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت در جلسه علنی چهارشنبه گذشته مجلس گفت: دولت چند بار اعلام کرده بود که لایحه تامین امنیت بانوان را به مجلس ارائه می کند اما این لایحه را نفرستادند و ما آن را در قالب طرح مطرح کردیم. یکی از اهداف این طرح صیانت از کرامت خانم ها و حفظ و پشتیبانی از امنیت خانواده است. همچنین آگاهی بخشی و بالا بردن سطح اطلاعات عمومی جامعه در ارتباط با رعایت حقوق خانمها، ارتقای جوامع و مقابله با جرایم خشونت آمیز که ممکن است در برخی جوامع وجود داشته باشد نیز در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: ما همچنین در این طرح پیش بینی کرده ایم که سازمانی متشکل از دستگاه های ذیربط از جمله معاونت پیشگیری قوه قضائیه، معاونت دادستان، معاون رئیس جمهور در امور بانوان و شورای فرهنگ عمومی و حدود 20 شخص حقوقی مرتبط راه اندازی شود، وظیفه آنها این است که بررسی های دقیقی داشته باشند و تکالیف و وظایفی هم برای دستگاه ها در حوزه حمایتی، آموزشی و قضایی پیش بینی شده است.

نماینده مردم مشهد ادامه داد: در این طرح تکالیفی برای وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش بینی شده، ما سعی کردیم این طرح رویکرد فرهنگی داشته باشد و حمایت هایی را برای بانوان در نظر بگیرد. همچنین برای وزارت تعاون، سازمان بهزیستی، دستگاه های امنیتی و خدماتی نیز وظایف خاصی دیده شده است. در مورد زندان ها نیز صیانت از حرمت زنان زندانی مورد توجه قرار گرفته تا این افراد بتوانند بدون اینکه آسیب ببینند به جامعه برگردند.

پژمانفر ادامه داد: ما از مجلس دهم پیگیر این طرح بودیم ولی شرایط آن فراهم نشده بود. البته حتما این طرح نقاط مشترکی با لایحه ای که پیش از این در قوه قضائیه تدوین شده دارد و قسمت عمده آن هم در جهت حمایت و صیانت از بانوان است.

وی یادآور شد: در ارتباط با جرایمی مثل قتل یا توهین، فحاشی، ضرب و شتم و مسائلی که به عفت و اخلاق عمومی لطمه وارد می کند هم مواردی در این طرح پیش بینی شده، اینها نکاتی است که باید به آنها توجه شود و در این صورت جایگاه زنان درجامعه ارتقاء می یابد و امنیت تحقق می یابد.

وی تاکید کرد: در خیلی از کشورها با طرح این موضوع که تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد حقوق ویژه برای زنان در نظر گرفته نشده است؛ در حالیکه ما سعی کردیم با توجه به ویژگی های زنان و تفاوت هایی که از لحاظ روحی، جسمی و شخصیتی وجود دارد حمایت هایی را در عرصه اجتماعی و خانوادگی در نظر بگیریم. مثلا وقتی خانمی در زندگی مسئولیت مادری عهده دار می شود باید حقوق ویژه ای در فضای کاری برای او در نظر گرفته شود. چرا که در غیر این صورت از وظیفه تربیت فرزند باز می ماند.

پژمانفر همچنین گفت: در برخی مسائل مثل توهین یا فحاشی طبیعتا بین زن و مرد تفاوت وجود دارد. یا مثلا اینکه کسی بدون اجازه عکسی از فرد دیگری بگیرد برای زن و مرد متفاوت است؛ چرا که آسیب آن متفاوت است. پس ما باید تلاش کنیم حمایت واقعی از زنان صورت دهیم و بتوانیم حقوق آنها را برای زندگی بهتر در جامعه تامین کنیم.

نماینده مردم مشهد در مجلس گفت که احتمالا این طرح که به تازگی در مجلس اعلام وصول شده به کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون قضایی به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع خواهد شد.

انتهای پیام

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا