اعلام برنامه‌های هفته کودک

مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی چترا

به گفته معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی این نهاد رسالت جدی دارد تا بتواند به گسترش روحیه کتابدوستی در فرزندان جامعه کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، بازدید خبری از کتابخانه باباطاهرِ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دوشنبه ۱۱ مهر با حضور محمدرضا هراتی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی، علیرضا زندوکیلی مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران، محمدرضا اسفاری مدیرکل فرهنگی و امور ترویجی نهاد کتابخانه‌های عمومی، زهرا احیایی مسئول کتابخانه باباطاهر و جمعی از مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی حضور داشتند.

محمدرضا هراتی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌ها رسالت عمومی دارد و باید فرهنگ مطالعه یعنی کتاب‌خوانی را در کتابخانه‌ها و فضای عمومی کشور ارتقا دهد، گفت: کودکان مخاطب جدی کتابخانه‌ها هستند. خانواده‌ها بخشی از ماموریت و دستگاه‌ها بخش دیگر ماموریت کتاب‌خوان کردن کودکان را برعهده دارند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور رسالت جدی دارد تا بتواند به گسترش روحیه کتابدوستی در فرزندان جامعه کمک کند. ارتباط با کودک نیازمند رفتار و روان‌شناسی خاص است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه‌ها را محلی برای ارتباط با کودکان دانست و ادامه داد: تلاش داریم بخش کودک را در کتابخانه‌های مختلف فعال کنیم تا کودکان علاقه داشته باشند در فضای کتابخانه بمانند. این بخشی از وظایف نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

حدود ۲۷۰۰ کتابخانه در نهاد کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک است

هراتی با بیان اینکه نهاد کتابخانه‌های عمومی توانسته بیش از ۸۰۰ نکته آموزشی تربیتی کتاب برای کودکان گردآوری کند، گفت: نهاد در حال تهیه برنامه تلویزیونی در حوزه کودک است تا کودکان با کتاب ‌دوست شوند، زیرا روند علاقه‌مند کردن کودکان به کتابخوانی قواعدی دارد. در این راستا بیش از هزار کتابدار متخصص قصه گوی کودک آموزش دیدند.

او ادامه داد: در کنار قصه‌گویی اقداماتی در حوزه نقاشی، نمایش، کار با ابزارهای مختلف، شعرخوانی در کتابخانه‌ها انجام می‌شود. نزدیک ۲۷۰۰ کتابخانه در سطح‌ها و کیفیت‌های مختلف در نهاد کتابخانه‌های عمومی دارای بخش کودک است. نزدیک ۱۳ کتابخانه‌ داریم که صفر تا ۱۰۰ آن از قفسه تا فضای بصری مخصوص کودکان است و بخش بزرگسال ندارد. همچنین نزدیک ۳۴ کتابخانه سیار در کل کشور داریم که بیشتر در حوزه کودکان فعالیت می‌کنند.

به گفته هراتی علاوه بر کتابخانه پارک شهر که بخش کودکان مجهزی دارد، در استان یزد، مشهد و رشت بخش‌ کودکان در کتابخانه‌ها فعال است و این در تمام استان‌ها دیده شده‌است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی با تاکید بر توجه به داستان نویسی برای کودکان افزود: در طرح هدهد سفید از ظرفیت و توان کودکان در نوشتن استفاده می‌شود. در ظرفیتی کودکان رای می‌دادند که کدام کتاب برای کودکان مناسب است.

برنامه تلویزیونی با یک عضو و یک کتابدار نهاد

هراتی درباره برنامه تلویزیونی که نهادکتابخانه‌های عمومی برای کودکان تهیه کرده‌است، توضیح داد: فصل اول برنامه تلویزیونی ۲۶ قسمت دارد. این یکی از خروجی‌های فرهنگی و هنری نهاد کتابخانه‌ها است. مجری این برنامه یک کتابدار از نهاد کتابخانه‌های عمومی است، برای انتخاب کودک در برنامه، میان اعضای نهاد کتابخانه‌های عمومی استعدادیابی شد. عضوهای فعال و امانت‌گیر یا افرادی که فعالیتی شاخص دارند در تمام کشور پیدا و بررسی شدند.

او افزود: در این برنامه از فعالان حوزه مانند نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی (برای بزرگسالان) و انتشارات بنفشه (برای کودکان) دعوت می‌شود. حدود ۸۰ درصد تولید تمام شده و در مرحله تدوین است. این برنامه یک یا دو ماه آینده در شبکه گویا پخش خواهدشد.

برنامه هفته کودک نهاد کتابخانه‌های عمومی

هراتی در شرح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته کودک، بیان کرد: یکی از اقدامات به روزرسانی طراحی بصری و زیباسازی کتابخانه‌ها توسط خود کتابدارها است. برنامه‌های روان‌شناسی کودک و ارتباط با کودک برای کتابداران که باید برگزار شود. همچنین در این هفته به ۱۲ کتابخانه بسته‌های ویژه کودک و نوجوان ارسال خواهدشد.

او در بیان برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها در هفته کودک ادامه داد: جلساتی با نویسندگان برگزیده چند دوره جشنواره رضوی برگزار خواهدشد. در حوزه تالیف ادبیات کودک کار زیادی باید انجام دهیم زیرا بخش بزرگی از ادبیات کودک ترجمه است. در این هفته کلیپ‌های معرفی فعالیت‌های کودک بازنشر خواهدشد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی افزود: دراین هفته پادکست‌های کتاب کودک، که قصه‌گویی و کتابخوانی است منتشر خواهدشد. در فعالیت‌های استانی برنامه‌های قصه‌گویی و عروسک‌گردانی در نظر گرفته شده‌است. همچنین با نویسندگان برتر و تصویرگران این حوزه مصاحبه‌هایی انجام خواهدشد؛ کتابخانه‌های سیار برنامه‌های ویژه خواهند داشت. دراین هفته نمایشگاه و فروشگاه کتاب در کتابخانه‌هایی که بخش کودک دارند، برپاخواهدشد.

کتابخانه باباطاهر ۴۵۰۰ جلد کتاب کودک دارد

زهرا احیایی با بیان اینکه کتابخانه باباطاهر ۲۵۰۰ عضو دارد، گفت: در این کتابخانه ۲۸ هزار جلد کتاب بزرگسال و ۴۵۰۰ جلد کتاب کودک وجود دارد.

به گفته مسئول کتابخانه باباطاهر این کتابخانه دو سالن مطالعه و بخش مرجع مجازی، پیک کتاب و بخش ناشنوایان دارد.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا