سعیدرضا عاملی: سند آمایش ملی فرهنگی تدوین خواهد شد

انتشارات موفقیت‌شناسی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جای تأسف دارد که ۴۳ سال از عمر انقلاب گذشته، ولی همچنان فاقد سند ملی آمایش فرهنگی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ۱۴ ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی اظهار کرد: دستور جلسه امروز به گزارشی از اعتبارات تحقیق و توسعه در حوزه فرهنگ اختصاص داشت. متأسفانه سهم کل اعتبار تحقیق و توسعه کشور بر اساس آخرین گزارش ۸۸ صدم یک درصد است که ۲۳ صدم متعلق به بخش خصوصی است، در حالی که بنا بود که در برنامه ششم توسعه به سهم ۴ درصد برسد.

وی افزود: کشور‌های مختلف که توانستند در شرایط بحرانی و معمولی به جهش پیشرفت برسند سهم زیادی برای تحقیق و توسعه اختصاص می‌دادند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: معاون اول رئیس جمهور تأکید کردند که باید بودجه تحقیق و توسعه در برنامه هفتم بصورت اثر گذار پیش بینی شود و به هدف ۴ درصد را محقق کنیم.
دکتر عاملی ادامه داد: واقعیت این است که برنامه تحقیق و توسعه هم توان دانشگاه و اندیشمندان کشور را به فعلیت در می‌آورد و هم به توسعه صادرات کمک می‌کند و هم شرکت‌های دانش بنیان را تقویت می‌کند و عاملی است که چندین عامل توسعه‌ای دیگر را به همراه خواهد داشت، امیدواریم این موضوع تبدیل به یک حکم قطعی در برنامه هفتم شود تا در پرتو برنامه هفتم شاهد تقویت عرصه‌های دانش بنیان و نوآوری‌های اثر گذار باشیم.
وی بیان کرد: همچنین در جلسه امروز گزارشی درباره کمیته‌های دهگانه فرهنگ در برنامه هفتم ارائه و مقرر شد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی در ستاد نهایی برنامه هفتم حضور داشته باشند. همچنین اعضا تأکید داشتند در مفاهیم کلیدی برنامه هفتم خبری از علم و فرهنگ نیست، مقرر شد معاون اول به این حوزه توجه ویژه داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: تأکید جلسه بر این بود که توسعه بدون فرهنگ نمی‌تواند مشارکت مردم را در توسعه کشور فراهم کند و نارضایتی عمومی را ایجاد می‌کند. فرهنگ کار، فرهنگ مصرف و فرهنگ پیشرفت زیرساخت‌های پیشرفت کشور است ضمن اینکه توجه به ارزش‌های اسلامی این حرکت را راهبری می‌کند، موضوع عدالت اجتماعی، رفع تبعیض و توجه به عموم مردم در نگاه فرهنگی تبیین می‌شود.

دکتر عاملی درباره موضوع دیگر جلسه ستاد هماهنگی نقشه مهندسی کشور گفت: جلسه چهاردهم دو مصوبه دیگر داشت، مصوبه اول درباره کمیسیون برنامه پنج ساله بود که به کمیسیون دائمی ذیل ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شود تا بتواند اجرایی شدن برنامه‌ها را نظارت کند، برش‌های استانی و اعتبارات منطقه‌ای را برای احراز اجرا شدن برنامه هفتم دنبال کند.
وی ادامه داد: مصوبه دیگر جلسه امروز اضافه شدن نهاد‌هایی نظیر ستاد مشترک نیرو‌های مسلح، وزارت کشور، سازمان سیاست گذاری ائمه جمعه، مرکز ملی فضای مجازی، دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت زنان و خانواده به کمیسیون فرهنگی برنامه هفتم و تبدیل شدنش به روند دائمی بود.

دکتر عاملی با اشاره به سند ملی آمایش فرهنگی بیان کرد: جای تأسف دارد که ۴۳ سال از عمر انقلاب گذشته، ولی همچنان فاقد سند ملی آمایش فرهنگی هستیم. هر نوع تحول در ساختار فرهنگی کشور مستلزم داشتن سند ملی آمایش فرهنگی است. به دنبال تأکید مقام معظم رهبری که البته تفسیر محوری ایشان از تحول ساختاری فرهنگ، تحول در ذهنیت اجتماعی و اصلاح گزاره‌های غلط فرهنگی است.

در این مسیر تحول نهادی در حوزه فرهنگ نیز یک ضرورت جدی است. هدف از آمایش فرهنگی، ساماندهی حوزه فرهنگ، مأموریت گرایی حوزه فرهنگ، تقسیم کار ملی در حوزه فرهنگ و هدفمندی حوزه فرهنگ است. در این مسیر در ماده واحده تصویب شده، مقرر شد ستادی در ذیل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مهلت زمانی حداکثر یکسال به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود تا بتواند سند آمایش فرهنگی را تدوین و آماده تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی شود.

وی ادامه داد: این سند نقش مهمی در بهینه کردن حوزه فرهنگ و شکل‌گیری ساختار‌های جدید که محصول ادغام یا تلفیق و حتی حذف بعضی از نهاد‌های فرهنگی که تکراری هستند و کار موازی انجام می‌دهند خواهد داشت، امیدواریم این سند در ذیل سند مهندسی فرهنگی کشور بتواند راهبری دقیق‌تری در حوزه فرهنگ را فراهم کند.

در این جلسه همچنین آقای دکتر بانکی پور و خانم دکتر خادمی به عنوان نمایندگان ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی در ستاد ملی آمایش فرهنگی انتخاب شدند.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا