داشتن انتظارات دقیق‌تر از مسائل به درمان اضطراب کمک می‌کند

انتشارات موفقیت‌شناسی

محققان دریافتند داشتن انتظارات دقیق‌تر از مسایل مختلف در زندگی به درمان مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری موفقیت شناسی به نقل از ایرنا، هنگامی که متوجه می‌شویم انتظاراتی که از مسایل مختلف داشته‌ایم با واقعیت‌ها سازگار نیست، درس می‌گیریم؛ اما نحوه این درس‌گرفتن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از افراد دیدگاهی خوش‌بینانه به زندگی دارند، در صورتی که برخی با بدبینی به آن نگاه می‌کنند.

محققان علم روانشناسی به بررسی این موضوع پرداختند که پیش‌بینی‌ها و انتظارات افراد چگونه بر خلق‌وخو و دیدگاه آنها تأثیر می‌گذارند؛ اما محققان دانشگاه میامی در آمریکا تصمیم گرفتند فرازونشیب‌های انتظارات انسانی را با استفاده از آنچه برای دانشجویان مقطع کارشناسی مهم‌تر است، یعنی نمرات امتحانی آنها بررسی کنند.

یکی از محققان در مورد این بررسی گفت: ما آگاهانه یا ناآگاهانه همیشه در حال شکل‌دادن انتظارات هستیم. هنگامی که معلوم شود انتظارات ما نادرست بوده‌اند به علامتی برای ما تبدیل می‌شوند که نشان می‌دهند چگونه در آینده انتظارات درست‌تری را شکل دهیم.

روند پژوهش چگونه بود؟

تیم پژوهشی انتظارات دانشجویان از نمره‌های امتحانی شیمی در دانشگاه میامی را بررسی کردند. دانشجویان به‌منظور کمک به محققان برای جمع‌آوری داده‌ها موافقت کردند نمرات چهار امتحان خود را که در یک نیم‌سال تحصیلی گرفته شده بود، به اشتراک بگذارند. دانشجویان پس از هر امتحان، پیش‌بینی‌ خود از نمره‌ آن امتحان (از صفر تا ۱۰۰) را برای تیم پژوهشی می‌فرستادند.

حاصل پژوهش چه بود؟

محققان در پژوهش خود سوگیری خوش‌بینی را در افراد یافتند به این معنی که افراد تمایل دارند بیشتر از شگفتی‌های مثبت درس بیاموزند تا از شگفتی‌های منفی. به طور کلی، بیشتر دانشجویان در یادگیری، یک سوگیری خوش‌بینی از خود نشان می‌دادند به این صورت که وقتی عملکردشان از آنچه انتظار داشتند بهتر بود، خوش‌بینی‌شان تقویت می‌شد.

سوگیری خوشبینی (Optimism bias) یک نوع سوگیری شناختی است که در آن فرد خود را در مقایسه با سایرین کمتر در معرض خطر می‌بیند.

یکی از محققان توضیح داد: وقتی دانشجویان خوش‌بین‌تر نمره‌ای می‌گرفتند که از آنچه پیش‌بینی کرده بودند، کمتر بود انتظارات خود را به‌درستی تغییر می‌دادند؛ اما دانشجویانی که بدبین‌ بودند، پیش‌بینی می‌کردند که در امتحان نمره کمتری کسب ‌کنند؛ حتی اگر آخرین نمره‌شان کمی بهتر از چیزی بود که پیش‌بینی کرده بودند؛ این موجب می‌شد که پیش‌بینی‌های آن‌ها در کل نادرست‌تر باشد.

و اما نتیجه…

محققان نتیجه گرفتند که فقط نمرات امتحانی دانشجویان، احساسات مثبت و منفی آنها را هدایت نکردند؛ بلکه احساسات آن‌ها به‌واسطه نمراتی هدایت می‌شدند که انتظار داشتند، دریافت کنند.

محققان معتقدند: کمک به مردم برای داشتن انتظارات دقیق‌تر یک گزینه مهم برای درمان مشکلاتی مانند اضطراب و افسردگی است.

پایان پیام/

اگر به کارآفرینی علاقه‌مند هستید از این رسانه دیدن کنید
منبع
ایرنا

پایگاه خبری موفقیت شناسی

هدف ما امیدآفرینی در جامعه و ایجاد حس خوب و مثبت است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا